Silikonsläpp, hur farligt?

#1 - 12 juli 2007 19:10
Vid närmare besiktning av min 375:a fick jag se det här:
http://web.telia.com/~u59004263/silikonslapp.jpg

Hur farligt är detta? Bilden är tagen på silikonfogen inifrån karet med mobilen, därav kvaliteten. Karet är ett Zooline, 13 år gammalt och enligt förra ägarna har det varit fyllt de senaste 10-11 åren i sträck, det var även fyllt när jag hämtade det så jag såg att det inte läckte. Såg inte dessa släpp då efter vi hade tömt det, men nu har karet stått i en ladugård i 2 månader i väntan på att jag skulle flytta, kan det ha orsakat detta?

Otroligt störande detta då jag var inställd på att fylla det ikväll [:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 juli 2007 19:15
Svårt att avgöra om man inte ser det i "real life". Jag tror dock knappast att 2 månader på ett lager kan vara orsaken - det kan ju ha funnits tidigare också.
Jag kan som sagt inte avgöra om det behöver limmas om eller inte
#3 - 12 juli 2007 19:18
Daniel_N skrev:

Hur farligt är detta? Bilden är tagen på silikonfogen inifrån karet med mobilen, därav kvaliteten. Karet är ett Zooline, 13 år gammalt och enligt förra ägarna har det varit fyllt de senaste 10-11 åren i sträck, det var även fyllt när jag hämtade det så jag såg att det inte läckte. Såg inte dessa släpp då efter vi hade tömt det, men nu har karet stått i en ladugård i 2 månader i väntan på att jag skulle flytta, kan det ha orsakat detta?

Då får du väl fylla det om det inte läckte när du hämtade det varför skulle det läcka nu?? att det har stått i två månader gör inte saken värre så jag hade fyllt det och provat annars kan du alltid silkona om det på insidan om du nu är orolig för det kostar 70-80 kr det väljer du själv,jag hade fyllt det har sett värre som är tätt än det lilla bubblan som visades på bilden.:)
#4 - 12 juli 2007 20:19
Jag har ett akvarium med en liknande skada och det läckte pytte lite, men jag lade helt enkelt på en extra sträng med silikon (där silikonet släppt) och det har hållt i cirka 15 år.
#5 - 12 juli 2007 21:50
Får nog bli att lägga på lite extra då, var köper man det bäst? Ska till Clas Ohlson imorgon, har de sånt där? :)
#6 - 13 juli 2007 06:04
Ja de har akvariesilikon. Eller hade åtminstone för några år sedan.
#7 - 13 juli 2007 06:39
Clasohlson har det fortfarande
Artikelnummer 34-4865
#8 - 13 juli 2007 07:32
Tackar :)
#9 - 13 juli 2007 09:59
Daniel_N skrev:

Det var svårt att se vilken typ av "skada" det är, jag tycker själv att det ser ut som en luftbubbla, men är karet 13 år gammalt och dessutom med skada så kan det vara bra att silikona om det ändå, för att vara på den säkra sidan alltså. Lycka till.
#10 - 13 juli 2007 22:40
Funderar på att silikona om hela.
Mer frågor då... hur många tuber går åt, köpte 3 st, räcker det?
Hur viktig är fogen i överkant? Den ser inte bra ut men man har ju inte vatten så högt upp ändå.
#11 - 13 juli 2007 22:46
3 Tuber räcker mer än väl.
Silikonfogen i överkant behöver kanske inte vara så snygg, men ändå tät då det blir en del kondens som kommer att leta sig ut annars.
#12 - 15 juli 2007 20:40
Oj vilket pill det var... Har iaf fått bort mycket silikon nu. Hur noga är det att få bort det gamla? Jag har kört med rakblad men det är svårt att få bort varenda prick silikon, det är slätt och fint men på en del ställen kan det nog finnas spår kvar. Vad säger ni?
#13 - 16 juli 2007 05:03
Jag körde med rakbladsskrapa. Sån för fönster och glashällsspisar. Det fungerade bra. Sen använde jag en extra bred glasspinne för att få jämna och fina fogar. Det gick åt 1½ tub till mitt 450 liters.
Tror jag tvättade karet med acceton utan olja innan jag började silicona. Det räcker med en pytteliten flaska. Jag köpte en hel dunk i onödan.
Bilagor:
#14 - 16 juli 2007 06:57
Vet att en del doppar fingret i vatten/diskmedel är de drar ut fogen, men finns det inte risk för att det sipprar ner vatten under fogen då?
Funderar på om det skulle fungera att klippa av hörnet på ett gammalt kontokort eller liknande, och sen bara dra det över fogen. Vad tror ni? :)
#15 - 16 juli 2007 17:51
Daniel_N skrev:
Vet att en del doppar fingret i vatten/diskmedel är de drar ut fogen, men finns det inte risk för att det sipprar ner vatten under figen då?

