Silicona om kar/ siliconkvalitet

#1 - 25 juli 2009 13:04
Hej jag har köpt ett 100 liters kar som jag håller på att silicona om. Jag har skurit bort ALLT gammalt silicon med rakblad och rengjort med oljefri aceton. Det jag undrar över är siliconet, jag har nämligen köpt ättiksbaserad transparent sikasil-E, jag undrar om detta håller för belatningen av 100 liter vatten(och i så fall vid vilken fogtjocklek)?
I produktspecifikationen står det att det fungerar till akvarier men inte hur stor volym.
#2 - 25 juli 2009 13:09
Det är fogens och glasen tjocklek som avgör om det håller. Står det att det är för akvariebruk är det bara att köra. Jämför med hur tjock fogen var innan. :)
#3 - 25 juli 2009 13:11
Är inte just ättiksbaserad silikon i akvarium något man inte ska använda?

EDIT: Helt fel av mig, antimögelmedel var det ju som man skulle se upp med. Hittade något gammalt inlägg där de skrev att Sikasil-E gick utmärkt att ha i akvarium så det är nog bara att köra på. :)
#4 - 25 juli 2009 13:12
Kompis till mig silikonade om sitt 720 med silikon från claes ohlson för 49kr tuben, tror inte du har något att oroa dig för.
#5 - 25 juli 2009 13:30
Här satt jag och uppskattade värden på e-moduler och uppskattade diverse mätvärden och kom fram till att det borde hålla för en vettig fogbredd ( efter lite räknande borde det med våra mått hålla för en 3,76 mm bred fog- jag kan dock ha tokfel, sommarlov=puckoperiod );)

Pojkvännen påstår sig ha rätt eftersom han tycker att vi borde ha 10 mm fogar då det får plats innanför aluminiumkanterna. och hans isskrapa har ett avtrubbat hörn som passar perfet till ändamålet.

Vi kör på, det verkar som det är lugnt ;)
#6 - 25 juli 2009 13:41
Silikon finns i olika klassningar, s.k. akvariesilikon ska vara av klass 25HM, ej den vanliga 25LM. Jag har hemma en silikon från Tremco som just är 25LM och där anges tydligt på tuben att det är rekommenderat för akvarier på max 60 liter. Dana har silikon i rätt klass.
Tobbe
#7 - 25 juli 2009 14:23
Nu gjorde vi precis klart limningen och såg att det är sikasil-E klassat 25 LM, typiskt. Bör vi göra om det och köpa nytt silikon på claes ohlsson?
Karet är ett 100-liters med måtten 75*36*39
#8 - 25 juli 2009 14:26
Zoooophie skrev:
Nu gjorde vi precis klart limningen och såg att det är sikasil-E klassat 25 LM, typiskt. Bör vi göra om det och köpa nytt silikon på claes ohlsson?

Karet är ett 100-liters med måtten 75*36*39

Litet kar, tror inte det betyder något. Deras klassning är säkert med stor marginal. Beslutet är dock ditt:)

Tobbe
#9 - 25 juli 2009 15:54
Tror vi ligger på den säkra sidan 60-100L är ingen jätte stor skillnad då de är väldigt lika höjd mässigt + att vi har ram så den borde hjälpa lite och tjock fog ;)
2mm dygnet i torktid så den är nog klar tors nån gång ;)
Fast nu vet både vi och alla här att sikasill-E är för små kar och att clas olssons silicon är snäppet vassare.
Hur många liter klarar clas olsson silicon?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 25 juli 2009 15:58
Johanski skrev:
Kompis till mig silikonade om sitt 720 med silikon från claes ohlson för 49kr tuben, tror inte du har något att oroa dig för.

Då har han rent ut sagt en jäkla tur.
Som Tobbe R skriver så finns det silikon i olika kvalitet (läs med olika hållfastheter).
I detta fall (100 liters akvarium) duger dock de billigaste
#11 - 25 juli 2009 16:09
Har inte lust att åka in till Classe bara för detta men vad jag kan se på hemsidan är Classes akvariesilikon = Dana akvariesilikon och bör då vara rätt sort. Det ser ut som Dana 579 och den är av klass 25HM.
Tobbe

Annons