Sikasil C Gift el ej?!

#1 - 7 januari 2006 15:07
Tänker eventuellt precis nu köpa ett akvarium, som är tätat med sikasil C... Läste i några trådar att det är sikasil E som gäller till akvarium. Men på sika.se står de följande angående sikasil E

"Beskrivning
Ättikssyrehärdande fogmassa för glasändamål och för limning av silikonlist. MTK-godkänd. ISO 11600-25LM. HusAMA 83, grupp 58, typ 584. Vit=antimögelbehandlad."

Jag har fått för mej att antimöglebehandling inte ska vara bra för fiskarna el? Sikasil C som är använt i detta fall är ju också antimögelbehandlat, men borde ju även detta funka då ifall även sikasil E har antimögel...

Kasta lite ljus över detta nu så att ja kan köpa el inte :p
#2 - 7 januari 2006 16:12
Så länge du inte använder det vita silikonet så är det Sikasil E du ska ha, det är anpassat för akvariebruk.
Sikasil C är giftigt för fiskarna, jag rekommenderar dig att byta silikonet i karet om det är limmat med Sikasil C.
#3 - 7 januari 2006 16:22
Kan ju förklara varför min brors kärrings fiskar brukade dö då kanske..

Jag avstår nog från köpet :p
#4 - 7 januari 2006 16:26
mmm, det kan nog förklara saken :)
#5 - 7 januari 2006 21:12
borde väl räcka att göra rent glaset och silikonet och täcka över det med giftfri silikon.
#6 - 7 januari 2006 22:20
hmm...

Ja de kanske de gör !? ...någon som har något att säga om raven:s förslag... Det är ju inte ihop silikonat med sika C utan ja tror de läckte lite så dom har tätat läckorna med de.. Men visst, de kanske funkar..
Kan man kleta på hur mycket silikon som helst el? ... el måste de liksom va en tunn fin linje hehe..!? Annars e de ju faktiskt bara att täcka in allt ordentligt..ska ju ändå bara va odlingskar..
#7 - 7 januari 2006 22:22
gör rent glaset med aceton och lägg på maskeringstejp 5mm eller nåt från existerande silikon sen är det bara att kleta på och sen när maskeringstejpen tas bort blir de fina linjer men tar också bort spill.
ska dock göras INNAN silikonet härdar.
#8 - 7 januari 2006 22:36
borde funka!
#9 - 7 januari 2006 23:02
Aaa jag testar å silikonar över de gamla, kan ju pilla bort de man ser. Å dunkar dit nytt sen.. Får väl slänga i några fiskar som test.. hehe
#10 - 7 januari 2006 23:13
torka gärna av silikonet innan du fyller på vatten med en fuktig trasa för att få bort eventuell ättika
#11 - 8 januari 2006 00:32
Mm Ska dona detta imorgon. Tackar bägge för råd/tips :p

Annons