Sillicon?

#1 - 9 mars 2008 19:49
Hej har nyss silikonat fast bakgrunden i mitt akvarium men de står inte hur lång härdningstiden är? Vad bruken tiden ligga på?

Kom även på att när man håller på med silicon ska man ju ta diskmedels vatten o stryka på för de ska bli jämt! dum som jag var gjorde jag ju det, hur kommer det gå när ja fyller i vatten, eller torkar diskmedlet bort?
#2 - 9 mars 2008 21:49
Ang härdtiden så bör det stå i en spec för siliconet, har bara använt claes ohlssons silicon och det har en härdtid på 2mm/dygn.

Diskmedlet kommer inte "torka" bort, men spola in vatten om du kommer åt, sen låter du karet stå med god genomströmning ett tag, och byt 100% vatten rätt så ofta så bör du bli av med det mesta. Bäst att göra såhär för att vara på den säkra sidan, är du inte säker på att allt är borta så får du väl kanske sätta i en fisk på prov för att försäkra dig om att de klarar sig i karet.
#3 - 9 mars 2008 22:03
Lätt att vara efterklok ;)
Äggvita eller saliv funkar det med, om du nu skulle limma något någon mer gång.
#4 - 9 mars 2008 22:15
Sultanen skrev:
Ang härdtiden så bör det stå i en spec för siliconet, har bara använt claes ohlssons silicon och det har en härdtid på 2mm/dygn.

Diskmedlet kommer inte "torka" bort, men spola in vatten om du kommer åt, sen låter du karet stå med god genomströmning ett tag, och byt 100% vatten rätt så ofta så bör du bli av med det mesta. Bäst att göra såhär för att vara på den säkra sidan, är du inte säker på att allt är borta så får du väl kanske sätta i en fisk på prov för att försäkra dig om att de klarar sig i karet.

Okej ska byta vatten jätte ofta när det väl har torkat! Tycker det borde vara ungefär lika på siliconet... Tack för svaren!
#5 - 9 mars 2008 22:16
Karon skrev:

Jo som sagt det är ju det!:p
#6 - 10 mars 2008 02:57
La inga problem att spola bort diskmedlet om man nu inte sitter på en balja över 540, ställ skiten ligger ju redan på rygg så det är bara att välta vidare den på en bra trasmatta och släpa ut den i badrummet/altanen/balkongen och börja spola..

Sen snvänder man en liten blomsterspruta med vatten/diskmedel plus att man spottar på fingret innan.. ;)
#7 - 10 mars 2008 06:24
Karon skrev:

Var/är medveten om det, men som jag skrev, "...om du nu skulle limma något någon mer gång.", dessutom kanske det finns någon annan som skall göra något liknande projekt som läser detta så slipper dom fundera över hur att göra med diskmedlet.
Sköljer man ordentligt med en blomspruta och torkar efter med en trasa skall det nog vara lugnt.
#8 - 10 mars 2008 10:41
Gaffel skrev:
La inga problem att spola bort diskmedlet om man nu inte sitter på en balja över 540, ställ skiten ligger ju redan på rygg så det är bara att välta vidare den på en bra trasmatta och släpa ut den i badrummet/altanen/balkongen och börja spola..

Sen snvänder man en liten blomsterspruta med vatten/diskmedel plus att man spottar på fingret innan.. ;)

Hon kommer troligen inte åt då det är bakgrunden hon har siliconat fast;)
Därav gav jag rådet att sätta cirkulation i karet och byta vatten.
#9 - 10 mars 2008 13:09
Enligt min erfarenhet om härdningstiden hos silicon härdar den relativt snabbt. En centimeter är torr på ett dygn, sedan kan man ju vänta ett dygn till för att vara på säkra sidan.

Annons