silikona stenar?

#1 - 10 oktober 2005 10:45
Hej tänkte bara kolla om det går bra att silikona ihop stenar till ett stenröse?
Tänkte minska risken för ras mm. min ide var att göra olika sektioner av flera stenar? håller silikonet för detta ändamål?
Tack för svar!
#2 - 10 oktober 2005 11:51
Jag har siliconat stenrös ett par gånger. Funkar alldeles utmärkt, bara inte stenen är för porös. Funkar både med släta och kantiga stenar.
Ett bra tips är att när du är klar och siliconet har torkat så vänd stenhögen och silicona plättar på de understa stenarna så minskar risken att bottenglaset går sönder.
Det är inte kul nämnligen om en liten stenflisa får trycka fritt mot bottenglaset.
#3 - 10 oktober 2005 18:47
tänk bara på att köpa limmet i en zooaffär(ibland kan det vara nån typ av mögelbekämpning eller nåt i de man köper i byggvaruhusen)
#4 - 10 oktober 2005 19:03
Clas Ohlsson sälger glassilikon som funkar utmärkt i akvarium (inget antimöggelmedel), 49kr om jag mins rätt.
Sikasil-E funkar också, det genomskinliga glassilikonet, men även det svarta Sikasil-E fungerar bra (Kontakt med Sika gav mig svaret att det endast är färgen som skiljer, även om det inte står något om akvarium på förpackningen).
#5 - 11 oktober 2005 01:37
[QUOTE=heeke]Clas Ohlsson sälger glassilikon som funkar utmärkt i akvarium (inget antimöggelmedel), 49kr om jag mins rätt.[/QUOTE]

står väl att de funkar till akvarier också på tuben ?
står iallafall på hemsidan
#6 - 11 oktober 2005 08:30
Tänk på att det är ganska jobbigt att fånga fisk när man har sillikonat stenarna... fråga mig - jag vet!

Men det är riktigt smidigt för att få alla stenar att ligga där man vill!

Mvh Erik
#7 - 11 oktober 2005 08:40
[QUOTE=heeke]Clas Ohlsson sälger glassilikon som funkar utmärkt i akvarium (inget antimöggelmedel), 49kr om jag mins rätt.
Sikasil-E funkar också, det genomskinliga glassilikonet, men även det svarta Sikasil-E fungerar bra (Kontakt med Sika gav mig svaret att det endast är färgen som skiljer, även om det inte står något om akvarium på förpackningen).[/QUOTE]

Tänkte bara tillägga att detta inte gäller för Danalim! (tror det var de iaf..). Där var det bara den transparanta som fungerade till akvarium, de andra hade antimögelmedel. Men, som sagt, sådan information ska stå på förpackningen. Ofta står det att det fungerar eller inte fungerar till akvaraium.
#8 - 11 oktober 2005 12:14
Jo, står det att det är till akvarium (som på Classes silikon tex) så funkar det.
På Genomskinlig Sikasil-E står det, men inte på svart. Jag har som sagt varit i kontakt med Sika, och det enda som skiljer den svarta från den genomskinliga är färgen, men det står inget om akvarium på den svarta. Har dessutom sett att svart Sikasil-E säljs i vissa akvarieaffärer. Har förövrigt själv använt svart Sikasil-E till en bakgrund utan som helst missöden.
#9 - 12 oktober 2005 10:30
OK, köpte akvariesilikon på Claes ohlsson, hur lång ät torktiden på silikon?
Har inga porösa stenar så det blir nog inga problem att få dem att sitta ihop.
smart med att göra silikonplättar på stenarna som skalll ligga på botten :)
Tackar för riktigt bra svar!
#10 - 12 oktober 2005 10:52
Det brukar vara 2-3mm/dygn, så det beror alldels på hur mycket silikon du smetar dit.

Annons