Silikonera

#1 - 1 september 2003 11:29
Jag håller på å siliknera om mitt bottensilikon. Eftersom det är första gången dyyker mycket frågor upp...

Ska jag spara silikonet i hörnen eller skära väck en bit uppåt där?? Vad är lättast och säkrast?
#2 - 1 september 2003 11:39
Allt silikonet som sitter på rutan skall bort. Det silikonet som sitter emellan rutorna DVS sitter på glasskivornas kanter kan du lämna. Om du tar bort den fogen så riskerar du att rutorna släpper.
MVH
Magnus
#3 - 1 september 2003 12:01
Men då skär jag en springa som är lika bred som den gamla silikonsträngen igenom hörnen oxo då! Tack för snabbt svar Magnus! [:)]
#4 - 1 september 2003 15:11
Är det av någon speciel anledning som du inte skall limma om hörnen ?
Har du bestämmt dig för att limma om karet skulle jag föreslå att du tar bort allt silicon invändigt, inte bara det runt botten.
#5 - 1 september 2003 15:30
Ingen anledning alls! Läste i en annan tråd att man kunde lämna dom! men nu blir det till att silikonera om alt uton det översta skicktet..
#6 - 2 september 2003 06:35
Förlänger tråden lite .... med ännu en fråga..

Hur silikonerar man längst upp? Har beslutat mig för att rensa hela karet, trots allt. Men hur får man fast silikonet i överkant? Kan man ha karet stående som vanligt eller måste man välta å krabba?

#7 - 2 september 2003 06:47
Du kan ha akvariet stående som vanligt om du kommer åt.
MVH
Magnus
#8 - 2 september 2003 07:07
Precis, men om du tycker att det är lättare att limma det längst upp går det lägga det på sidan.
Resten (botten + sidorna) tycker jag verkar vettigare att jobba med stående akvarium.

Annons