silikon+torka

#1 - 19 januari 2007 08:36
skall nu sätta i min btn slimline men läste någonstans på zoopet att det tra ca 2 veckor för silikonet att torka stämmer detta var skall jag ha fiskarna i så fall jag har inget akvarie extra.:(
#2 - 19 januari 2007 08:38
2dagar stämmer bättre.
en riktlinje är att när det slutat lukta vinäger så är ytan på det torkat.
stora baljor eller rengör ditt badkar ordentligt ;)
eller installera innan du köper fisk (lite sent nu kanske).
#3 - 19 januari 2007 08:47
ghosten skrev:
skall nu sätta i min btn slimline men läste någonstans på zoopet att det tra ca 2 veckor för silikonet att torka stämmer detta var skall jag ha fiskarna i så fall jag har inget akvarie extra.:(

Alltså enligt mig så var det nog inte den smartaste manövern att installera btn om man inte har en extrabalja att stoppa fisken i så länge det torkar.
Har du många fiskar och förvarar dom i en spann nu eller ?

Köp en plastbalja på ikea och ha fisken så länge tillsammans med filter och gärna bottenmaterialet så du får ha kvar lite nyttobakterier.

Skölj sedan ditt nylimmade bakgrundskar noga som fasen men vatten flera gånger när det efter 2-3 dygn har torkat färdigt så du får bort ev. silikonluktsrester.

lycka till ;)
#4 - 19 januari 2007 09:02
ok

nej visst var det inte smart att installera en btn i efterhand men när ja skaffade akvariet för ca 1 år sedan så visste jag inte att det fanns en btn bakgrunder.
får se hur jag löser detta jag har 8st sorgmantel tetror 3 kakadua ciklider och 2 palletter

jag har ett 20liters akvarium man kanske kunde ha några fiskar i detta så länge kanske bara sorgmantel tetrorna.

får hitta en låda eller dunk att ha dom andra i så länge om man inte kan ha dom i ett 20 liters så länge
#5 - 19 januari 2007 09:10
ghosten skrev:
nej visst var det inte smart att installera en btn i efterhand men när ja skaffade akvariet för ca 1 år sedan så visste jag inte att det fanns en btn bakgrunder.

får se hur jag löser detta jag har 8st sorgmantel tetror 3 kakadua ciklider och 2 palletter

jag har ett 20liters akvarium man kanske kunde ha några fiskar i detta så länge kanske bara sorgmantel tetrorna.

får hitta en låda eller dunk att ha dom andra i så länge om man inte kan ha dom i ett 20 liters så länge

Stick iväg till ikea och kolla efter backen "flaj". finns om både 40 liters och 140 liters....
#6 - 19 januari 2007 09:11
ikea?

Stew skrev:
Stick iväg till ikea och kolla efter backen "flaj". finns om både 40 liters och 140 liters....

ikea ligger ca 2.5 timmar med bil härifrån så det blir en dyr resa men jag skall nog lösa det på något sätt
#7 - 19 januari 2007 09:28
ghosten skrev:
ikea ligger ca 2.5 timmar med bil härifrån så det blir en dyr resa men jag skall nog lösa det på något sätt

Ajdå :(
#8 - 21 januari 2007 20:30
har nu löst att jag har köpt ett 80liters bara för detta ändamålet sedan blir det ett kar att odla guppys i
#9 - 22 januari 2007 07:24
ghosten skrev:
har nu löst att jag har köpt ett 80liters bara för detta ändamålet sedan blir det ett kar att odla guppys i

Härligt :)

Ypperligt tillfälle att få hem ett extra akvarie ;)
#10 - 22 januari 2007 10:59
Torkar det även fast man kanske häller på vatten? Invändigt så att säga...

Rekommendationen jag fick var att vänta i 2 timmar innan man fortsatte med karet.. vilket jag gjorde..
Nu är ju frågan om det på nåt sätt kan va dåligt att redan ha fyllt på vatten?

Har inga fiskar inplanerade i karet än, har 2 andra kar som de bor i.. dock är det några räkor som vill flytta tillbax..

hur länge bör man vänta innan inflyttning? Ja jag vet att det är nystart o så, men silikonmässigt sett menar jag?
#11 - 22 januari 2007 14:58
Silikon måste torka innan vatten påfylles! Om man skulle fylla på vatten innan det torkat blir vattnet giftigt!
#12 - 22 januari 2007 15:50
Ok, nu är det redan gjort..
Visserligen är det akvariesilikon så det borde väl vara mindre giftigt?

O det finns inga fiskar eller växter i karet heller.. bara grus o några rötter..

Vad göra?
#13 - 22 januari 2007 16:14
Stoppa inte ner några fiskar i det vattnet! Lösningsmedlet i silikon är vad jag vet ättikssyra, och det är nu blandat i vattnet!
#14 - 22 januari 2007 16:15
Flera 100%-iga vattenbyten behöver du göra för att vara säker!
#15 - 22 januari 2007 16:15
Hur länge kan fiskarna vara i "ikea backen"?

Kan dom vara där tills silikonet har torkat?
#16 - 22 januari 2007 16:17
Hur stor back? Hur många fiskar? Har du filter kopplat till backen?
#17 - 22 januari 2007 16:27
Jag har inte flyttat i några fiskar i backen än för jag har inte köpt någon bakgrund, men jag skall göra det så såg jag detta forumet.. Hur stor back behöver jag för 25-30 fiskar?

Tar man bara och flyttar över allt från karet till backen? Alltså vatten, sand, pump osv?
#18 - 22 januari 2007 16:37
laerni skrev:
Flera 100%-iga vattenbyten behöver du göra för att vara säker!

Nä det tillkommer inga fiskar där i nu för jag har inga till övers att stoppa i ;)
Räkorna får bo kvar i yngelbaljan så länge..
#19 - 22 januari 2007 16:45
Är det små fiskar kan en back på 50 L räcka! Se bara till att syresättningen fungerar bra med pumpen! Vattnet tar du från akvariet, sanden kan du ju skjuta undan så att du har plats för bakgrunden! Det är bra om sanden rörs så lite som möjligt!
#20 - 22 januari 2007 16:47
okej tack så mycket för hjälpen :) skall köpa bakgrunden nu i veckan!

Annons