Silikonet - en flik in ca 4 mm. Fara??

#1 - 16 maj 2010 14:07
Hej!
Har köpt ett beggat akvarium men märkte nu att slikonet släppt som en flik in på framsidan och jag får in nageln ca 4-5 mm... Det är lite alger där under. Och jag som trodde att jag var så himla noggran när jag kollade silikonet som annars är mjukt. Han som sålde det sa att han haft det i 8 månader och att den som haft det innan haft det i 2 år så det är ju inget gammalt akvarium. Stod torrt nu i förrådet, han tömde det förra lördagen och lovade att det inte läckt eller är något fel på det.

Ni som kan sånt här, vad skulle ni göra?

Väldigt, väldigt tacksam för snabba svar!
#2 - 16 maj 2010 14:13
jag skulle ställa det i badrummet, fylla det med vatten och låta det stå i några dagar, har det läckt då, skulle jag selikona om det, annars köra igång det. jag gör så varje gång :) lycka till :D
#3 - 16 maj 2010 14:21
när det blir en sån flik är det inte bra. risken är stor att silikonet släpper helt och akvariet kan börja läcka.
#4 - 16 maj 2010 14:31
Oki. Fan. Var får man sånt fixat? Och hur mycket kostar det?
#5 - 16 maj 2010 14:35
Det är som sagt inte bra.
Skär bort allt löst silikon med rakblad. Lämna silikon som sitter fast bra. Rengör fogen med t-sprit eller aceton. Sätt maskeringstejp nån millimeter utanför gamla fogen. Lägg på en ny fog ovanpå den gamla (ja, silikon fäster bra på gammalt silikon). Glöm inte att ta bort maskeringstejpen direkt, får skiten sitta några dagar torkar den fast och går aldrig att få bort helt.
#6 - 16 maj 2010 14:39
Men oj. Vågar jag göra det själv som inte kan det här? Och jag tänkte att det behövs kanske fixas om helt? Sist jag höll på med akvarier i slutet av 90-talet var silikonet vitt/genomskinligt men detta är svart och det gör det ju svårare att se hur långt in silikonet är löst och på vilka ställen.
#7 - 16 maj 2010 14:47
Jag har gjort det, och jag är inte världens händigaste. Har du bara ett bra silikon är egentligen största risken att du geggar för mycket med silikonet så fogen inte blir så snygg - men det är ju det man har maskeringstejpen till.
#8 - 16 maj 2010 15:02
Tack för svar men jag tror inte jag vågar mig på det här. Hittar också bara genomskinlig silikon och silikonet i akvariumet är svart så det blir ju inte snyggt. Damn. Jag som sett fram emot att fixa växter och komma igång i morgon och så nu det här.
#9 - 16 maj 2010 15:38
Svart silikon finns lite här och var..
PWSS har bland annat.. http://www.pwss.se/product.php?productid=676&cat=0&page=2

Att laga det där är inte jättesvårt som beskrivs tidigare i tråden.
Använd ett nytt och fint rakblad, skär bort det som är löst, rengör noga(!) med
sprit (t-röd/ren aceton el. liknande), maskera om du vill för att slippa silikon överallt
och slabba på lite nytt och smeta ut det, plocka bort ev. maskering och låt det härda.
Denna operation tar inte jättelång tid direkt dock tar det ett tag för nya silikonet att "torka". :)
#10 - 16 maj 2010 16:01
Mjo. Hade jag något hum skulle jag kanske våga, eller om det var ljust silikon så man verkligen ser var det släppt. Eller ska man dra hej vilt och göra om allt som släpper? Känns som att det vore bra att någon kunnig gick igenom akvariumet och kollade så att det blir ordentligt gjort. Jag är en riktig fegis när det kommer till vatten i hela vardagsrummet. :-D
#11 - 16 maj 2010 17:32
du kan annars fråga din lokala akvarieaffär om de kan silikonera om akvariet
#12 - 16 maj 2010 19:44
Tyvärr har vi ingen lokal sådan här i närheten vad jag har kunnat hitta. Ska ringa Djurmagasinet imorgon och kolla om de har några idéer.

Annons