Silver mollys

#1 - 6 oktober 2004 19:18
Halloj :)

Jag är precis i startgropen med mitt 69 liters akvarium.
Försöker samla så mycket fakta som möjligt innan jag börjar köpa allt som behövs. :)

Jag är nu nästan säker på att jag vill ha en skäggmunsmal, 3 silver mollys (2 honor och 1 hane)
och ett stimm med neontetror.

Jag har varit runt i några butiker i Stockholm för att spana utbudet :o
Det var då jag blev frälst för silver mollysarna. :)

Nu har jag läst på detta om inavel och usch det låter inte bra alls, och jag vill absolut inte föra
vidare denna "tradition". Så ifall de nu skulle få yngel, är det ju bäst ifall man köpt dem på 2 olika
ställen, eller hur?

Men hur vanliga är silver mollys? Hittills har jag bara funnit en butik som säljer sådana.
Man får väl ta och hitta nån privatperson annars och fråga lite, så de i butiken och
privatpersonens inte är släkt.

Oj, vad långt inlägg det blev [:-42]
hehe, mycket snack och liten verkstad? :>
#2 - 6 oktober 2004 19:31
När det gäller levandefödare så är det inte inaveln som är särskilt farlig, det är alla andra genmanipulationer som gjorts på vägen till att få fram en fisk som heter Silvermolly. Det finns många människor som haft stammar i tiotals år av Black Molly, Platy, Guppy och Svärdbärare där inavelsfaktorn varit stor, men fiskarna fortfarande i den 20:e generationen varit pigga och friska utan defekter.

Ciklider däremot verkar bli mer utarmade av inavel, men jag tror inte att det där är själva inaveln som gör det. Snarare är det att naturens regler, att den starkaste överlever, sätts ur spel i ett akvarium. Betydligt många fler än de smartaste, snabbaste och starkaste överlever och fortplantar sig.
#3 - 6 oktober 2004 19:33
Även om du köper fiskar från olika affärer så är det stor risk att dom kommer från samma leverantör.Och då vet man ändå inte om det är "syskon". Så det blir att chansa lite.

Lycka till

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090
#4 - 6 oktober 2004 21:35
ok :) tack för svaren!

Så det är ingen större fara om jag köper alla 3 mollys på samma ställe då..
Tänker ju inte "inavla vidare" med deras avkomma, utan i så fall stannar ledet där, med de 3.

Annons