Silikona akvarium

#1 - 31 juli 2011 17:22
Tjena! Har ett akvarium som fått några år på nacken, det är inte vattenfyllt på flera år. (120L)

Både framrutan, botten och bakrutan har fått små sprickor så dessa skall bytas ut. Nu till min fråga:

Kan jag använda Casco-silikon som finns på Coop och Rusta, detta är ju billigt så jag är osäker på om det funkar.

Alla svar mottages med glädje! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 juli 2011 17:58
Tjena! Har ett akvarium som fått några år på nacken, det är inte vattenfyllt på flera år. (120L)

Både framrutan, botten och bakrutan har fått små sprickor så dessa skall bytas ut. Nu till min fråga:

Kan jag använda Casco-silikon som finns på Coop och Rusta, detta är ju billigt så jag är osäker på om det funkar.

Alla svar mottages med glädje! :)

Står det angivet på förpackningen att de kan användas i akvarier så är det OK.

Det är visserligen lågkvalitetssilikon men till ett så pass litet akvarium behöver inte silikon av högre kvaliteer användas
#3 - 31 juli 2011 18:04
Tack för svaret, det här är fan det bästa forumet i världen för oss nybörjare. Tack som tusan! :)
#4 - 31 juli 2011 19:18
Tack för svaret, det här är fan det bästa forumet i världen för oss nybörjare. Tack som tusan! :)

Instämmer!
#5 - 31 juli 2011 20:39
Blir det inte billigare och lättare att skaffa ett nytt kar istället? Att byta ut tre rutor + silikon kostar väl ungefär det samma som ett nytt? :)

Hornbach har helglaskar till billiga priser ;)
#6 - 14 augusti 2011 07:50
Har en polare som är glasmästare, han råkade få med glas hem till mig slipat och klart. Silikon ingick visst också.
Det är mest för att det är kul att dola lite, Jag ska gömma filter bakom bakgrund för första gången också så det blir ett helt projekt :)

De andra karen liksom tickar på, man behöver inte göra så mycket. Det är helt enkelt roligt att pyssla och lära sig nya saker. Det är bra inför framtiden. :)
#7 - 14 augusti 2011 11:30
Har en polare som är glasmästare, han råkade få med glas hem till mig slipat och klart. Silikon ingick visst också.

Det är mest för att det är kul att dola lite, Jag ska gömma filter bakom bakgrund för första gången också så det blir ett helt projekt :)

De andra karen liksom tickar på, man behöver inte göra så mycket. Det är helt enkelt roligt att pyssla och lära sig nya saker. Det är bra inför framtiden. :)

Ahh känner igen det där :) Nästan halva nöjet tycker jag är att bygga ihop det. Nu har inte jag byggt akvariet från början men med bakgrunder och upprustning av akvarierna. Typ bygga möbel, bygga ljusramp och allt annat smått o gott :)
#8 - 26 augusti 2011 17:02
blev ett nytt 310 l istället ;)

Annons