silikon i akvariet och doft och vatten?

#1 - 1 januari 2008 00:24
Har precis limmat på en bakgrund i mitt akvarie och undrar om det är okej att det doftar lite ättika när man häller på vatten i akvariet eller om jag ska spola och skölja tills det har försvunnit...

Jag har använt genomskinlig sikasil e...

Limmade för ca 1 ½ dygn sedan...
#2 - 1 januari 2008 00:29
du ska igentligen vänta 2 mm/ dygn va ja vet, men när ja limmade mitt så luktade de ättika och de har inte påverkat fiskarna.. har limmat flera akvarium, och bara torkat av de värsta me en blöt trasa men ja vet inte om de gör nån skillnad, men mitt liktade också ättika efter de...(utgår ifrån att du använd akvariesilicon)
#3 - 1 januari 2008 09:39
Eftersom silikonet inte härdat klart än är det risk för att glasbitarna åker isär av trycket från vattnet och fogen förlorar formen. Detta gör att hållfastheten mellan glas och fog är mindre än vad den skulle vart om du väntat.

Lukten av ättika försvinner av sig självt när fogen härdat klart, det är en väldigt bra markör. Ättikan är väl inte direkt giftig för fiskarna men det är ju inte hälsosamt för oss att andas in så man kan väl gissa sig till att det inte är så hälsosamt för fiskarna att simma runt i det?

Hade det vart mitt akvarium hade jag väntat tills det inte luktade längre, dels för att fiskarna inte skulle må dåligt och dels för att jag inte vill riskaer x antal liter på mitt golv så småningom.

EDIT:Läser jag igen så är det ju en bakgrund du limmat och inte ett akvarium [:o] Då är ju bara risken att den flyter upp igen om du fyller på vatten... lite för mycket jobb kanske?
#4 - 1 januari 2008 11:58
10 timmar senare och det luktar fortfarande ättika...
inget vad jag ser är tjockare än 2 mm och bakgrunden sitter stenhårt...innan kunde man trycka på den och se att det trycktes ut och kladdade lite...
men som sagt det luktar fortfarande...
har en del att pilla med innan vattnet ska i så jag sätter igång och hoppas:)
#5 - 1 januari 2008 12:02
Sikasil-E luktar väldigt länge har jag upptäckt. Det luktar även efter att det härdat klart.
När vi har silikonat stenrösen så har vi satt ner stenen fast det fortfarande luktat ättika. Vi har "känt" oss fram tills det härdat och väntat ytterligare tid. Men efter 2-3 dygn luktar det fortfarande ättika.
Våra fiskar har inte tagit stryk av det iaf.
#6 - 1 januari 2008 18:15
sikasil är inte akvariesilicon och bör således inte användas till det! OBS!! va lite snabb med min kommentar utan att kollat nog[:o] bara den vita sikasilen innehåller antimögelmedel men inte den transperanta siliconet, med andra ord helt ok för akvarielimmning!!
#7 - 1 januari 2008 19:33
åheim skrev:
sikasil är inte akvariesilicon och bör således inte användas till det!

Det är sant att det inte är akvariesilikon (uttryckligen) Men vi använder det och det funkar utmärkt, ingen fiskdöd här inte.

Men å andra sidan så är inte Biltemas blästersilikat eller Julas blästersand någon akvariesand heller. Men massor med akvarister använder det utan problem? :confused:

Så att dra den enkla slutsatsen att det "inte" är akvariesilikon är lite för enkel tycker jag!

Mitt råd, titta och läs vad andra säger/använder och följ dom råden så funkar det nog utmärkt! :)
#8 - 1 januari 2008 19:54
jo men sand är sand och inget skadligt är tillsatt men byggsilicon innehåller antimögelmedel...
#9 - 1 januari 2008 20:22
åheim skrev:
sikasil är inte akvariesilicon och bör således inte användas till det! OBS!! va lite snabb med min kommentar utan att kollat nog[:o] bara den vita sikasilen innehåller antimögelmedel men inte den transperanta siliconet, med andra ord helt ok för akvarielimmning!!

Aldrig försent att rätta sig! ;):p
#10 - 1 januari 2008 23:02
väntar du till imorgon så är det säker bara o köra på..

Annons