Funderar på om det skulle fungera att klippa av hörnet på ett gammalt kontokort eller liknande, och sen bara dra det över fogen. Vad tror ni? :)

Efter att ha byggt flertalet akvarier och terrarier och alltid använt diskmedel på fingertoppen när jag dragit ut silikonsträngen, så vet jag av erfarenhet att det inte är någon fara.
(Det går fakstiskt bra med saliv också;))

Och som MagArne skriver är det mycket riktigt väldigt viktigt att du tvättar de ytor som du skall silikonera med en (fettfri) aceton.
#16 - 16 juli 2007 20:43
Ok låter bra :) Hur mycket diskmedel i hur mycket vatten? Och hur långt kan du dra med fingret innan du måste doppa det igen? löjliga frågor, men jag är nyfiken ;)
Guest
#17 - 16 juli 2007 21:50
Jag har ganska mycket diskmedel.
Ca 1 tsk till 1 dl vatten. Hur länge du kan dra känner du.
Man måste faktiskt lära sig det själv, till slut får du in känslan för det.
Du kan ju annars prova att lägga en sträng på nåt annat o kolla.
Jag använder både spackelspade o fingrarna när jag ska göra snygga fogar.
I den ordningen. Doppar spaden i samma lut. Så någon risk för att det ska komma vatten under fogen är minimal, det har aldrig hänt mig iallafall..
#18 - 16 juli 2007 22:05
Klart jag måste lära mig själv, känns dock lite osäkert att lära sig på en 375:a när man gör det för första gången, inget får verkligen gå fel :)
Guest
#19 - 16 juli 2007 22:16
Jag menade att hur länge du kan dra utan att det klibbar fast är något som inte går att lära ut.
Men prova att prov silikona på något annat först...
Gör en glad smiley på köksrutan! :D
#20 - 16 juli 2007 22:32
Haha ja nåt skulle man ju kunna hitta på.
Tack för hjälpen :)
#21 - 17 juli 2007 22:32
Nu är jag färdig, det blev ju såklart skitfult. Eftersom jag har ett Dala-kar så var de gamla fogarna ganska tjocka, så jag klippte till ett gammalt kort (typ kreditkort) så att det blev samma profil som den gamla fogen. Detta var ju ett misstag, började ana oråd när det gick åt nästan en hel tub bara till en fog. Efter detta började jag med fingerdoppartekniken, då blev det snyggare, men å andra sidan blev ju fogarna väldigt smala istället. Hur tjocka ska fogarna vara egentligen för att det ska hålla?

Hur lång tid har man på sig? När jag hade kletat ett tag så skulle jag snygga till i hörnen (5-10 minuter kanske) men då kändes det som att silikonet hade stelnat pyttelite för det var inte lika smidigt längre så ena hörnet blev inte alls bra. Är det bara att göra om alltihop? Eller kan jag skära bort just där det inte blev bra och rätta till, eller gör det inget att det hade gått 10 minuter innan jag drog ut det med fingret?
Många frågor nu från en nybörjare :)
Guest
#22 - 17 juli 2007 23:33
Daniel_N skrev:
Nu är jag färdig, det blev ju såklart skitfult.

:D (Sorry)
Du kan skära bort där det inte blev bra, vänta tills det torkar och rugga upp ytan på det andra silikonet, och tvätta med aceton, om det var det du använde sist.
Nej det gjorde inget att du drog efter 10 min. Men man bör dra direkt efter man gjort fogen. (inom ca 5 min) Men det brukar stå på patronen.
Tänk på att om du snedknipper tippen så blir fogen snyggare.
Jag brukar klippa av lika mycket som jag vill ha fogens tjocklek på.
Hoppas du fattar...
Så är man nybörjare så kan det vara bra att bara lägga en sträng åt gången.
Fogens tjocklek behöver inte vara särskilt stor, men gör den samma som den var innan så blir den inte för liten iallafall.
#23 - 18 juli 2007 03:07
Jag blandar vatten + diskmedel i en blomster spruta och sprutar lite över fogen och sedan på fingret och drar allt på en gång.

så gör jag.
#24 - 19 juli 2007 02:00
Jag har inte läst vad alla har skrivit men ett tips till er alla, om ert akvarium läcker eller är gammalt, tvätta noga med aceton så ni får bort ALL smuts på er gamla silikon och sedan lägg på ny silikon på den gamla silikonen, inte mycket bara så det täcker allting, det gamla håller konstruktionen medans det nya täpper till allting, jag har ett 1000L där hemma som har hållt i ungefär 10år och håller fortfarande. Så hålla på att skära bort gammalt och sånt är inte nödvändigt. Men som sagt glöm inte att tvätta noga och få bort allting smuts/fett, fett speciellt då silikonet inte biter bra annars. Detta tips har jag fått av en glasmästare som har jobbat med sådant i över 30år.
#25 - 19 juli 2007 14:08
Gick till en butik idag och beställde ett nytt, blev mycket dyrare än vad två tuber silikon kostar, men jag slipper ångesten över att inte veta om det blev bra eller inte ;)

Annons