[QUOTE=efred]Så blir det helt rent ser det ut som - jag vet- har själv gjort det när jag tappade akvariet förra flytten. Skitkul!!
Skulle du titta lite närmre typ väldigt förstorat kommer det att finnas en hinna kvar. Inget alarmerande. Akvariet håller 20 istället för 25 år men lika bra blir det inte.[/QUOTE]
Okey tycker de börjar spåra ur redan där, börjat vi snacka förstoringsglas hit och dit så är det ju löjligt..
Visst "glas" rent får man inte, det får inte ens proffsen får det hundra rent om dom inte bränner bort skiten isåfall
Speciellt om ett jag silikonerat håller 20, och ett profssilikonerat håller 25
Det är ju marginellt herregud....
Gladfisk : Om du vill slippa en veckas jobb med att skrapa silicon, lägga dit nytt och joxa så är de nog bättre och mest prisvärt att köpa ett bättre Beg.
Har man inte silikonerat om kar förut, så är de väl kanske inte det bästa att göra det på ett som innehåller några hundra liter.
Jag råder att vill man lära sej det, börja med ett mindre, SKULLE det läcka så är det inte så mkt vatten som läcker ut om läckan är stor
För det andra kostar det inte så mycket om det skiter sej helt.
Men iallafall
Skrapa, skär bort titta noga efter gammalt silikon, känn med ett finger där den gammla fogen satt på glaset, finns det lite silikon kvar känns det.
Rengör noga, det är A och O, antingen med Aceton, eller T-röd som jag inte personligen gillar...
Lägg på en rätt så tjock korv med silikon.
Ta ett finger, blöt det med saliv rikligt, sätt fingret i början av en fog och dra det i lite lagom fart över strängen.
Själva siliokoneringen är inte så svårt igentligen, det du ska lägga tid på är att rengöra.....gör du ett bra rengöringsarbete och lägger på en helt ok fog.
Så är chansen att det läcker väldigt lite...
Lycka till
//Peter