silikona om, hur? tips?!

#1 - 9 mars 2005 18:28
hej

jag överväger att silikona om mitt 450l akvarium.. vill vara riktigt säker på att silikonen är ok

som det är nu tycks den ha lossnat lite i kanterna, vill inte chansa.

mina frågor är;

hur gör man?
är det nåt särskilt man ska tänka på?
kanske är det bäst att låta nån firma göra det?

läste att claes ohlosson hade billigt silikon.. nån som vet ungefär hur mycket det går åt?

ramakvarium är det

mvh
Lenis
#2 - 9 mars 2005 18:47
du kan int ha vanligt silikon. kan inehålla gifter tex antimögel
#3 - 9 mars 2005 18:51
Jag hade samma problem med siliconsläpp där det var som tunnast, kontaktade tillverkaren och dom sade att det bara var att skära bort det som var löst.
Har ett ramakvarium från Dalazooline.[:-128]
#4 - 9 mars 2005 19:33
hej!

hmm hawkmoon då kanske det räcker om jag skär bort det lösa då...? man vill ju inte chansa på nästan 500l vatten..

ps. silikonet på claes ohlosson var till för akvarium specifikt.
mvh

Lena Maria
#5 - 9 mars 2005 19:40
Här är en hemsida du kanske kan få lite tips från.

http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page102.html

Gå in på artiklar
#6 - 9 mars 2005 20:19
[QUOTE=lenis3]
är det nåt särskilt man ska tänka på?
[/QUOTE]

Att ta tid på sig att vara så noggran man kan vara. Att skrapa en gång till efter att man konstaterat att man är färdig. Att vara överdrivet noga med att inte ta någonstans efter man avfettat. Att vara relativt snabb när man väl lagt på silikonet och inte gå tillbaka och efterfixa något. Det blir bara sinnessjukt fult och fel av rättningar.

[QUOTE=lenis3]
kanske är det bäst att låta nån firma göra det?
[/QUOTE]

Tveksamt. Om man inte gillar att fixa själv så är det klart att man kan låta någon annan göra det. Men det är inte speciellt svårt om man bara är noggran och jag tycker iallafall att det är skönt att veta att jag som äger golvet det eventuellt skulle läcka på är den som bestämmer nogrannheten och inte någon som det bara är en liten extrainkomst för.

[QUOTE=lenis3]
läste att claes ohlosson hade billigt silikon.. nån som vet ungefär hur mycket det går åt?
ramakvarium är det
[/QUOTE]

Mindre än en tub. Köp även en fönsterskrapa/färgskrapa (hos claes artnr
30-6849) och ett eller två tiopack extra rakblad. Eventuellt även en brytbladskniv och så aceton eller någon annan sprit. Det är väldigt billigt att silikona om. Det enda det tar är tid i princip. Först tid att göra det och sedan ett par evigheter att vänta ut härdningen. Lycka till!

/olivia
#7 - 9 mars 2005 20:34
hej och tack för svaren!

orsare: vet du hur lång tid härdningen tar?

har aldrig silikonat något tidigare.. därför är jag lite tveksam om jag vågar mig på detta projekt.

Är det förrresten nån som har köpt sitt silikon på claes ohlosson? vilket märke isf?

mvh

LenaMaria
#8 - 9 mars 2005 21:32
"Vet du hur lång tid härdningen tar?"

2-3 dagar ungefär

"har aldrig silikonat något tidigare.. därför är jag lite tveksam om jag vågar mig på detta projekt."

Om du vågar kan jag inte uttala mig om, men jag tror nog du klarar av det om du tar dig tid och inte fuskar över det. Tänk på att försöka undvika att skära in mellan glasen. Byt rakblad oftare än du tror du behöver. Resultatet blir bättre och arbetet lättare

"Är det förrresten nån som har köpt sitt silikon på claes ohlosson? vilket märke isf?"

