Sida om att kläcka Artemia.

#1 - 16 maj 2004 13:16
Tjena, tänkte bara berätta att jag gjort en liten sida om hur man på ett väldigt enkelt sätt kan kläcka artemia:

http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#2 - 16 maj 2004 13:25
Till hur många fiskar/yngel räcker ett kryddmått artemia?
#3 - 16 maj 2004 13:31
Svårt att säga. Det blir en <b>förskräcklig</b> massa artemia, faktiskt, mycket mer än man skulle tro. Det som är i sållet på bilderna är bara runt 1/10 av de som finns i skålen (jag tar bara lite åt gången, och matar 4-5 gånger per dag istället). Totalt kläcks säkert en 2-3000 artemia ur ett kryddmått ägg.
#4 - 16 maj 2004 13:42
Azur!
Jag kan inte se dina bilder =(
Det är bara ett rött kryss...
#5 - 16 maj 2004 13:45
Ursprungligen skickat av ICEBOX

Azur!

Jag kan inte se dina bilder =(

Det är bara ett rött kryss...
Hm... Prova att klicka på "refresh" på sidan när det händer. Det beror antagligen på att det är 10 personer inne på sidan, och min server accepterar inte mer än 10 anslutningar.
#6 - 16 maj 2004 13:53
Vad ger du artemian för mat eller har du aldrig försökt odla dom ?
#7 - 16 maj 2004 13:53
OK!
Nu funkar det, efter 10-15 uppdateringar =)
Hur mycket kostar artemiaägg? Okläckta ägg går att "lagra" rätt länge, va?

Ps. Är det inte ett 2-liters glasspaket? Ds.
#8 - 16 maj 2004 14:21
1) Man behöver inte mata nykläckta artemior, men jag har odlat upp dem några gånger med grönvatten och torrjäst.
2) Jag tror jag gav 80:- för ett rör med 20 gram, och det räcker i lätt ett år för mig.
3) Japp, de håller sig i minst ett år, förutsatt att man förvarar dem torrt och svalt (t.ex. i kylen).
4) Jajamensan, det är ett tvåliters glasspaket. Hade inget 1-liters hemma.
#9 - 16 maj 2004 14:49

Hej Azur !

Mycket bra sida !
MVH
#10 - 16 maj 2004 14:55
Jag håller med - bra och instruktivt.
#11 - 16 maj 2004 15:00
bästa lösningen jag sett hitills.

dessutom en mycket bra beskrivning.
#12 - 16 maj 2004 15:11
Jag skall genast pröva. Kommer med en utvärdering om 24 timmar :)
#13 - 16 maj 2004 16:26
Jättefin sida, Azur -- väldigt enkelt och pedagogiskt upplagt! Jag har själv provat en liknande lösning efter att ha läst saker du skrivit på forumet om artemiakläckning, och jag kan intyga att det fungerar alldeles utmärkt.
#14 - 18 maj 2004 11:57
Hur uttalar man "Artemia"?
Onödigt vetande kanske men kul.
#15 - 18 maj 2004 12:01
A som i Anna :-) tror jag.
#16 - 18 maj 2004 12:39

Byter de inte namn ifrån Artemia till Nauplier när de kläcks :)

/Ove
#17 - 18 maj 2004 12:42
jo det gör dom ju ;-)
#18 - 18 maj 2004 16:29
Artemia salina är detta lilla kräftdjurs artnamn. Nauplier är kräftdjurs larvstadier. /Cecilia
#19 - 18 maj 2004 16:59
Det var ju givetvis det vi menade :-)
#20 - 18 maj 2004 17:07
Hur uttalar man "Artemia"?
I latinska namn lägger man betoningen på tredje stavelsen från slutet, dvs det bör bli Artémia (betoningen på "te").
#21 - 18 maj 2004 17:13
Jomen det är är ju ganska uppenbart, man säger väl knappast Artämia :-)

Utan då är ju frågan hur A ska sägas.
A som i Anna ?
A som i Arne ?

Eller har jag fel ? :-)
#22 - 18 maj 2004 18:54
Vilken bra sida. Jag har gjort något liknande med théfat men får med lite äggskal. Det verkar mycket smartare med avdelningen.
Jag har haft artemiaägg säkert 5 år i kylen och dom kläcks hyffsat fortfarande. Råkade köpa lite väl mycket när jag fick ett bra pris.
#23 - 18 maj 2004 20:16
Kanon bra bildserie du har gjort. Fick med en påse med ägg vid mitt senaste akvarieköp så nu ska jag bygga och kläcka jag med =)
#24 - 18 maj 2004 20:19
mm den e riktigt fin najs altså
#25 - 18 maj 2004 23:20
Jag har alltid använt mig av petflaska och luftpump men nu får man väl tänka om. Det kan aldrig vara samma kläckningsprocent på en sådan här lösning men det är väl lite skit samma om man slipper skalen.. Smakar det så kostar det.. tackar för tipset..
#26 - 19 maj 2004 19:01
Tror nog det bästa skulle vara om man kör på Pet-flaska först...sen på nåt sätt få ner allt i en sån "anordning" som visas på sidan...

