Silikona bakgrund. Men fiskarna var?

#1 - 20 januari 2005 16:15
Hej!

Jag har beställt mig en bakgrund till mitt kar 112 Liter. Den kommer om ca en vecka.

Var ska jag göra av mina fiskar när jag ska silikona fast bakgrunden? Jag har ett 30 Liters kar som jag inte använder. På tok för trångt för fiskarna. Men, kan jag ha dem där under tiden jag jobbar med bakgrunden?

I så fall. Ska jag förbreda det karet redan nu så det är inkört? Eller ska jag bara ta vatten från mitt 112L kar när det är dags?

Har hört att man ska blanda i sand när man silikonar bakgrunden. Varför gör man det? Är det kanske rent estetiskt? Vad använder man då för sand?

Har ni ytterligare råd så är jag tacksam för dem.

/Daniel Gimbert.
#2 - 20 januari 2005 16:24
Det borde väl gå bra.. Dom behöver väl bara vara där i högst två dygn medans silikonet härdar. Ta bara 30 liter från de stora karet. Sedan kan du ju använda vattnet i det lilla när du fyller upp det stora igen så att dom slipper simma i rent kranvatten..
#3 - 20 januari 2005 16:31
Jag har ett innerfilter. Ska jag lägga över det med i det lilla karet då? Det innehåller ju samma bakteriekultur som fiskarna är vana vid.
#4 - 20 januari 2005 17:11
[QUOTE=Gimbo]Jag har ett innerfilter. Ska jag lägga över det med i det lilla karet då? Det innehåller ju samma bakteriekultur som fiskarna är vana vid.[/QUOTE]
Det är nog bäst.. Kan du ställa om det så det inte blir storm i det lilla då?
#5 - 20 januari 2005 17:28
[QUOTE=Gimbo]

Har hört att man ska blanda i sand när man silikonar bakgrunden. Varför gör man det? Är det kanske rent estetiskt? Vad använder man då för sand?

/Daniel Gimbert.[/QUOTE]
Det man har sand till är att dölja fogarna efter man har silikonat fast bakgrunden, rimligtvis sand med samma färg som bakgrunden. Man kastar på sand innan silikonet har börjat torka.
Själv använde jag torv till det istället, så som i beskrivningen på zoopet, blev perfekt till min bakgrund..
#6 - 20 januari 2005 17:32
[QUOTE=nilvert]Det man har sand till är att dölja fogarna efter man har silikonat fast bakgrunden, rimligtvis sand med samma färg som bakgrunden. Man kastar på sand innan silikonet har börjat torka.
Själv använde jag torv till det istället, så som i beskrivningen på zoopet, blev perfekt till min bakgrund..[/QUOTE]

Ahh det handlar om det estetiska. Men, det gillar jag.

Tack så mycket!
#7 - 20 januari 2005 17:38
Vad är det för bakgrund du ska sätta in?
#8 - 20 januari 2005 17:41
Det är en Aqualel ODA från http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=413

Trivs du bra med ditt Tanganyika? Har funderingar på att köra igång ett nytt kar i framtiden med den biotopen.
#9 - 20 januari 2005 17:45
Tanganyika-karet är nystartat, vattenfyllde det igår.. Så än sålänge är det ett tanganyikafritt tanganyika-kar.. Har åxå en Aquael ODA, den är riktigt snygg.. Har bilder på min zoon..
#10 - 20 januari 2005 17:53
Najs... Kollade in ditt kar. Det blev snyggt med bakgrunden. Ser fram emot att den kommer. Kan man ha mycket belysning i ett Tangayika kar?
#11 - 20 januari 2005 18:00
[QUOTE=Gimbo] Kan man ha mycket belysning i ett Tangayika kar?[/QUOTE]
Eftersom man oftast inte har så mycket växter i ett tanganyika-kar så kan man nog få en del alger om man har för mycket alger.. Men jag vet inte riktigt vart man ska dra gränsen, är inte så haj på växter/alger/belysning..
Det finns nog flera här som kan svara bättre på detta?

