Silikona om ett akvarie

#1 - 30 november 2010 10:02
Tänkte jag skulle silikona om mitt 85 l akvarie.
Finns det någon bra guide med steg för steg hur man ska gå till väga?

Tacksam för alla förslag och svar
#2 - 30 november 2010 10:11
en guide
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page103.html
en annan
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=5483

dessa visar hur du bygger karet.
att silikona om är inte lätt och det tar tid
läs lite här
http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4b7bea6e-fb7d-408e-9700-e13c57edb634

vet inte om det finns guide.
men generellt så måste allt silikon bort, rakblad är lämpligt verktyg. sen ska glaset tvättas med sprit eller aceton för att få bort fett. sen ska du ha silikon lämpligt för akvarium. kika sen på bygga akvarium guiderna så borde du få lite tips
#3 - 30 november 2010 10:12
får man först fråga varför? läcker det?

men okej. ta bort allt gammalt silikon. detta är det jobbigaste. rakblad o skrapa bort. ALLT MÅSTE BORT.så det blir att sitta o skrapa varje millimeter till det är borta o bara glas kvar.

(ska du silikona skarvarna så behöver du inte ta bort silikonet mellan glasen just utan bara fogen i hörnet.)

sen tar du aceton o tvättar rent från allt fett o fingeravtryck etc. sen tejpar du upp med maskeringstejp så du får snygga linjer.

silikona. doppa finger i diskmedel med lite vatten o dra sen för att få en snygg fog.
bort med tejpen
klart!

låt torka

video på när jag silikona mitt malawi. step by step:
#4 - 30 november 2010 10:12
ah. ice före. ( men han har ingen snygg video :P)
#5 - 30 november 2010 10:23
Tack för alla svar utmärkt video... Då ska jag sätta igång och få silikona om mitt kar...
#6 - 30 november 2010 10:29
men frågar igen. varför ska du göra det?? är det för att det är gammalt?? för om det är tätt så behöver du inte det. jag har kar som är 25 år gammal o stått torra i garage i 10 år. håller hur bra som helst. gör inget onödigt jobb nu
#7 - 30 november 2010 10:36
Det är för att det läcker har stått tomt ett antal år
#8 - 30 november 2010 10:40
jadå så :D bara köra på. förarbetet med att ta bort all silikon tar längst tid, men lägger man ner energi där så håller det sen.
#9 - 30 november 2010 11:06
haha tummen upp för videon ;)
#10 - 30 november 2010 11:24
En fråga till bara... Räcker det att man tar bort det gamla som ligger på själva glaset eller finns det silikon mellan glasskivorna också?
Tar man bort all gammal silikon samtidigt i alla skarvar eller tar men en skarv åt gången? Hoppsan det var visst två frågor..*L*
#11 - 30 november 2010 12:01
behöver inte ta bort det mellan glasen. utan bara själva fogen i hörnet.

du kan ta bort alla på en gång. karet kommer hålla ihop. silikon har en hållfastighet på ca 25kg/cm2. beroende på vilket fabrikat såklart.
#12 - 30 november 2010 20:31
Röd-sprit går också utmärkt att använda som rengöring när du fått bort silikonet.
#13 - 2 december 2010 07:51
Tackar för alla svar... Hur länge ska akvariet stå och härda när jag har silikonat om det innan jag kan ta det i bruk?
#14 - 2 december 2010 08:15
beror på hur tjocka fogar du gör, men vänta minst 48 timmar så är du nog säker.
#15 - 2 december 2010 08:21
oki tackar för alla bra svar och snabba svar
#16 - 3 december 2010 20:42
Luktar det fortfarande ammoniak så har det inte härdat färdigt.
#17 - 3 december 2010 21:54
Inte för att vara petig besserwisser, men det är inte ammoniak det luktar, det är ättika ;)
#18 - 4 december 2010 17:48
Ja det är det ju, fel av mig och bra att du rättar!:)
#19 - 13 december 2010 23:12
*Kapar tråden lite*
Har ett 200 L kar jag tänkte göra samma sak med!
Vilket Silikon skall man välja?
De har tydligen olika hållbarhet/styrka?

