Signalkräftor.....

#1 - 9 juli 2003 10:30
Snart e d kräftpremiär...:)

Min fråga e hur går jag tillväga för att ha "vildfångade" kräftor i mitt akvarium......?

filtrering,ljus,temp,botten, osv osv...

Kort sagt vilken utrustning krävs..?

#2 - 9 juli 2003 10:55
Hej!
Vi hade signalkräftor hemma förut. De var fångade som mycket små yngel från mammornas stjärtar innan de släpps. D.v.s. före kräftfiskepremiären. Kräftorna har nämligen alltid krypit upp i våra nät och försökt äta fisken. Så man får lirka loss kräftorna och släppa tillbaka dem i vattnet, men en gång fick vi alltså upp med barn under stjärten och mamma och pappa tog med några hem så att jag och brorsan skulle få se, de simmade och var livliga och växte snabbt, vi matade med mygglarver, och fångade även mycket små spigg som de fångade och åt...
Sen åt de upp varandra såfort någon bytte skal. Så efter ett tag hade vi inte så många kvar och sommaren var slut så det blev att skaffa större akvarium hemma och ha dem i, de gräver, och slåss mest. Ju större de bev ju tråkigare blev de, så jag skulleinte rekomendera vuxna. För de tar jättemycke plats, har de för lite kommer de att döda varandra, så det märker man, fiskar kan man inte ha om man inte har dem som mat... Annars ahde vi bara en filter/pump. Ingen värme de har ju betydligt kallare i sjön. växter som de kunde äta på alltså inga dyra, några grottor/krukor där de kan gömma sig, speciellt när de bytt skal, annars dör de garanterat.

Lycka till, om du fortfarande vill ha signalkräftor!
Sen vet jag faktiskt inte om det är lagligt att ha dem i akvarium...

//Elin
#3 - 9 juli 2003 11:10
Jag har en flodkräfta! Den lever i ett akvarium på 50l med stenar, inga växter(fick inte de att rota sig) och en tjock sandbotten(12-15cm) så att den ska kunna gräva. Jag har en liten lysramp men har den aldrig på(det är ju trots allt ganska mörkt i svenska sjöar). Jag tog också några liter vatten från där den levde så att det skulle bli rätt bakterieflora. Jag ger den pommes frites och räkmix. Jag har bara ett litet innerfilter för att hålla vattnet igång för att syresätta vattnet. Den tjocka botten tar hand om det mesta nitratet, skulle jag tro???(det borde vara en del, eftersom han käkar ganska slarvigt)
#4 - 9 juli 2003 12:06
Hur länge kan man ha dom i akvariet utan att dom dör..?

jag menar dom akvarier jag har nu ligger runt 25-28 graderC,(utan doppvärmare)
e d inte kallare på sjöbottnen eller anpassar dom sig??

Finns d "kylare" typ samma som doppvärmare fast tvärtom...??

själva laglighetsfrågan e inte nått som bekymmrar mig mycket,tror polien har andra saker för sig...vill bara att kräftorna ska ha d bra!!

//Marcus
#5 - 9 juli 2003 14:01
om det skulle vara olagligt så finns det ju en anledning...t.ex. att det inte är lämpligt att ha dem i akvarie för att de inte mår bra där t.ex.
Så det bör ju kollas upp först!
#6 - 9 juli 2003 15:46
Min har jag haft i snart ett år utan att ha kylt något. På vintern låg väl temperaturen på ca 18 och nu på sommaren ca 20.

Det är ju olagligt att ha vilda djur. T. ex. att ta hand om ett rådjurkid är olagligt.

Men min kräfta kommer från en odling så den kan väl knappast vara olaglig.
#7 - 9 juli 2003 16:24
sluta fokusera på d "olagliga".....själv så drack jag innan jag fyllde 18.....!

jag har en rumstemp på ca. 26-27C sen på vintern sänks den till 23-24C...!

så doppisar behövs inte alls...utan snarare en ordentlig kylning..!

ps
kör inte för fort det är olagligt...:)
ds
#8 - 9 juli 2003 16:55
Hur kan du ha det så varmt i rummen...jag skulle svettas!
Japp, en kylanordning skulle nog inte göra skada!

Annons