Ska ha det ganska "mörkt" i min burk, snyggt med skuggorna som blir med bakgrund å stenrösen å så tycker jag..
#12 - 20 januari 2005 18:23
[QUOTE=nilvert]Det är nog bäst.. Kan du ställa om det så det inte blir storm i det lilla då?[/QUOTE]

Jodå... Det går. Men, dock bara ner till 200L/h.
Jag har ett mindre innerfileter. Funderar på att sätta in det i mitt 112L och köra båda i en vecka. Då kan jag använda det lilla till det lilla karet medans silikonet härdar.
#13 - 20 januari 2005 18:35
[QUOTE=Gimbo]
Jag har ett mindre innerfileter. Funderar på att sätta in det i mitt 112L och köra båda i en vecka. Då kan jag använda det lilla till det lilla karet medans silikonet härdar.[/QUOTE]

Det låter som en smart ide.. Annars kan du ju köra igång det lilla akvariet nu med vatten från det stora å den lilla pumpen.. Möjligheterna är obegränsade:)
#14 - 20 januari 2005 18:37
[QUOTE=nilvert]Eftersom man oftast inte har så mycket växter i ett tanganyika-kar så kan man nog få en del alger om man har för mycket alger.. Men jag vet inte riktigt vart man ska dra gränsen, är inte så haj på växter/alger/belysning..
Det finns nog flera här som kan svara bättre på detta?

Ska ha det ganska "mörkt" i min burk, snyggt med skuggorna som blir med bakgrund å stenrösen å så tycker jag..[/QUOTE]

Håller med dig. Det är snyggt med "dova" akvarier. Då är det snyggt med starka färger på fiskarna som lyser upp dem.
#15 - 21 januari 2005 08:18
[QUOTE=nilvert]Det låter som en smart ide.. Annars kan du ju köra igång det lilla akvariet nu med vatten från det stora å den lilla pumpen.. Möjligheterna är obegränsade:)[/QUOTE]
Jag skulle nog köra med 200L/H-pumpen ändå. Det är ju trots allt bara 6-7 gånger volymen. Enligt min erfarenhet tar det längre tid än en vecka att köra in ett nytt filter. Men framför allt skulle jag flytta över sand/grus från 112:an till 30:an. Flyttar du över det gamla filtret, använder bara gammal sand och tar det gamla vattnet, så borde det nog vara lugna puckar vad gäller nitritspikar.
#16 - 21 januari 2005 08:44
[QUOTE=dinajel]Jag skulle nog köra med 200L/H-pumpen ändå. Det är ju trots allt bara 6-7 gånger volymen. Enligt min erfarenhet tar det längre tid än en vecka att köra in ett nytt filter. Men framför allt skulle jag flytta över sand/grus från 112:an till 30:an. Flyttar du över det gamla filtret, använder bara gammal sand och tar det gamla vattnet, så borde det nog vara lugna puckar vad gäller nitritspikar.[/QUOTE]

Tack för ett kanonsvar. Det var precis min plan att köra med samma filter, vatten och grus hela vägen. Är bara lite orolig för fiskarna så de inte blir allt för stressade av den lilla volymen.
#17 - 21 januari 2005 09:04
[QUOTE=Gimbo]Tack för ett kanonsvar. Det var precis min plan att köra med samma filter, vatten och grus hela vägen. Är bara lite orolig för fiskarna så de inte blir allt för stressade av den lilla volymen.[/QUOTE]
Varsågod för svaret. Jag spanade in din zoon och tänkte föreslå att du flyttade några av fiskarna till ditt 54-liters tills jag såg att det redan var mer än fullpackat, så du får nog lov att klämma ner firrarna i 30-litersburken ändå. Det bästa vore ju om du hittade nåt större som mellanförvaring, men det rör ju sig bara om en dag, eller max två, så dom överlever nog förhoppningsvis.
Lucas_no1
#18 - 22 januari 2005 13:21
Varför ska du limma den?
Jag har en oda i mitt 180 liters och den behövdes inte alls limmas på plats den står så stabilt i allafall.

Perfekt när man ska rengöra och så slipper du flytta fiskarna!
#19 - 22 januari 2005 13:25
[QUOTE=Lucas_no1]Varför ska du limma den?
Jag har en oda i mitt 180 liters och den behövdes inte alls limmas på plats den står så stabilt i allafall.

Perfekt när man ska rengöra och så slipper du flytta fiskarna![/QUOTE]

Om ODA:n passar så behöver man nog som du säger lucas inte limma den.. Silikonet och näten som sitter på kanterna gör nog att det blir tillräckligt tätt.. Men om man ska såga så tror jag att det är bäst att limma, speciellt om man ska ha filter bakom..
#20 - 22 januari 2005 16:30
[QUOTE=Lucas_no1]Varför ska du limma den?

Perfekt när man ska rengöra och så slipper du flytta fiskarna![/QUOTE]

Fint...! Det är ju samma mått på mitt kar som ODA:n. Så förhoppningsvis slipper jag silikona. Men, beställde en tub sammtidigt i fall att :)

Annons