Silikona om akvarium??

#1 - 17 juli 2005 19:08
Hejsan!

Ska köpa ett akvarium men jag vet inte riktigt om jag ska köpa ett nytt från globefish (450l 150*60*50) för 2500kr eller om jag ska leta upp något begagnat i liknade storlek och silikona om det. Har ingen aning om hur man gör men antar att det inte kan vara så svårt eller?? vill ha tips och råd snapt! måste vara klart innan september.

// Jonas
#2 - 17 juli 2005 19:36
Det är inte helt enkelt att bara silikona om så stora akvarium. Det bästa är att köpa ett begagnat som du inte behöver silikona om. Absolut mest prisvärt.

Men det är inte omöjligt. Man avlägsnar silikonet. Gör rent med ättika eller liknande och tar bort alla rester av gammalt silkon. Sedan bör man tejpa med maskeringstejp så man får fina fogar när man skall silikona. Där efter är det bara att sätta på silikonet igen. Jag har hört att tändsticker är ganska lagoma att ha mellan glasskivorna när man silkonar. (så att man får silikon mellan glasen).

Fast ett så stort akvarium är jag inte helt säker på att man endast bör ta bort silikonet i akvariet utan man bör nog ta isär det helt och silikona om helt från början och det är ganska krångligt.

Glöm inte att: Försäkringarna inte alltid täcker vattenskador och föjdskador om akvariet inte är fackmannamässigt gjort.
#3 - 18 juli 2005 10:19
Det kan underlätta om du kollar på min Zoon...där finns det bilder på hur man gör å vilka knivar man använder.
#4 - 18 juli 2005 11:51
Omsilikonat blir aldrig lika bra som original! Omöjligt att bli av med allt silikon som sitter i glaset eftersom inget lösningsmedel är helt 100 på silikon.
#5 - 18 juli 2005 12:20
[QUOTE=efred]Omsilikonat blir aldrig lika bra som original! Omöjligt att bli av med allt silikon som sitter i glaset eftersom inget lösningsmedel är helt 100 på silikon.[/QUOTE]

Inga problem med att få bort all silikon.
Tid och tålamod heter medlet.

bara att skrapa skrapa och rengöra med Aceton..

Inga som helst problem..

//Peter
#6 - 18 juli 2005 14:44
Så blir det helt rent ser det ut som - jag vet- har själv gjort det när jag tappade akvariet förra flytten. Skitkul!!
Skulle du titta lite närmre typ väldigt förstorat kommer det att finnas en hinna kvar. Inget alarmerande. Akvariet håller 20 istället för 25 år men lika bra blir det inte.
#7 - 18 juli 2005 16:24
GladFisk: Med tanke på att du skriver att du inte har en aning om hur man limmar om akvarium så unna dig det nya. Om du inte hittar ett fräscht begagnat förstås. Då kan du sova lugnt om natten.

Erik
#8 - 18 juli 2005 17:00
[QUOTE=efred]Så blir det helt rent ser det ut som - jag vet- har själv gjort det när jag tappade akvariet förra flytten. Skitkul!!
Skulle du titta lite närmre typ väldigt förstorat kommer det att finnas en hinna kvar. Inget alarmerande. Akvariet håller 20 istället för 25 år men lika bra blir det inte.[/QUOTE]

Okey tycker de börjar spåra ur redan där, börjat vi snacka förstoringsglas hit och dit så är det ju löjligt..

Visst "glas" rent får man inte, det får inte ens proffsen får det hundra rent om dom inte bränner bort skiten isåfall

Speciellt om ett jag silikonerat håller 20, och ett profssilikonerat håller 25
Det är ju marginellt herregud....

Gladfisk : Om du vill slippa en veckas jobb med att skrapa silicon, lägga dit nytt och joxa så är de nog bättre och mest prisvärt att köpa ett bättre Beg.