Tommy
#20 - 14 december 2010 06:04
många kör med claesohlssons
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=153515751

dock transperent

den svarta har jag bara sett i akvariebutiker, hiskeligt dyr är den med.
se bara till att den inte är antimögelbehandlad samt ättiksbaserad (flesta är det)

Sen som hannesc sa, olika hållfasthet. men om man ta hannesc exempel så klarar en fog på 30 cm, dvs djupet på ett mindre akvarium klarar det i teorin 750 kg.
mät minska sträckan, och lägg på max belastning svs vikt med grus vatten osv, klarar silikonet det är du på det torra.
#21 - 15 december 2010 05:53
det finns skärverktyg i detaljhandeln för enkel borttagning av silikonfogar vilka är anpassade för olika vinkelgrader även om just 90° är den mest förekommande för just akvarister.

tvätta den renskrapade fogen med rödsprit och maska fogens utsida med en målartejp som drages bort direkt efter utslätning av fog, de flesta glassilikon på marknaden fungerar alldeles utmärkt, Sikasil-E (antimögelbehandlad sanitetsilikon är färgkodad vit.)
#22 - 15 december 2010 05:59
Gaffel skrev:
Sikasil-E (antimögelbehandlad sanitetsilikon är färgkodad vit.)

Ja just det den har jag faktist haft till lite moduler.. mailade även sikasil för att vara på "säkra sidan" och fick bra respons från dem (Tummen upp) så den kanske man skall ha till detta med..! Gjort rent igår från den gamla silikonen. nu är det bara det roliga kvar hehe!
*Blir en ny tråd på projek*
#23 - 15 december 2010 06:11
sikas produkter finns bla på hornbach, sikasil-e(svart/transparent)för runt 60:-/tub(300ml)
#24 - 15 december 2010 06:49
Ska man inte sätta glasskivorna i tryck efter limning, eller?
#25 - 15 december 2010 07:09
Dre skrev:
Ska man inte sätta glasskivorna i tryck efter limning, eller?

Skall väl inte behövas vid omsilikonering tror ja..
#26 - 15 december 2010 09:44
om man bara drar av kälfogen och inte sågar upp sammanfogningen lär man knappast behöva sätta någonting i press dre.
Bilagor:
#27 - 15 december 2010 09:46
Nej det har du rätt i. Insåg inte att det är två fogningar man gör.
Bilagor:
#28 - 15 december 2010 11:07
Sikas svar stämmer inte med deras eget produktblad:
http://www.bekaertfilms.se/DIM/Sikasil-E.pdf
#29 - 15 december 2010 11:30
joegge skrev:
Sikas svar stämmer inte med deras eget produktblad:

http://www.bekaertfilms.se/DIM/Sikasil-E.pdf

Vad är det som inte stämmer då?
#30 - 15 december 2010 14:48
Hellsson skrev:
Vad är det som inte stämmer då?

"Vid limning av akvarier används transparent Sikasil-E."
Bilagor:
#31 - 16 december 2010 06:55
fördelen med transparent silikonfog är att man med en hastig okulär besiktning kan avgöra om algkrypningen börjar förstöra fogen, i aluramakvarier är det dessutom oftast snyggare med transparent silikon medans det i helglas är den svarta som är mest estetisk vilket naturligtvis är min högst personliga åsikt.
#32 - 16 december 2010 09:14
joegge skrev:
"Vid limning av akvarier används transparent Sikasil-E."

