silicon som börjar släppa

#1 - 25 juli 2006 16:52
Hej alla akvarievänner

Jag har tömt mitt 222-liters kar på vatten och grus precis inför den stundande flytten. Vid en närmare inspektion av siliconet insåg jag att det börjar släppa mot glaset nere till vänster. Det är inte i själva fogen det släpper (tror jag inte i alla fall) utan den biten av strängen som vätter mot sidorutan. Siliconet känns annars mjukt och färskt (karet är typ 5 år). Min fråga är vad jag ska göra? Behöver jag siliconera om hela karet, inte alls eller bara där nere? Om jag behöver göra det, fixar jag ett 222 liters som första kar (har aldrig limmat, eller siliconerat om ett kar förut)? Vad bör jag tänka på?

Tacksam för era svar och erfaranheter ni vill dela med er av.

/Jocke
#2 - 25 juli 2006 16:55
Jag har nu även upptäckt en bubbla i siliconet precis i fogen mellan sidrutan och underrutan (samma sida).

/Jocke
#3 - 25 juli 2006 17:11
Det är alltså inte bubbla/släppande mellan själva glasen utan den tätande fogen på insidan?

Att bara silikona om just där det ser dåligt ut kommer antagligen inte funka och även om det gör det så kommer det antagligen inte hålla länge. Silikon fäster ganska dåligt på annat silikon.

Att silikona om ett kar är både tidsödande, lite knivigt. Jag tror inte du ska ge dig på det själv om du inte är mer än normalt händig. Jag är uppvuxen med en far som bygger allt själv och vet hur man använder vartenda verktyg som finns i manualen plus några till. Jag slog mig ihop en med god vän som är är jävlig på allt som kräver verktyg och som har jobbat i flera år som vaktmästare med allt vad silikon, fixa badrum, kakel, kök osv. Vi fick silikona om bryggorna på mitt 560L två gånger och andra gången höll det ändå bara några månader. Första gången vi silikonade om mitt 720 helt så läckte det på tre ställen och vattentest för andra silikoningen blir till helgen.

Kan du inte låna verktyg får du nog räkna med att lägga ut 200 på det och sedan kanske 200 för silikon. Det kommer antagligen ta åtminstone två-tre timmar att rengöra det riktigt ordentligt och sedan uppåt någon timme för att applicera silikonet om det går någorlunda smidigt.

vs.

Ett nytt ocean 222l aluram-kar kostar 1300 spänn på pwss.

Cheers
#4 - 25 juli 2006 17:25
Ja, det är siliconet på insidan som börjar släppa. Bubblan är precis i skarven mellan glasen (i siliconet på insidan av karet). Vad tar en glasmästare i regel när han/hon siliconerar om ett kar?

/Jocke
#5 - 25 juli 2006 17:28
Är det silikonet som är "utsmetat" i hörnen som släpper? Jag hade tagit bort allt men inte mellan rutorna. Finns rakblad som är vassa på ena sidan bara till fönsterskrapor egentligen. Brukar finnas på tex färgaffärer. Går åt en del såna, måste få bort all gammal silikon. Sen avfettar man noga och trycker dit silikon, finns lite större tuber som man sätter i en slags pistol eller vad det heter. Finns oxå på färgaffärer. Säg noga att det är till akvarium silikonet så du inte får något med mögelmedel tex. Finns säkert andra som skulle göra på något annat sätt. Men jag tycker det känns tryggast så. Sen får det härda ca3 dagar innan vattenpåfyllning. Är du bara noga går det bra.
#6 - 25 juli 2006 17:31
Gissningsvis betydligt mer än 1300. Hörde någon som pratat med en glasmästare och han ville ha 2000 om akvariet redan var rengjort från silikon.

Jag vet givetvis inte vilken sorts ekonomisk situation du har men jag är helt övertygad om att det är en mycket bättre idé att sälja karet billigt och köpa ett nytt med samma mått. Då kan du ju behålla alla kringsaker men får ett proffsigt gjort akvarium med full garanti och utan att behöva lägga flera timmars tråkigt och pilligt jobb.

Cheers
#7 - 25 juli 2006 17:32
eriahl, du glömmer att jobbet måste vara hantverksmässigt utfört för att försäkringen ska gälla.

Cheers
#8 - 25 juli 2006 17:39
Vad tar PWSS för att skicka ett kar då? Det är ju svårt att skicka det med vanlig post kanske....

/Jocke
#9 - 25 juli 2006 17:41
Det glömmer jag inte. Men så himla svårt är det inte bara man tar tid på sig så det blir bra gjort. Och det läcker ju inte nu utan blir säkrare bara. Men man måste som sagt vara noga. Vem vill köpa ett akvarium som man måste limma om invändigt, får nog inte bra betalt skulle jag tippa. Inte tar det bortåt en timme att få dit silikonet när man fått bort det gamla.
#10 - 25 juli 2006 17:41
Bussgods, något jag tidigare motsatt mig som lämpligt alternativ men som många andra påstår fungerar bra.

Jag skulle skriva till dem och fråga.

Cheers
#11 - 25 juli 2006 17:43
Jag tackar och bugar för alla snabba svar.

/Jocke
#12 - 25 juli 2006 18:11
[quote=Banderad]Jag tackar och bugar för alla snabba svar.

