Silikonera om akvarium som inte går att ta isär?

#1 - 18 december 2011 16:54
Tjenare!

Jag fick ett akvarium igår, och när jag fyllde på vatten så läckte det ju såklart :/

Det läcker inte mycket utan typ 1 droppe var 5:e minut, men det räcker ju.
Så jag tänkte testa att silikonera om det, nu till frågan.

Eftersom jag inte kan plocka isär akvariumet (se bild) och får knappast ut glaset utan att spräcka det.

Räcker det att ta bort allt silikon på insidan tvätta med typ aceton, och lägga en ny fog?

[ATTACH=CONFIG]50085[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]50086[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50087[/ATTACH]

Mvh/Fredrik
#2 - 18 december 2011 17:04
Som konstruktionen verkar vara på det där karet så borde det inte vara några problem, hållfastheten står nog den där ramen för!
#3 - 18 december 2011 17:10
Gjorde så på mitt 130L (8mm glas) utan ram och det håller tätt än efter ca 6 månader :)
#4 - 18 december 2011 17:20
Tänkte med lite så, ramen håller ju fast glaset...
men jag hade fått för mig att det var silikonet mellan glaset som höll tätt inte det utanpå.
#5 - 18 december 2011 17:29
Vad ska man använda för silikon eftersom det är stålbotten? vanligt akvarie silikon fäster väll inte på stålet?
#6 - 18 december 2011 17:30
Silikon fäster bra på silikon. Skär bort allt löst silikon, se till att det är rent & fint (och sätt gärna maskeringstejp, det är lätt att gegga ner glaset med silikon) och dra på nytt silikon så det täcker den gamla fogen.

EDIT:
Vad ska man använda för silikon eftersom det är stålbotten? vanligt akvarie silikon fäster väll inte på stålet?

Nu hänger jag inte med. Jag trodde det var en stålram utanpå ett glasakvarium, dvs att på insidan ligger glas mot glas?
(Och jodå, silikon fäster mot stål)
#7 - 18 december 2011 17:39
Nej, det är en rostfri plåt på botten.
Hela akvariet är den del och endast sidorna är glas... har tillverkats en del sådana akvarium.
och då är jag orolig att silikonet fäster dåligt mot plåten.

Kanske skulle varit tydligare med det.
#8 - 18 december 2011 17:54
Silikon fäster mot plåten så det är inget problem.
#9 - 18 december 2011 21:09
jag har erfarenhet av stål och akvariesilicon och det fäster ganska bra men inte alls så bra som mot glas, i det här fallet är det ointressant eftersom det är en helram och botten och rutorna behöver bara vara täta mot ramen! Tror det räcker om du lägger ny silicon runt kanterna på glaset! Stryk inte ut det för mycket så det blir för tunnt, kan nog bli risk för en glipa då!
#10 - 18 december 2011 21:24
åheim skrev:
jag har erfarenhet av stål och akvariesilicon och det fäster ganska bra men inte alls så bra som mot glas, i det här fallet är det ointressant eftersom det är en helram och botten och rutorna behöver bara vara täta mot ramen! Tror det räcker om du lägger ny silicon runt kanterna på glaset! Stryk inte ut det för mycket så det blir för tunnt, kan nog bli risk för en glipa då!

Ok, vad menar du med tätt mot ramen? Så jag ska inte bara lägga i en fog där glasen "möts" i hörnen?

Det bästa hade väll varit att haft silikon mot ramen så det fungerar som en packning, men att få bort glaset utan att spräcka rutan borde väll vara omöjligt.
#11 - 18 december 2011 21:47
Ok, vad menar du med tätt mot ramen? Så jag ska inte bara lägga i en fog där glasen "möts" i hörnen?

Det bästa hade väll varit att haft silikon mot ramen så det fungerar som en packning, men att få bort glaset utan att spräcka rutan borde väll vara omöjligt.
Glaset är väl redan limmat mot ramen förmodar jag?Du behöver väl bara täta runt alla skarvar...
#12 - 18 december 2011 21:54
Ok, då fattar jag... Ville bara vara säker så man inte gör fel.

Då testar jag och gör så och hoppas på att det håller tätt.
#13 - 18 december 2011 22:06
Ok, då fattar jag... Ville bara vara säker så man inte gör fel.

Då testar jag och gör så och hoppas på att det håller tätt.
Ja sätt igång, du ska ju bara täta och behöver inte oroa dig eftersom ramen håller ihop grejerna:)
#14 - 8 januari 2012 20:53
Nu är det fixat! All silikon satt väääldigt löst :p tog tag i ena sidan och drog loss allt på en gång :s men nu e det tvättat och silikonerat och tät :)

#15 - 8 januari 2012 20:56
Coolt, bra jobbat! :)

Annons