Nån som kan komma på nåt bra sätt att få allt att stanna på en sida innan när man häller i det? Så man sedan kan locka över dom levande krypen till den andra sidan? =)
#27 - 19 maj 2004 19:20
Jag körde PET-flaska förr, och skall sanningen fram tycker jag att det är BÄTTRE kläckningsgrad så här. Det blir verkligen en sjuhelsikes massa artemia ur ett kryddmått ägg; när jag körde PET brukade jag ta en tesked ägg för att få cirka lika mycket nauplier.
Kan iofs bero på att jag fått bättre ägg nu, har inte provat PET på länge.
#28 - 19 maj 2004 19:29
Matar ni era yngel med artemia eller vuxna fiskar? Har aldrig provat artemia, har alltid tyckt att det verkar kompicerat men det här var ju en jättebra och enkel beskrivning för en amatör, TACK!
#29 - 19 maj 2004 19:36
Jag matar mest yngel med artemia, eftersom det är så smått, men mina mindre fiskar brukar få lite också.
#30 - 14 juni 2004 17:15
Tidigare hade jag bara använt en flat burk utan genomluftning och hävertat artemian och varit nöjd med detta. Men så bestämde jag mej för att pröva detta förslag. Försökte dela locket med en kniv med stooooora svårigheter. Men med seckatören gick det i ett nafs. Vad som inte framgår på Azurs sida är vad man gör med andra halvan av locket...

Använd det som tak för den obelysta halvan (särskilt om du har ett mörkt lock) så blir det än mörkare där och desto mer tryck på nauplierna att simma fram i den ljusa halvan.

Där i den ljusa halvan kunde man utan större koncentration (vilket man behövde med den teknik jag tidigare använde...) suga upp artemian.

#31 - 14 juni 2004 18:06
Har jag fattat det rätt?
Behövs det bara:
2 Liters glasspaket
20 gram bordsalt
Kryddmått artemiaägg
Lampa
Slang
nylonkaffefilter/ artemiasåll

Då undrar jag: VAR FÅR MAN TAG PÅ ARTEMIASÅLL? :P
Artemiaägg gissar jag finns i djuraffärer.. förvaras i kylskåp, eller?

Ursäkta mina IDIOTISKA frågor, men det är just vad jag är. :(
#32 - 14 juni 2004 18:12
Artemiasållen finns knappast numera. (sist jag såg en ville de ha 55 kr för den)

Köp en flergångstesil (den av tyg) från Coop för 25 kr. Lika bra men billigare
#33 - 14 juni 2004 18:18
Mycket smart kläckning får väl pröva den istället för den med pet-flaska. Har förresten artemiaägg som är tio år gamla som ändå kläcks mycket bra!
#34 - 14 juni 2004 18:38
Hur har du förvarat dem?
Jag prövade nyligen tjugo år gamla ägg - men det gick inte alls - men du har några år till innan det tar slut...
#35 - 14 juni 2004 18:46
Ursprungligen skickat av ViZiR

Har jag fattat det rätt?

Behövs det bara:

2 Liters glasspaket

20 gram bordsalt

Kryddmått artemiaägg

Lampa

Slang

nylonkaffefilter/ artemiasåll

Japp.

Då undrar jag: VAR FÅR MAN TAG PÅ ARTEMIASÅLL? :P

Artemiaägg gissar jag finns i djuraffärer.. förvaras i kylskåp, eller?
Såll brukar finnas i de zooaffärer som säljer artemiaägg - sållet på min hemsida är t.ex. nyinköpt. Inte alla zooaffärer har artemiaägg/artemiasåll, men lite mer välsorterade affärer har.
#36 - 15 juni 2004 11:08
Fråga hos eran zoohandlare om de har silar eller kan ta hem. Ju fler som frågar dessto större chans att zoohandlarna tar hem "udda" saker som inte säljer sig själva.

Jag hittade min artemiasil hos en lite mindre butik och på aksen stod det "Made in west germany" så den var nog inte inköpt i år ;-)

Jag vet att grossiten Gibbon, har silar från Hobby, både en sil och ett kit flera olika silar.

#37 - 15 juni 2004 11:19
Ursprungligen skickat av Pär J.

Jag hittade min artemiasil hos en lite mindre butik och på aksen stod det "Made in west germany" så den var nog inte inköpt i år ;-)

Så det var du som köpte den...
Jag hade tänkt köpa in den som reserv...
Men det ordnar sej
#38 - 15 juni 2004 13:59
Så det var du som köpte den...

