silikonera akvarium

#1 - 14 januari 2008 12:34
har 2 kar som jag ska silikonera om invändigt.då är frågan den att?ska man ta bort precis all gammal silicon vilket verkar ta en bra stund.tacksam för tips om hur man silikonerar om kar.plus vilket silikon man ska ha ha de gött.
#2 - 14 januari 2008 12:59
Skär bort det gamla o tvätta med aceton tar ju ett tag.
Är det gamla silikonet hyfsat bra så kan du faktiskt lägga på en sträng utan på det gamla...eller skära ner det lite o lägga på nytt.
Då det gäller silikon så kan jag rekommendera akvariesilikonet clasohlsson har.
Annars finns aquastabil(dock dyrt).
#3 - 14 januari 2008 18:34
Har det börjat att släppa mot glaset så skulle jag ha skurit bort det gamla! Men som sagt det går att "bättra" utan att skära men det är faktiskt inte så jobbigt att skära bort det gamla med en schysst kniv när man ändå är igång...
#4 - 14 januari 2008 18:50
Hagi skrev:
Har det börjat att släppa mot glaset så skulle jag ha skurit bort det gamla! Men som sagt det går att "bättra" utan att skära men det är faktiskt inte så jobbigt att skära bort det gamla med en schysst kniv när man ändå är igång...
tjena ja det har släppt från glaset,men det jag mest är ute efter är om man ska ta bort all silikon för det tar ju för fn en hel vecka isåfall???:confused:
#5 - 14 januari 2008 19:19
tjena ja det har släppt från glaset,men det jag mest är ute efter är om man ska ta bort all silikon för det tar ju för fn en hel vecka isåfall???:confused:

Om det har släppt mot glaset hade jag lätt tagit bort all gammal silikon. Blir jobbigt om man inte gör jobbet ordentligt från början. När frontrutan lossnar och akvariet är tomt på 2 sekunder har man också ett gäng timmar framför sig med jobb ;).

Men har du golvbrunn i rummet och känner att du hellre chansar än att lägga ner tiden så är det bara att ta bort den gamla silikonen "inne" i akvariumet och låta den som håller ihop hela akvariumet (mellan glaset) sitta kvar. Då blir förhoppningsvis akvariumet tätt iaf. Om det håller är ju en annan fråga...

Lycka till vilket du än väljer!

Mvh Erik
#6 - 14 januari 2008 19:43
Om silikonet har lossnat så skär bort det som är löst...o lägg på nytt där.
Blir lite pillande men tar inte en hel vecka.
Jag skar bort det som lossnat på mitt 375liter och la på nytt ovanpå...håller fortfarande efter 3år.
#7 - 14 januari 2008 20:02
jag förstår ju att man tar bort silikonet som släppt o så men jag har börjat skära bort silikonet men det sitter lite kvar efter jag skurit bort det mot glaset men ytterst lite knappt nåt det gör inget eller?????????de jag mena är att det ska va helt rent glaset från silikon men det behöver det inte då antar jag??tack för tips jag fått ha de gött

Annons