Joo men set kan man väl göra.. Som "gaffel" skriver så med fördel på ett ramakvarium. Som jag nu skall göra... Sen får jag ju säga att jag har annvänt sikasil-E vid montering av moduler, var nöjde med den då. Sen fick jag ett bra bemötande när jag mailade lite frågor till dem! Det gör ju lite det med ;-) hade jag haft ett kar utan ram hade jag nog valt svart silikon!
#33 - 17 december 2010 09:33
En kapning till!
En av glaslisterna som man lägger täckglas på lossnade när jag höll på i karet. Det är den i framkanten. Jag använder inte täckglas men tycker ändå att jag vill ha listen där, om det går att få dit den.

Kan jag silikona fast den trots att karet är i gång? Om jag bara tömmer en bit så jag kan jobba med det. Skulle det funka eller hur skulle ni göra?
Jag är jättetacksam för lite råd.
#34 - 17 december 2010 09:44
ja det kan du göra. om du tömmer en del o är försiktig när du rengör o silikonar.
#35 - 18 december 2010 23:46
glaslisterna är i grunden inte till för att hålla upp täckglaset utan fungerar som uppstyvning av akvariet, om du tittar på ex frontglaset på ett vattenfyllt akvarium utan överliggande list så kan du se att det buktar, glaslistens jobb är att förhindra detta.
#36 - 19 december 2010 13:44
Menar du då att jag måste sätta dit listen igen? Jag tänkte strunta i det, verkar så meckigt.
Vad kan hända om jag låter det vara?
#37 - 19 december 2010 17:37
du bör nog ha listen där. annars kan rutan börja bukta ut o risken är att rutan ger sig o du har X antal liter vatten på golvet.
#38 - 19 december 2010 17:56
Har för nån timme sedan silikonat mitt 200 kar. Kändes riktigt bra faktiskt :)
Blir spännande att fylla upp det sen hehe
#39 - 20 december 2010 16:15
Mitt akvarium som tappat listen är inte mer än 80 cm långt, 110 liter. Kan det verkligen bukta med ett sånt litet kar?
Om det hade varit 300-400 liter kunde jag förstå, men nu?
Men ok, jag måste kanske göre det.
#40 - 21 december 2010 06:16
Alla glas buktar mer eller mindre....

Mindre kar görs oftast av tunnare glas än större kar...

Försök att få dit glaslisten ordentligt. Visst du har kanske tur att det funkar utan men hur länge... better safe than sorry.

//Roger
#41 - 21 december 2010 09:21
Är som sagt första gången jag testar detta! Är ok nöjd med resultatet! :-/ en fråga, kanske dum men den smällen tar ja! :p kan man lägga ett lager på det nysilikonade!? Känns lite "tunt" på ett par ställen.. :-/
Bilagor:
#42 - 21 december 2010 09:28
Bara frågor som inte ställs är dumma:-)

Silikon fäster dåligt på silicon så du kommer troligtvis inte att få en bättre fog för att du lägger på ett lager till på det som redan torkat.

//Roger
#43 - 21 december 2010 20:47
lofstrog skrev:
Bara frågor som inte ställs är dumma:-)

Silikon fäster dåligt på silicon så du kommer troligtvis inte att få en bättre fog för att du lägger på ett lager till på det som redan torkat.

//Roger

Tack för det Roger ;)
Det var lite det jag tänkte.. Varför var jag inte mer noggrann satans j..a skit.. känns inget bra.. men funderar på att fylla 1/3 idag och 1/3 i morgon och 1/3 i övermorgon.. så kanske man hinner se en eventuell amatörmässig silikonering :P
man borde väll se/märka om det läcker de första dagarna?
Vad tror du/ni om det!?
#44 - 28 december 2010 21:49
Lite sent ute:-( Men ett tips till andra som läser är att det går ganska lätt att ta bort silicon med hällskrapan. Ni vet; den till spisen!! ;-)
#45 - 28 december 2010 22:18
Min silikonering lyckades :) Inga konstigheter tycker jag.. så här i efterhand känner jag att jag kunde lagt på mer silikon än vad gjorde! Men det håller tätt iaf :)

Annons