Har man inte silikonerat om kar förut, så är de väl kanske inte det bästa att göra det på ett som innehåller några hundra liter.
Jag råder att vill man lära sej det, börja med ett mindre, SKULLE det läcka så är det inte så mkt vatten som läcker ut om läckan är stor
För det andra kostar det inte så mycket om det skiter sej helt.

Men iallafall
Skrapa, skär bort titta noga efter gammalt silikon, känn med ett finger där den gammla fogen satt på glaset, finns det lite silikon kvar känns det.

Rengör noga, det är A och O, antingen med Aceton, eller T-röd som jag inte personligen gillar...
Lägg på en rätt så tjock korv med silikon.
Ta ett finger, blöt det med saliv rikligt, sätt fingret i början av en fog och dra det i lite lagom fart över strängen.

Själva siliokoneringen är inte så svårt igentligen, det du ska lägga tid på är att rengöra.....gör du ett bra rengöringsarbete och lägger på en helt ok fog.
Så är chansen att det läcker väldigt lite...

Lycka till

//Peter
PatrikMalmo
#9 - 18 juli 2005 17:23
Har du aldrig limmat om kar förut och vill ha ett större kar (läs över 100 liter) så hade jag inte chansat. Köp nytt eller ett par år begagnat (läs nyskick och köp från någon du LITAR på).

Jag har limmat om en hel del kar, och det är ett jäkla pyssel att få det rent från all gammal silicon. Glasskrapa och mängder med nya blad rekommenderas. Ett större kar (över 100 liter alltså) hade jag inte velat ha i lägenheten om jag limmat om det själv - och jag är ändå himla noggrann. I lokal däremot, om det finns bra avlopp och betonggolv.

Men. Har du väldigt lite stålar samt mycket tålamod och tid så funkar det nog. Skriver nog. När du har skrapat bort siliconet från insidan så kommer du att upptäcka vilken sorts limning du har att göra med. Om det är limmat med bra marginal och rutorna är överlappande så går det bra att bara limma om innerfogen. Är det limmat på annat sätt rekommenderar jag att du plockar ut alla glasrutor och limmar om det från scratch, med eventuell kapning av rutor så du får dem överlappande.

Svårt att förklara, men är du osäker - köp nytt eller begagnat i nyskick. Jag har haft 100 liter som läckt ut på golvet, och det räcker jäkligt långt för att skapa en massa mer jobb OCH utgifter än att köpa ett nytt kar. 400-liter räcker ännu längre för att skapa problem. Du kan även kolla med försäkringsbolaget vad de godkänner. Bra att ha pejl på det innan - min självrisk var större än renoveringskostnaderna vid läckaget på 100-liter.

Hilsen,

P
#10 - 18 juli 2005 18:54
Varför

[QUOTE=GladFisk]Hejsan!

Ska köpa ett akvarium men jag vet inte riktigt om jag ska köpa ett nytt från globefish (450l 150*60*50) för 2500kr eller om jag ska leta upp något begagnat i liknade storlek och silikona om det. [/QUOTE]

Varför inte bara köpa ett begagnat som är bra i fogarna och sen se problemet som löst?
#11 - 18 juli 2005 19:07
Tack för alla tips och råd!!
Har hittat ett 525l akvarium som är 10mån gammalt, ska kanske hämta det i morn, så det blir ingen om silikonering. Känns bra at veta att det bara är 10 månader gammalt, plus att det är 10mm glas så det bör ju holla ett antal år.
#12 - 18 juli 2005 19:48
Det lär det göra. Låter som ett bra kar att köpa
PatrikMalmo
#13 - 18 juli 2005 20:20
Mm, tio månader gammalt är ok. Torde hålla bra i rätt lång tid framöver, om du inte kör något extremvatten i det.

Hilsen,

P
#14 - 18 juli 2005 20:54
får med en ny eheim 1060 pump, är den bra?? någon som har en bra länkt till den pumpen kanske? och räker den till ett 525l??

Annons