Silikon+slimline skit....

#1 - 26 augusti 2012 16:23
Efter att karet varit igång 4 dagar så lossnade idag ena slimline-bakgrunden som satt fast silkonad på framsidan utav pumpen...

Känns så jävla tråkigt då jag inte tänker tömma karet för att sätta tillbaka den. Har igång det med fisk och växter så känns så jävla surt... fifan
#2 - 26 augusti 2012 16:42
Slarvar man med underarbetet och/eller har för lite silikon kan det tyvärr hända.
Nu vet jag inte om det är så i ditt fall, men efter att ha limmat X antal Slimlines har inte en enda släppt i mina kar.

Bara att kavla upp ärmarna och göra om:)!
#3 - 26 augusti 2012 19:34
Vet inte vad du menar med underarbetat? Har bara lagt silikon och tryckt på slimline-bakgrunden och låtit den torka minst 3 dygn. Den biten som lossnade har varit torkad minst 5 dygn däremot.

Hoppas inte den andra slimline-bakgrunden som sitter på kortsidan av pumpen (utblåset) lossnar också. Får täcka igen med växter på andra sidan temporärt. Blir att silikona fast bakgrunden som lossna vid nästa flytt. Har ingen lust att tömma nu....
#4 - 26 augusti 2012 19:39
Underarbete eller förarbete såsom rengöring så silikonet fäster menade jag. Var lossnade silikonet, från slimlinen eller pumphuset?
#5 - 26 augusti 2012 19:42
Underarbete= tvätta rent och torka rent ordentligt så det inte är nått smuts kvar där silikonet ska fästa. Och med tanke på din undran kanske det var det som saknades eller var för dåligt?
#6 - 26 augusti 2012 19:43
Äsch såg inte ditt inlägg förrän jag postade mitt Ansjo...:)
#7 - 26 augusti 2012 19:48
elhmor skrev:
äsch såg inte ditt inlägg förrän jag postade mitt ansjo...:)

:d
#8 - 26 augusti 2012 20:49
beerzon skrev:
Efter att karet varit igång 4 dagar så lossnade idag ena slimline-bakgrunden som satt fast silkonad på framsidan utav pumpen...

Känns så jävla tråkigt då jag inte tänker tömma karet för att sätta tillbaka den. Har igång det med fisk och växter så känns så jävla surt... fifan
fan va trist! Jag är lite tveksam hur bra silikonet fäster på plasten till din pump? Har iofs sett många som haft slimline på juwelpumpen (edit: pumpen sitter ju limmad med slilkon så det är klart det ska funka[:-79]). Torkade du av alla fästytor ordentligt med aceton eller kemist ren bensin innan du limmade den? Jag har själv lite problem just nu med att jag bara satt i ett raster i min slimline och den klarar inte riktigt flödet från min pump på 1000 L/t, nivån bakom sjunker lite för mycket. Ska försöka lösa det med att sätta dit en överrinningskam... Som lösning på ditt problem så kan du sänka vattennivån till typ hälften och sen bara sätta silikon på övre delen av slimlinen och trycka dit:)
#9 - 26 augusti 2012 22:12
TEC7 fungerar att limma under vatten och med invånare i karet så det kanske är värt ett försök?
#10 - 27 augusti 2012 07:01
Antagligen förarbetet som orskade detta då. Jag blev aldrig informerad att man skulle tvätta av ytan med aceton eller liknande.. Silikonet släppte från pumpen, den är helt fri från silikon efter slimline-bakgrunden lossnat.

Känns inte värt att försöka sätta dit bakgrunden när det är vatten i karet då den har enorm flytkraft. Märkte när jag kom hem igår att ljusrampen stog några centimeter högre än vanligt pga att bakgrunden börjat lyfta den.

Segt.. får hoppas att den andra slimline-bakgrunden vid utblåset inte släpper också. Blir iaf att plantera tätt med växter så man slipper se pumpen.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 27 augusti 2012 08:00
Det kan vara lite svårt att få silikon att bita på pumpplasten och det beror på materialet som sådant och inte på att det inte är rengjort.
Jag har själv limmat Slimline på Juwel-filter och ibland håller det och ibland inte. Man får täcka en extra stor yta med silikon men det skall vara ett tunt lager.

Att inte silikon biter kan också bero på att det är gammalt - kolla så att inte "bäst före datumet" har gått ut.
#12 - 27 augusti 2012 09:50
En annan bra ide' kan vara att dra en sträng utmed glaskanten, där är det inga problem att få silikonet att fästa.
Att sedan rengöra plast med aceton kan vara ödesdigert, en del plaster smälter av aceton så det gäller att prova på något dolt ställe först. Däremot kan det funka att slipa ytan med grovt slippapper så man ruggar ner den:).
#13 - 27 augusti 2012 10:27
"genomgående M12 bult och mutter"

skulle tro att märket / kavlitén på silikonet spelar roll.

bättre (dyrare ?) silikon fäster lite bättre på feta plastytor än de enkla (billigare) sorterna.
#14 - 27 augusti 2012 16:43
Tack för svaren! Nu har jag lite att gå på när jag tömmer karet och gör nytt försök! :)

Annons