Jag har köpt där och det heter Dana. Finns ett antal olika tuber, men det för akvariebruk är klart och tydligt märkt.
Glöm inte limpistolen till tuben.
Blir det kladd på glaset, vänta med att ta bort det tills det härdat.
Ren aceton är det du skall tvätta med innan du limmar, inget annat.
#9 - 9 mars 2005 21:44
skulle rekommendera att du uppsöker en akvariebutik och pratar med dom om silikon.
vet att iallafall vissa butiker har bra silikon och vissa områden är det inte värt att va "snål" på.
finns även svart silikon numera.
#10 - 9 mars 2005 22:11
hmm okej..

det känns som det skulle vara mycket enklare att silikona om (eller göra ett nytt) helglasakvarium.. blir det inte krångligt med själv aluramen?

Lenis
#11 - 9 mars 2005 22:55
Aluramen behöver du inte ta bort, det räcker med att skära bort silikonet från insidan. Ingen skillnad mot helglaskar.

Silikonet på Clas Ohlson duger utmärkt, finns ingen anledning att springa till zoobutiken och köpa silikon för flerdubbla priset. Om man nu inte måste ha svart silikon, det har jag aldrig sett utanför zoobutikerna.
#12 - 10 mars 2005 05:39
Jag tror det är viktigare att underarbetet är korrekt utfört än att man betalt ett par hundra kronor extra för silikon när man skall limma om ett kar.
#13 - 10 mars 2005 06:10
Danalim heter Classes silikon, helt ok!

http://www.danalim.dk/
#14 - 10 mars 2005 07:05
Jag har limmat med danalim från cl, cascos glassilikon och ett akvarieaffärssilikon som bara var i en liten klämtub och ingen patron. Det var ingen märkbar skillnad på de olika silikonerna förrutom att det är väldigt mycket lättare att ha det i patron.

Det är väldigt lätt med ramakvarium eftersom man ens slipper tänka på att plocka isär helt.

/olivia
#15 - 27 september 2005 20:08
Om jag fattar er rätt så skär man lodrätt längs med dom lodrätta glasen och sedan tvätta med aceton. När man har lagt silikon strängen ska man "släta" ut den(som när man lägger en siliconfog vid en diskbänk) eller bar låta den vara? Om man måste byta ut ett glas som är trasigt i ett ram akvarium hur gör man då?

Om man ska byta botten glaset i ett helglas akvarium(ca 175l) vad ska man tänka på? Är det lätt och är det värt jobbet och kostnaden?
#16 - 27 september 2005 20:48
Jepps, du ska släta ut den. Du kan lägga tape längs glasen och sen silikona mellan dem. Släta ut den med ett finger som du doppat i vatten+diskmedel. Sen drar du bara bort tapen så har du en rak och fin kant :)
Vad det gäller bottenglas så är det inte säkert att du behöver byta det. Bottenglaset till mitt 136l kar sprack för ett par veckor sedan. Jag tog då en 3mm glasskiva och limmade under akvariet där skadan var. Fungerar prima! Dock beror det väl på hur skadan ser ut. Är det risk för att den växer så bör man kanske byta hela bottenglaset, eller limma dit ett extra bottenglas för att vara lite smidig ;)
Du kan ju skära till ett nytt glas och placera innuti akvariet, ovanpå ditt nuvarande bottenglas.
#17 - 11 oktober 2005 18:25
[QUOTE=y0da] Dock beror det väl på hur skadan ser ut. [/QUOTE]Sprickan går från kant till kant(från baksida till framsida).
#18 - 13 oktober 2005 17:08
Ska man "fylla på" med silikon efter första lagret när man silikonar om ett ramakvarie?
#19 - 13 oktober 2005 19:18
de bästa är ju om man kan få dit hela fogen på en gång då sätter sej silikonet bättre.
#20 - 13 oktober 2005 20:50
Det är en hel silikonfog. Det jag undrar är om man "för säkerhets skull" ska lägga på ett lager till?
#21 - 19 november 2005 20:26
[QUOTE=y0da]Vad det gäller bottenglas så är det inte säkert att du behöver byta det. Bottenglaset till mitt 136l kar sprack för ett par veckor sedan. Jag tog då en 3mm glasskiva och limmade under akvariet där skadan var. Fungerar prima! Dock beror det väl på hur skadan ser ut. Är det risk för att den växer så bör man kanske byta hela bottenglaset, eller limma dit ett extra bottenglas för att vara lite smidig ;)
Du kan ju skära till ett nytt glas och placera innuti akvariet, ovanpå ditt nuvarande bottenglas.[/QUOTE]Vad jag förstår så har jag tre alternativ.

