Silicon?

#1 - 16 juni 2004 16:05
Hej!
Ngn som vet hur länge silicon måste torka innan man kan använda det i ett akvarium? kan man använda direkt efter det att det har torkat?

Mvh Malawi´n
#2 - 16 juni 2004 16:26
Du menar hur länge efter att man har silikonat som man kan fylla akvariet med vatten?

2mm silikon per dag härdar mitt silikon. Sikasil-E ifrån Sika, köpt på BejersBygg. Yttorkar gör det på 10minuter. product blad finns på hemsidan.
#3 - 16 juni 2004 16:28
Kolla här om du kan få något svar på din fråga. Small som skriver lite längre ner säger precis samma sak som covenant..

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18300
#4 - 16 juni 2004 16:30
In general brukar man väl säga att det har torkat när det inte luktar ättika längre (lite luktar det ju även om det har torkat).
#5 - 16 juni 2004 16:30
nja...
Tack för svaret, men jag skulle vilja veta ännu en sak. Jag har gjort ett eget innerfilter enligt beskrivningen på zoopet, och har då "siliconerat" fast en plastbit i ena änden av röret. Jag har kanske bara använt 1 mm silicon. Hur fort torkar det på sin höjd?

Mvh Malawi´n
#6 - 16 juni 2004 16:39
Du kan säkert använda det efter typ 2 timmar. Skulle det vara lite ättika kvar så är det inte farligt för fiskarna.

P.s Detta beror nog lite på ifrån märke till märke.
#7 - 18 juni 2004 08:11
Hej!
Undrar lite angående vilken typ av silikon man ska använda i akvariet, har hittat små tuber (modell räkost ungefär [:)]) anpassade för för akvarier (genomskinligt) men även "byggsilikon" antagligen utan fungicid (svampdödare)(genomskinligt och svart). Om det INTE står något om fungicider på förpackningen, betyder det att man kan använda byggsilikonen då?
Skulle va bra att även kunna välja att ha svart silikon nämligen... snyggare till eventuella bakgrunder. Jag kanske har missat denna information någon annanstans på sidan, sorry isåfall... [:)]

#8 - 18 juni 2004 08:35
Ursprungligen skickat av Ivurrr

Om det INTE står något om fungicider på förpackningen, betyder det att man kan använda byggsilikonen då?

Skulle va bra att även kunna välja att ha svart silikon nämligen... snyggare till eventuella bakgrunder. [:)]

Nej. Om det <b>inte står uttryckligen</b> på förpackningen att det är avsett för <b>akvariebruk</b>, så skall du inte använda det. Det finns svart akvariesilicon. kolla hos din lokale akvariehandlare.

-- MW
#9 - 18 juni 2004 08:36
Du kan köpa silicon på byggmarknaden eller i järnhandeln eller i vanlig butik det står på tuben om det går att använda till akvarie.
#10 - 18 juni 2004 09:16
Jag köpte transparent till mina akvarium, vilket blev snyggt genom att det inte syntes när man väl satt ex. stenuppbyggnaden i vattnet:D

Mvh Malawi´n
#11 - 18 juni 2004 09:23
ok, tror jag hajar. Man ska inte lite på byggsilikon alls. Man vet aldrig vad som kan finnas i även om det inte står att det innehåller svampdödande medel på förpackningen. Tänkte att någon kanske hade dyrköpta erfarenheter av detta.

Tack för svaren! *Håller mig långt borta från hyllan med byggsilikon*
#12 - 18 juni 2004 09:33
Som jag skrev innan dom som går att använda i akvarie så står det i så fall på dom.

Annons