Silikon?

#1 - 12 juni 2005 07:38
Hej!
Jag tänkte täta ett begagnat akvarium jag köpte igår med hjälp av silikon. Jag är inte säker på att det behöver tätas men tänkte göra det för säkerhets skull. Vilket silikon skall man använda? Har ni tips på något bra märke eller i alla fall vad det på ett ungefär skall stå på flaskan?

Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 juni 2005 07:48
Varför laga nåt som inte läcker?
Att lägga på ny silikon utanpå gammal är inte något bra alternativ - utan man skall alltid skära bort ALL gammal silikon och rengöra noggrant innan man limmar.
Nu skriver du inget om storleken på akvariet men är det ett litet så kan du använda all silikon där det på tuben står angivet att det är avsett för akvarier. För större akvarier (mer än 300-400 liter) ställs det också krav på hållfastheten på silikonet.
#3 - 12 juni 2005 07:59
Jag har ett 325 liters aluramskar som stått ute under tak i 10 år som som inte läcker. Tänkte ta in det nu till sommaren.
Måste jag silicona iallafall? Och hur vet man om siliconet har bra hållfasthet?

Jag har Casco Glas silicon Grupp 58 Typ 584 hemma. (Funkar för akvarier men står inget om hållfasthet)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 juni 2005 08:10
Jag hade i alla fall först testat om akvariet läcker (vilket det med all säkerhet inte gör) innan jag silikonar om.

Hållfastheten brukar anges på resp. fabrikats hemsida - men håller man sig undan från de allra billigaste märkena så håller det med all säkerhet för ett 325 liters.
Tänk också på att alla silikon (oavsett fabrikat och kvalitet) har ett bäst före datum - står angivet på tuben.
#5 - 12 juni 2005 08:18
jag kan inte rekomendera tremco, det är kasst.
jag har limmat om ett 128L en gång med perrennator akvariesilikon, det blev jättebra trots att jag aldrig gjort det förut.
dana-lim har ett akvariesilikon men eftersom det förr hette glassilicon så kan dess egenskap vara glassilikon, dvs inte bra nog.
#6 - 12 juni 2005 08:19
Ok, detta är ett litet kar, endast 31L. Då behöver jag nog inte lägga på nytt silikon, tänkte bara för säkerhets skull. Tack för svaren! =D
#7 - 12 juni 2005 09:56
dana-lim har ett akvariesilikon men eftersom det förr hette glassilicon så kan dess egenskap vara glassilikon, dvs inte bra nog.
#8 - 12 juni 2005 10:18
[QUOTE=Schull]dana-lim har ett akvariesilikon men eftersom det förr hette glassilicon så kan dess egenskap vara glassilikon, dvs inte bra nog.
Men hallå!... Vad grundar du dom dära tvivel aktiga påståenda på? Det dära är ren Akvarie handlar snack! Mitt 1000 liters är limmat med dana för 49kr (skulle säkert kosta 150 på akvarie butiken)..[/QUOTE]
jag har erfarenhet av att glassilikon inte ska användas till annat än extremt små kar. därmed blir jag misstänksam när det står "hette tidigare glassilikon".
men har de förbättrat den så är den säkert bra. jag kanske ska prova den nästa gång jag limmar ett kar.
#9 - 12 juni 2005 11:03
jag har erfarenhet av att glassilikon inte ska användas till annat än extremt små kar. därmed blir jag misstänksam när det står "hette tidigare glassilikon".**

Vad är det för erfarenhet?. Tror du värkligen på fultalvar, att Silicon tillvärkarna gör ett Glas Silicon och ett Akvarie Silicon?! Nä det är nog snarare så att det är trycket på tuben som skiljer! och priset..
/Lasse
#10 - 12 juni 2005 11:39
det är olika blandningar av silaner m.m. som skiljer dessa åt.
akvariesilikon har bättre hållfasthet.
#11 - 12 juni 2005 13:23
har kollat upp silikon till akvarium och fått fram följande:
för att vara lämpliga till akvarium så ska de ha "klass 25 HM" och vara acetoxy.
det är vad jag vet bara 2 märken som uppfyller kraven; DANA AKVARIESILIKON och TREMCO AKVARIESILIKON.

OBS limma aldrig akvarium med annat tal än 25 HM, inte heller med 25 LM! OBS
#12 - 12 juni 2005 17:03
Jag har precis limmat ihop ett åttkantigt akvarium på 84 liter varav en höjd på 62cm. Den är provfylld under en längre tid och skll användas som yngelakvarium. Silikonet köpte jag på Klaes Olsson och hette glas och akvariesilikon, kostade 49 kronor. Verkar starkt som sjutton. Men över till din fråga. Härdtiden brukar stå på tuben, i mitt fall härdar den 2 mm fog på 24 timmar, är man osäker kan man ju alltid låta den härda längre.
#13 - 12 juni 2005 21:18
när man har skurit bort gammalt överflödigt silicon, vad ska man tvätta med då innan man har på nytt?
#14 - 12 juni 2005 21:56
ren aceton utan olja
kemiskt ren besin
isopropanol
#15 - 13 juni 2005 06:02
Oj, här fick jag mycket nyttig information =D Tack så jättemycket =)
#16 - 13 juni 2005 16:41
Måste man få bort silikonet som sitter i den mm tjocka spalten mellan glasen?
#17 - 13 juni 2005 16:49
[QUOTE=Jimk]Måste man få bort silikonet som sitter i den mm tjocka spalten mellan glasen?[/QUOTE]

råder delade meningar där.
en del tycker man ska låta den va.
andra att man ska ta bort å göra om allt.

kan ju känna och kolla på den om de sitter fast i glaset.
sitter de inte fast överallt så byt för då håller fogen på att ge sej men sitter silikonet fast ordentligt överallt kan det nog va bättre å låta fogen vara.
#18 - 17 juni 2005 19:02
Jag måste tipsa, ja e så lycklig

När jag läst och ställt frågor i denna tråd fick jag inspiration att fixa till mitt gamla 325 liters alukar. Började med att skära bort silikonet med....:

Brytbladskniv modell stor
Brytbladskniv modell liten
Nytt rakblad
Tapetskärare
Morakniv
Fönsterskrapa
Bakplåtsskrapa/isskrapa ( efter att skurit massa snitt i silikonet)

Gick sådär men insåg att det skulle ta några timmar. Mitt tålamod skulle inte räcka.

Nu till lyckan.

Jag jobbar på en mekanisk verkstad som tillverkar skärande verktyg och tillverkar en del skär i i materialet HSS snabbstål (ganska vanligt material i skärande verktyg). Jag slipade en snabbstålsstav och började skära bort silikonet. Dröm om min förvåning, fick bort allt silikon på 5 minuter i hela karet. Finns inte en gnutta kvar där skäret gått fram. (Med gamla verktygen blev det hela tiden små "flisor" kvar)
Så, om nån ska silikona om ett kar rekommenderar jag att göra ett skärstål i snabbstål.

La upp en bild på hemsidan. http://web.telia.com/~u11314700/index.html
Enkelt att tillverka på en vanlig bandslip.

Lyckliga hälsningar Jimk
#19 - 30 juni 2005 23:49
lysröret! På denna sida så säger du att Dana är ett bra limm?
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7609
#20 - 1 juli 2005 17:10
jah undrar vilket silikon man ska använda? har kikat på Casco och jag hittar ingen klassning på deras hemsida?
#21 - 1 juli 2005 21:18
Det viktigaste är att det är ett silicon som fäster bra på glas och att det inte innehåller antimögelprodukter.

Annons