Silikon-bedömning

#1 - 7 april 2010 20:44
Ohoj vänner, nu behöver jag hjälp igen. Tittade på ett kar nu ikväll men sen såg jag hur det såg ut i det i fogarna och blev lite halvskraj. Så vad tror ni, det behöver göras om ganska akut eller är det bara jag som missat? Det sitter en BTN bakgrund också, hur får jag loss den om jag vill återanvända den?

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/33041/ett-akvarium[/SIZE]

[SIZE=1]Hela akvariet såg ut sådär men det där var det värsta stället.[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Det satt även lite löst i kanterna ås man kunde trycka in nageln. Blev en suddig bild, svårt att fota hörn med blixt ;)[/SIZE]
#2 - 7 april 2010 20:45
lite svajjig bild du. men det ser väl inte farligt ut det där. är väl alger eller nått. sånt har jag på vissa av mina med. iiiinga problem.
#3 - 7 april 2010 20:47
Okej, ett annat kort, som sagt. Skitsvårt att få ett vettigt kort :D

http://www.ladda-upp.com/bilder/33042/ett-annat-akvarium-3B-29

Såg ut som alger som satt under silikon kanten
#4 - 7 april 2010 20:51
Som hannesc skriver ser ut att bara vara alger som fastnat där men testa o se om du får in nageln eller nått mellan glaset och fogen och får du inte det så ska det inte vara nån fara...
#5 - 7 april 2010 21:04
Det gick att dra ut silikonet så man kom in några mm, 3 mm kanske skulle jag gissa på om man körde nageln mellan glaset och silikonet.
#6 - 7 april 2010 21:09
men gör inte det. det är dumt. det är bara alger du har där .. det blir så med tiden. ta en svamp o torka av om du stör dig på det. men peta inte för då lossar du ju fogen! :D
#7 - 7 april 2010 21:12
Nu vet jag ju inte hur stort kar du har och hur breda fogarna är kollade mitt ena kar här nu där e det 10mm glas o fogarna är utifrån sett från hörnet i in mot mitten ca 1 cm tjocka och jag kan få in nagel nån millimeter 2 kanske svårt att se exakt....Men sen får du känna om dom känns juka o frsha eller om dom e torra o hårda......skulle dom vara det så hade jag nog velat silikona om karet men loda karet också och provfyll det o gå igenom det ordentligt......Det e väll dom råd jag kan ge finns säkert fler här inne som har fler tips.....
#8 - 7 april 2010 21:13
Fast det är ett kar jag kanske ska köpa, funderade bara på om det är något jag måste silikonisera om ifall jag köper det eller funkar att göra några år utan. Om jag köper och gör om det ska det bli svart silikon, vill ju inte att mitt kar ska se ut sådär, då ser man ju skiten :D
#9 - 7 april 2010 21:19
det blir alltid så med tiden. o du behöver itne silikona om. köp inte ett tomt kar. se till att det är fullt med vatten o det är tätt innan du köper det.
#10 - 7 april 2010 21:21
Lellel2 skrev:
Fast det är ett kar jag kanske ska köpa, funderade bara på om det är något jag måste silikonisera om ifall jag köper det eller funkar att göra några år utan. Om jag köper och gör om det ska det bli svart silikon, vill ju inte att mitt kar ska se ut sådär, då ser man ju skiten :D

Jaha ja läste säkert lite slarvigt (trött i ögona :p) jag trodde du hade köpt karet redan.....och hade köpt det tomt....
#11 - 7 april 2010 21:34
:D måste varit jag som var otydlig. fast hade det varit tomt hade jag behövt göra något åt min koffeinabstinens (tänkte på dom skakiga bilderna :)) Japp, tack för hjälpen i alla fall, ska ta en funderar på om jag verkligen behöver ett nytt kar redan, kanske får sitta lugnt i båten men det vore ohyggligt coolt med ett kar på runt 250 liter men bara snäckor och räkor i :) Vad jag minns var silikonet i övrigt bra skick i alla fall.
#12 - 7 april 2010 21:35
Självklart måste man titta, känna och peta på fogen. Släpper den av det så tittar man på andra akvarium ist eller limmar om.

Annons