Silikon fråga igen...

#1 - 18 april 2010 06:34
Har sökt i forumet ang att silikona om ett kar, men blir inte riktigt klok på svaren så frågar själv.

Ska få adoptera ett tomt akvarie av en kollega, vet inte exakta mått men inte jättestort.
Grejen är att det läcker på ett ställe.
Inte tok-läcker utan det mer sipprar ut.
Hur gör jag nu när jag ska laga det?

Om jag vet ganska exakt var det läcker, kan jag laga bara vid läckan då?

Om jag förståt rätt så ska man först skära bort silikonet med rakblad (då även mellan glasen?!)
OCh sen tvätta med t-röd innan man lägger på nytt silikon?

Är det inte svårt att få in det mellanglasen, om tex bara är läck på ett litet ställe, räcker det att tex lägga en extra fog utanpå?

Tycker det kunde vara kul att testa, och när jag skulle få karet för att han inte ville göra iordning det så kan jag inte låta bli! :d
(man kan aldrig få för många akvarier)
#2 - 18 april 2010 09:49
Du ska inte skära bort siliconet mellan glasen:) Men för övrigt hade du helt rätt:d
#3 - 18 april 2010 15:12
har nu hämtat karet... Baksidan är täck av skifferplattor, det är dubbelglas baktill och på det inre glaset har de fäst skifferplattor.
Kan det vara farligt på nåt sätt för fiskarna?
Läckan är i något av de främre hörnen.
Himla häftigt var det typ 1m långt och så ganska lågt, kan bli riktigt snyggt om det går att täta!
#4 - 18 april 2010 16:45
Att bara täta en liten bit är svårt, läcker gärna igen... Bättre att limma om hela karet medans du ändå håller på. Då behöver du inte oroa dig på iaf 10 år.
Bilagor:
#5 - 18 april 2010 16:56
njea... då slänger jag det nog hellre.
Har aldrig limmat nåt akvarium, det är lite för mycket jobb och för svårt tycker jag.
att laga en läcka är så långt jag kan sträcka mig!
#6 - 18 april 2010 17:01
mollsan skrev:
njea... då slänger jag det nog hellre.

Har aldrig limmat nåt akvarium, det är lite för mycket jobb och för svårt tycker jag.

att laga en läcka är så långt jag kan sträcka mig!

Du verkar ju ha koll på hur man gör och tummen verkar sitta där den ska så jag tror inte det blir några som helst problem för dig:)
Visst kan du försöka laga läckan men jag hade iaf limmat om hela karet;)
#7 - 18 april 2010 17:05
haha... tack det var snällt sagt!
Tror ändå jag bara ska testa att laga läckan i första hand.
Till att börja med ska sambon ha det som koi-kar. så det ska stå i källaren tills dammen är färdig så det gör inget om det läcker där. (så länge det inte blir torrlagt på några timmar så koien dör såklart ;))
#8 - 18 april 2010 17:13
Man ska ju alltid testa iofs men i de flesta fall sparar man tid på att limma hela. Men om det inte gör något om det läcker en aning så kör på :)
#9 - 18 april 2010 17:17
Men om det inte gör något om det läcker en aning så kör på :)

*fnissar* Helt klockrent!
Har som sagt fått adoptera detta kar, har två egna igång och två i pappas källare...[:o]
Så känner inte att det är så hög prioritet om jag behöver göra om hela.
Tar ju ett tag innan dammen är klar.
Om min lagning håller tills dess borde det ju inte vara något problem att bära upp det i huset.
#10 - 18 april 2010 18:58
kolla min kub-tråd. köpte oxå ett kar som läckte men det laga jag. som sagt titta i min kub-tråd här i signaturen så kan du få lite tips :D
#11 - 18 april 2010 19:24
Tack för tipset!
Får ta och läsa igenom din tråd.
Roligt med kub, har också en 50x50x50, fast det står i pappas källare :rolleyes:
Tänkte ta hem det vid tillfälle... typ om vi bygger ut huset?!
Inte kan man ha för många akvarier?! :d

Annons