silikona om efter akvarium stått 6 mån utan vatten?

#1 - 25 februari 2005 21:58
hej

är det rimligt att silikona om ett akvarium om det stått 6 mån utan vatten? behövs det verkligen? hur vet man om det behövs? akvariet är på 540 l.

Jag pratade med en akvariemänniska igår som sa att om ett akvarie stått utan vatten i max 3 mån BÖR man silikona om det...stämmer det?

(Det akvarie som jag förmodligen ska köpa har stått utan vatten i 6 mån...)

Lenis
#2 - 25 februari 2005 22:04
tja.. hur känns siliconet? det ska vara fast men svikta...

har du någonsin haft salt i det?

Du kan testa att fylla det och låta det stå i ett vattensäkert rum ett par dagar och se om det läcker...det är vad jag hört rekomenderas...
#3 - 25 februari 2005 22:14
Jag har fyllt bra mycket äldre akvarium än så med vatten. Bästa är å känna på silikonet, är det mjukt är allt okey är det hårt kanske man ska tänka om. Bästa är ju som Triana säger att ha en plats där man kan testa.
#4 - 25 februari 2005 22:28
3 månader låter som rena vansinnet [:O]
Jag har ett 300liters "nödfallskar" som har stått tomt i 4år utan att läcka.
#5 - 25 februari 2005 22:35
Det är som de nedanför säger. Är siliconet mjukt och sitter som "berget" är det ingen fara. Jag har hört det förut att man ska silicona om akvariet om det stått tomt längre tid. Det handlar väll lite om försäkringsfrågor med. Det är inte kul om 540 L ligger på golvet en dag. Se bara till att akvariet är lodat rakt och att inget silicon släppt. Lycka till!
//Camilla
#6 - 25 februari 2005 22:36
3 mån borde inte vara något hinder, titta om det har krypit in några alger mellan glasrutan och silikonet.
Jag kan inte tänka mig att silikon kan "torka sönder " under så kort tid, så att det läcker. Ställ frågan till säljaren, varför har det inte varit vatten i på 3 månader ?

Mvh
#7 - 25 februari 2005 22:42
Tycker det gått hysteri i frågan om akvarier klarar av att stå utan vatten.
Delar helt Buckshots uppfattning och har gjort samma erfarenheter, 4 år är inga problem.
Tror folk att akvarier går direkt från limbordet till kunden, självfallet klarar de lagring utan att stå vattenfyllda.
#8 - 25 februari 2005 23:44
Har satt igång mitt gamla akvarie efter att det stått tomt mer än tio år. Det läckte inte.
#9 - 26 februari 2005 00:11
Hittade själv ett gamlat akvarie som hade stått hos mina föräldrar i ett kallförråd året om i ca 5år. För ca 4 mån sedan sätte jag igång det. Än läcker det inte. Men, som sagt. Kläm lite på silikonet och kolla så det känns bra bara. Ska mycket till innan det torkar o spricker.
#10 - 26 februari 2005 08:32
hej!

det är ännu inte mitt akvarium alltså, jag har tänkt köpa det. Och det har stått utan vatten i 6 mån. Jag pratade med en kille som har stor erfarenhet och han sa att man bör silikona om akvariet om det stått 3 mån.

Jag har ännu inte känt på silikonet men ska självklart göra det då jag kollar på akvariet... tack för alla svar!

Lenis
#11 - 26 februari 2005 09:11
Hallå

Enl leasing så lämnar tillverkarna 10 års garanti på silikonet.Kan aldrig tänka mig att 3 månader påverkar.Tänk på silikonet du har i hörnorna i badrummet.Det är ju alltid ovanför vattnet.Måste du byta det efter 3 månader??
Fredrik
#12 - 26 februari 2005 09:49
hmm kanske inte :)

han som sa att man skulle silikona om efter 3 mån om akvariet stått UTAN vatten menade att silikonet reagerade med luft och bla bla bla typ...
#13 - 26 februari 2005 10:16
mm.. spelar inte stor roll om det stått utan vatten.. om det inte ät jättegammalt förstås och siliconet kanske redan påverkats av åldern...

som sagts tidigare i tråden... akvarier går inte från limmningsbordet direkt till kunden...
#14 - 26 februari 2005 10:25
[QUOTE=lenis3]hmm kanske inte :)

han som sa att man skulle silikona om efter 3 mån om akvariet stått UTAN vatten menade att silikonet reagerade med luft och bla bla bla typ...[/QUOTE]

Men hur skulle det gå då med utsidan av akvariet? Under hela dess livstid så är det ju luft på utsidan fogarna och ändå så torkar det inte in och lossnar utifrån.