/Jocke[/quote]Kanske bättre att testa det först om det inte läcker om det läcker göra vid det ,;) om det inte läcker spara pengarna till annat
#13 - 25 juli 2006 18:19
Det läcker inte alls som det är nu. Problemet är väl att det finns viss risk för att det börjar läcka i framtiden, och då med fisk i karet (inte jättesugen att förstöra golven i det nyköpta huset heller).

/Jocke
#14 - 25 juli 2006 18:26
Mitt ena var lika som ditt när jag fick det för ett par år sedan begangnat då jag tänkte silikona om det han jag fick det av sa att det var det tramsigaste han hade hört det håller.Och det håller än 5 år senare det håller mer än man tror faktiskt men vad du ska göra avgör du själv tänkte bara att du kanske vill spara pengar istället som du kan använda till akvariumet istället
#15 - 25 juli 2006 19:24
Jag är mest orolig för siliconbubblan i skarven mellan rutorna. Men den kanske inte är någon fara heller?

/Jocke
#16 - 25 juli 2006 19:29
Jag har redan gjort min åsikt i den frågan tydlig och vill stene övertala dig om att ta risken så får det stå för honom. Jag hade inte kört vidare med karet i det skicket om jag inte haft det i något vattensäkrat rum som ett renoverat garage eller nått.

Cheers
#17 - 25 juli 2006 19:55
jag byggde en sexkantig akvarium för över 10 år sen... den håller bra fortfarande. på en annan akvarie gick en av rutorna sönder... köpte ny ruta skrapade bort gammal sillikon la nytt. inga problem, bubblan är ingen fara heller. låt dig inte bli skrämd av de som säger att d e riskigt och värsta grejjen. det är inte riskigt om du tar bort allt gammalt och rengör ordentligt ..inte snålar med silikon, låter den torka ordentligt, testar sen att det inte läcker... sen är det klart för start!!!
#18 - 25 juli 2006 20:01
För att förtydliga, jag säger att det är riskigt att köra på som det är och inte värt besväret att silikona om det med tanke på vad ett nytt kar kostar.

Under förutsättning att han inte får irl-hjälp av någon kunning.

Cheers
#19 - 25 juli 2006 20:07
Jag kommer eventuellt köpa ett nytt kar. Jag har mailat PWSS vad det gäller frakt. De har dock semester några veckor till, så det lär väl ta ett tag innan de svarar. Om någon har beställt kar av dem, och vet vad frakten kostar får ni gärna upplysa mig. Jag ska även kollla med min lokala akvarieaffär. Jag brukar få fin rabatt där...

/Jocke
#20 - 25 juli 2006 20:13
Jag hoppas att du inte köper ett nytt kar för vi har dragit i dig nya funderingar ,på zoppet är det många åsikter om det mesta det är det som är roligt att skäfta lite det är din åsikt som räknas du som har skrivet inte våra andra som har kommit med åsikter man ska alltid tro på sig själv och inga andra då lyckas man med det mesta tro mig
#21 - 25 juli 2006 20:26
Jag kommer nog använda karet när min akvarielokal i uthuset någon gång i framtiden är färdig (med golvbrunn). Jag har dock ingen lust att använda det inne i huset nu.... Jag ska i alla fall köpa 2 375:or, så det är i alla fall ganska mycket pengar som kommer att läggas på kar nu....

/Jocke
#22 - 25 juli 2006 20:29
Härlig inställning stene. visst är det fullt möjligt att komma som fullkomligt grön och silikona om ett kar och få det att hålla flera år och det är fullt möjligt att karet kommer hålla flera år också.
Problemet är bara om det inte håller och jobbet är undermåligt gjort eller det framkommer att akvariet faktiskt hade en skada i silikonet som borde upptäckts, det är inte skoj att betala vattenskador ur egen ficka.

En slutsummering kunde ju vara att det är en riskbedömning. Risken att det inte håller och risken att det inte håller och tiden det tar att göra jobbet vs. pengarna för ett nytt kar.

En sådan här upptäckt kan också vara ett utmärkt tillfälle att byta upp sig i storlek om man har de ambitionerna.

Cheers
#23 - 25 juli 2006 20:52
[quote='[xstream]Silikon fäster ganska dåligt på annat silikon.[/quote]Har inte läst hela tråden, så ursäkta om det redan är sagt men... det är alltså inte alls sant. Silikon fäster utmärkt på gammalt silikon. Det är tillochmed så att silikontillverkarna rekommenderar att man reparerar akvarier där limmet börja släppa genom att först ta bort allt löst silikon, och sen lägga nytt silikon ovanpå. Jag har själv reparerat akvarier på det sättet i många år - man behöver i stort sett aldrig helt silikonera om akvarier.
#24 - 26 juli 2006 06:23
Där ser man. Får jag fråga hur du rengör det gamla silikonet ordentligt utan att skada det? Det har ju trots allt varit under vatten med bakterier och biomatta i några år.

Cheers
#25 - 26 juli 2006 11:13
Först skär/gnuggar/drar jag bort allt löst silikon, sen skrubbar med diskmedel & diskborste, sen t-sprit. Det viktigaste är att få bort allt löst silikon, så det nya silikonet antingen fäster mot glas eller väl fastsittande silikon.
#26 - 29 juli 2006 00:08
[QUOTE='[xstream]']eriahl, du glömmer att jobbet måste vara hantverksmässigt utfört för att försäkringen ska gälla.[/QUOTE]

och är man nåtsånär kunnig oh använder rätt material är det inte så svårt att komma till den nivån.

själv kommr jag köra med akvariesilikonet som finns på clasohlson, finns en å annan positiv kommentar om det härinne.

Annons