1/Limma en "glasbit" över sprickan

2/Limma dit ett extra bottenglas som täcker hela botten

3/Byta bottenglaset

Vilket är bäst?
#22 - 19 november 2005 20:35
enklast är ju 2:an.

på med en massa silikon över hela bottenrutan och sen på med en ruta något mindre än bottenglaset med ungefär samma tjocklek så håller de i många år till
#23 - 19 november 2005 20:37
Alternativ 2 skulle jag satsa på.
Har precis bytt ut ett bottenglas i ett 160-liters, iofs rimligt enkelt bara den nya rutan passat ;)
Hade jag gjort det nu hade jag helt klart lagt en ruta ovanpå den gamla.
Har du otur står sidorutorna på bottenglaset och då blir det marigt att få bort den gamla sprukna rutan!
#24 - 20 november 2005 18:31
hur skrapar man lättast bort silikonet utan att repa glaset ? //Linus
#25 - 20 november 2005 19:37
[QUOTE=Bulaan]hur skrapar man lättast bort silikonet utan att repa glaset ? //Linus[/QUOTE]Med rakblad(klickskrapa). Tvätta sen noga med aceton.
#26 - 20 november 2005 20:40
sök på "fönsterskrapa" på biltema.se så ser du en som funkar alldeles utmärkt.

bör dock ha fina fräsha rakblad och INTE skära snett för då blir de reper

oja är nog enklare å börja med en brytkniv och grovskära
#27 - 20 november 2005 22:34
Clasohlsson´s Akvariesilicon e ju perfect o använda ..
har använt de till 3 akvarier o inte haft nått problem
#28 - 20 november 2005 23:09
Du bör ha gott om blad till clickskrapan, de blir slöa mycket fortare än man tror.
#29 - 21 november 2005 00:24
[QUOTE=mayday]Clasohlsson´s Akvariesilicon e ju perfect o använda ..
har använt de till 3 akvarier o inte haft nått problem[/QUOTE]
DANA's har jag själv. prisvärt är det iaf. tillverkas i belgien eller nederländerna om jag inte minns fel.
#30 - 21 november 2005 11:34
hej!
Det var jag som startade denna tråd för en tid sen! akvariet blev bra med clas ohlssons akva-silkikon för 49:- tuben. Det är tätt och fogarna känns fina.
#31 - 21 november 2005 11:36
Lite funderingar. Vid bygge av ett nytt akvarium. Köra med botten av plexiglas. Det gör ingenting om det blir repigt. Lätt att borra i. Min fråga är då går det att limma ihop med de övriga rutorna i glas med akvariesilikon?
#32 - 21 november 2005 14:33
Nej, silikon fäster inte mot plexi.
#33 - 21 november 2005 14:47
Det var synd:(
#34 - 21 november 2005 17:21
[QUOTE=Karon]Nej, silikon fäster inte mot plexi.[/QUOTE]
inte så det går att få hållfasthet i det. smältlim, cascos, sätter sig som gjutet på plexiglas.
det biter ju även på glas så om du vill slösa limpatroner så kan du ta smältlim.
sen får du gå efter med mera smältlim om det inte är tätt. bäst är ändå glas mot glas.
#35 - 21 november 2005 17:28
min erfarenhet är at smältlim har en tendens att släppa med tiden. Jag skulle inte bygga ett kar med smältlim.
#36 - 21 november 2005 17:47
Jag hade tänkt att ha glasskivorna ståend runt botteskivan och inte på.
Varför släpper smältlimmet? Har smält-limmet någon elasticitet?
#37 - 21 november 2005 22:19
Jag tycker nog att du skall skippa plexibotten. Glas och silikon håller garanterat länge och säkert. smältlim? Det går att få borrat glas också kanske inte lika lätt men det går.

mvh erik
#38 - 21 november 2005 22:25
Ok skippar plexibotten då.
#39 - 21 november 2005 22:28
Om vi fortsätter med samma tema. Är det någon som har limmat med silikon mot polyester?

Annons