/olivia
#15 - 26 februari 2005 11:17
´hmm okej då oroar jag mig förmodligen i onödan

tack för svaren!
#16 - 26 februari 2005 11:42
Det är du inte ensam om lenis3 ;)
Det är det svåra här i livet, att lära sig vad som är viktigt att lyssna på och vad som kan/skall sorteras bort.
Tänk på att ibland skiter det sig trots att man gjort allt rätt, men har man ärligt försökt har man ju gjort vad man kunnat.
#17 - 26 februari 2005 12:07
[QUOTE=C.Ciklid]Det handlar väll lite om försäkringsfrågor med
//Camilla[/QUOTE]

Jo, men beroende på försäkring kan det vara bättre att ha ett 10 år gammalt
akvarium än att sillikona om själv, vissa försäkringar reserverar sig mot "tillverkningsfel", vad nu detta innebär i praktiken vet dom väl knappt själva.

Med andra ord: kolla försäkringen!

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=F%F6rs%E4kringsfr%E5gor
#18 - 27 februari 2005 13:27
Det beror på hur aktsam man varit mot det.

Min kusin köpte ett akvarium som hade stått på en vind i ett fönster. Alla fogarna var förstörda av solljuset, så han fick lägga om dem. Har det stått i en källare eller liknande så är det nog ingen fara direkt.

Edit: akvariet hade stått på vinden i två år
#19 - 27 februari 2005 15:04
Jag fick ta i mitt 54 liters av en äldre bekant. Detta har han haft stående på en gammal vind i ett hus utan elvärme. Jag kollade upp detta och inte läckte det någonting. Han visste inte hur lägge det har stått på vinden. Han räknade att minst mellan 10-15 år kan det har stått där kanske ännu längre. Då hade det inte stått i direkt solljus och de brukar bara i huset om våren och sommaren. Jag var skeptisk mot att det verkligen var tätt så i ett par dagar fick det stå i duschen för att kolla så att inte det läckte. Är fortfarande tätt, men jag får väl snart tänka på att silikona om det.
#20 - 27 februari 2005 16:34
Ptja, det är riktigt. Med ett 54L skulle jag också våga chansa litet. Men lägger man på en nolla så blir det bra mycket mera vatten, och pratar vi om de volymerna så skulle i alla fall jag följa de rekommendationer jag fick och silikona om det. Det är ju snabbt gjort och nyttigt för sömnen, skulle jag tro.

Blott en tanke.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#21 - 28 februari 2005 11:21
[QUOTE=Jimmy][QUOTE=C.Ciklid]Det handlar väll lite om försäkringsfrågor med
//Camilla[/QUOTE]

Jo, men beroende på försäkring kan det vara bättre att ha ett 10 år gammalt
akvarium än att sillikona om själv, vissa försäkringar reserverar sig mot "tillverkningsfel", vad nu detta innebär i praktiken vet dom väl knappt själva.

Med andra ord: kolla försäkringen!

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=F%F6rs%E4kringsfr%E5gor[/QUOTE]
Tips! Jag har tilläggsförsäkring och drulleförsäkring i samma paket (Folksam). Om det nu skulle hända något (har kontrolerat det) så täcker min försäkring dessa skador. Självklart ska man inte silicona själv om man inte kan det. Är ju lite att utmana ödet. Det får inte bildas luftbubblor i massan, bli för tunna strängar, anväda rätt silicon är en fördel m.m. Har själv siliconat ett 250 L och hade då en glasmästare till hjälp och kontrolerade så det blev OK.
//Camilla
#22 - 28 februari 2005 12:59
hej!

hade inte tänkt silikona om det själv, tänkte lämna det till en silikonare:)
#23 - 28 februari 2005 13:45
[QUOTE=lenis3]hej!

hade inte tänkt silikona om det själv, tänkte lämna det till en silikonare:)[/QUOTE]

Varför inte? Tar bara ett par timmar.
#24 - 28 februari 2005 13:59
hmm nja har aldrig gjort det och vill inte att det ska bli fel och läcka ut 540l vatten...

Annons