silicona om aluram akvarium

#1 - 19 maj 2010 13:27
behöver man ta bort eller isär aluramen vid omsiliconing?
vilket silikon är bäst att limma med??
:confused:
#2 - 19 maj 2010 14:04
ne skrapa bara bort skarvarna. du behöver inte ta isär akvariet.
använd silikon som är avsett för akvarium. finns i zooaffärer o på clas ohlson tex.
#3 - 19 maj 2010 14:09
det på co är väll bara för akvarium upp till 150 liter? eller har jag fel?
#4 - 19 maj 2010 14:11
ingen aning. jag har inte köpt därifrån. vet bara att det finns.

btw, varför silikona om? såg i projekttråden att ni precis köpt det. läcker det?
bara för att det är gammal behöver man inte limma om.
#5 - 1 juni 2010 07:56
Jag använder Bostic glas-silikon. Har limmat om allt från 200 l till 720 l och alla håller fortfarande. Det finns mängder med trådar om hur du går till väga. Lycka till.
#6 - 1 juni 2010 08:40
Malawi1 skrev:
det på co är väll bara för akvarium upp till 150 liter? eller har jag fel?

Ja du har fel, Classes akvariesilikon är Dana 579 som är av klass 25HM, dvs lämpligt för stora akvarier.

Tobbe
#7 - 1 juni 2010 12:48
Lånar tråden lite:

Köpte ett beggat Juwel kar på 180l nyligen och ska sätta igång det efter flytten nästa månad. Såg att silikonet i ena hörnet var lite lägre men skarven såg fortfarande fin ut och framför allt så läckte det inte.

Frågan är om jag ska silikona om eller inte? Känns onödigt så länge det inte läcker, å andra sidan blir det ett enormt jobb att behöva göra det när karet är igång. Om jag ska silikona om den kanten, ska jag ta bort det gamla silikonet först eller kan jag bara smeta över det gamla?
#8 - 1 juni 2010 19:54
tror inte du behöver silikona om. känns som folk är onödigt nojjiga över om en fog ser lite kass ut. fyll upp det å låt stå en dag eller två. läcker det inte då kommer det inte läcka sen.
#9 - 15 november 2010 18:48
är inte det stora är vårat yngel kar på 130 liter
hannesc skrev:
ingen aning. jag har inte köpt därifrån. vet bara att det finns.

btw, varför silikona om? såg i projekttråden att ni precis köpt det. läcker det?

bara för att det är gammal behöver man inte limma om.

Annons