Silicona fast frigolit

#1 - 17 november 2004 17:12
Ska silicona fast frigolit i botten, behöver jag rengöra med aceton eller det är inte så farligt om siliconen inte fäster 100%-igt?
#2 - 17 november 2004 17:51
rengör! Det är vell inte så roligt om bakgrunden släpper om rtt halvår?!
#3 - 17 november 2004 17:52
aha, det var i botten.. då behöver du inte ens silicona! Om du ska ha sand över dvs
#4 - 17 november 2004 18:27
Har läst på flera ställen här att siliconering är att rekommendera.
#5 - 17 november 2004 18:41
det ska ju inte hålla så mycket så då kan man skrapa med rakbld o rengöra med diskmedel. skölj väl!
#6 - 17 november 2004 18:43
varför skulle det vara bättre att silicona? HAr själv frigolit i botten på mina akvarium och jag har inte siliconat fast dom...
#7 - 17 november 2004 19:33
lysröret: Oki, låter bra.

simosaurus: Rätt så surt om fiskarna skulle gräva upp tillräckligt med frigolit så den flyter upp.
#8 - 17 november 2004 22:08
problemet uppstår om man har lite sand och mycket frigolit ... då kan det vara bra att siliconera fast det =) Annars är det bara att slänga på sanden ovanför...
#9 - 18 november 2004 06:21
Ursprungligen skickat av nilssonnet

lysröret: Oki, låter bra.

simosaurus: Rätt så surt om fiskarna skulle gräva upp tillräckligt med frigolit så den flyter upp.

Det finns risk att grävande fiskar gräver i själva frigolit litegrann så man får frigolitbitar flygande runt i karet. Själv kör jag med liggunderlag och det har funkat bra så här långt.
#10 - 18 november 2004 06:58
En annan fråga, hur gör jag med diskmedlet efter jag har tvättat bottnen? Tar bort det med blöt trasa/papper eller torr trasa/papper?
#11 - 18 november 2004 07:30
Använd INTE diskmedel, använd ren aceton istället.
När det dunstat är det borta. Sprit går också att använda, men det är väl synd på dyra dropparna ;)
#12 - 18 november 2004 08:02
Jag har liggunderlag i mitt. Känns lite lättare än att silikona fast friggo
#13 - 18 november 2004 08:46
Karon: Hade tänkt det först, men fick tips om diskmedel (tyckte det lät mindre bra men har aldrig siliconat förr). Sprit borde vara bäst, är inte lika giftigt... fungerar 40%-ig vodka eller ska jag ta 80%-ig rom? :o)

Edit: Dock kvarstår frågan, vad ska jag använda för att torka upp om jag använder sprit (som inte avdunstar så fort), torr/blöt trasa/papper? Eller något annat?
#14 - 18 november 2004 08:58
det funkar bra med diskmedel om man nu inte har aceton eller sprit hemma.
diskmedel tar bort fett så att silikonet fäster.
spola rent med en duschslang eller nåt.
#15 - 18 november 2004 09:06
aceton finns på konsum och ica, mycket bättre än att riskera rester av sockerhaltig sprit eller diskmedelsrester, diskmedel är tabu!
#16 - 18 november 2004 09:18
Kan man verkligen använda 40% vodka istället för aceton?
Ska snart silicona en bakgrund och har en halv flaska stående som jag skulle kunna använda.
#17 - 18 november 2004 09:46
Har kollat upp lite nu (deras kemiska egenskaper), och acetonen är otrevligare att ha att göra med är etanolen, dock så har den lägre förångningstemperatur (56.1 jämte 78.3 (för etanol) grader C), om man sen har i åtanke att spriten inte är lika koncentrerad som acetonen förångas acetonen snabbare. Vidare är inte aceton skadligt för fiskar (iaf inte i så låga konc som uppstår).

Men å andra sidan, skiten stannar kvar efter acetonen har förångats, så man måste väl torka med något för att få bort resterna?
#18 - 18 november 2004 10:15
När jag siliconade fast min bakg använde jag aceton, men jag hällde inte bara på det, utan hällde det på en "ulltrasa" och sedan "tvättade" sidorna av glaset
#19 - 18 november 2004 12:57
Man fuktar en trasa med aceton och torkar med och spriten dricker man så blir det lite roligare [;)] ([;)] = ironi, inte så allvarligt menat)
Man kan torka med metanol också, men aceton är bättre. Även om acetonångor kanske inte är rena fjällvinden att andas in är det såpass små mängder det rör sig om så det är ingen större fara med det.

Annons