Japp, men det var i Härnösand så jag tror inte det var just den artemiasilen du kollade på.[:-44]

/Pär
[:-165]
#39 - 15 juni 2004 16:04
I stockholmstrakten vet jag iaf att Akvarielagret och, öh, vad-det-nu-heter, det stora zoovaruhuset alldeles bredvid Solvalla som påstår sig vara sveriges största zooaffär, har artemiasåll & artemia ägg.

(Tänk, jag har tydligen varit inkrökt i min egen lilla värld sen tidiga åttitalet, för jag hade inte alls hängt med på att det blivit ovanligt att kläcka egen artemia? På Min Tid(tm) fanns artemia & såll i varenda buske, nästan, och varenda akvarist, nästan, kläckte artemia...)
#40 - 15 juni 2004 16:16
Tack för informationen. Mycket bra!
#41 - 15 juni 2004 16:39
Förvaras amtemiaäggen i kylskåp eller?
#42 - 15 juni 2004 16:53
Ursprungligen skickat av ViZiR

Förvaras amtemiaäggen i kylskåp eller?

De "ägg" man kläcker av kan man lägga i rumstemp. Jag har mina i en plastburk för 135-film tillsammans med saltet (så att saltet tar fuktigheten). Annars rekommenderas kylskåp för förvaring - men lufttätt - ingen fuktighet får tillföras äggen. Men man kan lägga äggen (lufttätt!!!) även i frysen och sedan ta fram efter behov. Men tillverkaren påstår att det kan ta lite längre att kläcka de ägg som förvarats på detta sätt - men jag har inte märkt det... i alla fall än.

#43 - 14 januari 2005 09:48
SKa genast följa mikes instruktioner att kläcka artemia till mina smådiskusyngel som är en vecka gamla nu =)

Var kan man köpa en sån artemiasil förresten ?
Har dom såna i djuraffärerna ?

//drd
#44 - 14 januari 2005 10:10
Japp - zoo-affärerna brukar h dessa - skall vara minsta maskstorleken 0,1 mm
Evighets kaffefilter eller te filter går också bra - finns i lvsmedelsaffärer
#45 - 14 januari 2005 11:07
artemia-automat

När vi ändå är inne på ämnet... är det någon som testat den här?
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=1043

Det skulle ju funka att mata yngel med vid kortare resor antar jag?
#46 - 15 januari 2005 04:47
japp,har en sån hemma,funkar jättebra bara du har tillräcklig belysning i akvariumet så dom nykläckta simmar ut mot ljuset,det står konstant hundratals yngel framför utsläppet på kläckaren o tar artemian direkt dom simmar ut.
#47 - 15 januari 2005 12:28
Det låter ju kanon då, en sån ska jag nog skaffa vad det lider. Tack för svaret!
#48 - 15 januari 2005 17:49
Om man beslutar sig för att använda sig av glassburksmetoden ska man inte syresätta vattnet på nåt vis alls då ?

Där stod inget om det på mikesmachine hemsidan

När jag startade en sån sats i glassburk så ser jag att en del ägg kommit igenom bottenspringan så dom är på båda sidorna locket.
Iofs så rörde jag pyttelite i vattnet o det skulle jag kanske inte gjort.

// Matte
#49 - 16 januari 2005 17:22
E de nån som testad metoden att kläcka som står på hemsidan jag skrev i ovan inlägg ?

Jag satte igång en sån igår o idag har det kläckts ett gäng jävla små räkor.
Men jag tycker inte där e så många som jag föreställde mig att dom skulle bli.

Jag vetifan vad det var för äggsort dock, köpte lösvikt av BL diskus igår.
Annars gjorde jag som receptet föreskriver i mikesmachinesidan.

När jag lyser på ena sidan glasspaketen så simmar dom dumma räkorna inte till det stället som e belyst ändå tycker jag utan dom e spridda över hela paketet och är obefintliga att få upp.

// Matte
#50 - 17 januari 2005 16:43
Hur gick det? Redde det upp sig?

Det brukar bli en sjujäkla massa artemia av ett kryddmått, och de brukar vara rätt snabba på att simma till ljuset och ställa sig i en tät svärm.
#51 - 28 januari 2005 13:34
Luftning??

Hej!
Skall precis till att kläcka lite ägg, men skall man ha luftning i denna metoden??

/Daniel
#52 - 28 januari 2005 15:53
[QUOTE=Daniel_c]Hej!
Skall precis till att kläcka lite ägg, men skall man ha luftning i denna metoden??
[/QUOTE]
Nej
#53 - 28 januari 2005 16:37
Hur gör man med de ägg som flyter?? är det bara att låta de vara?
/Daniel
#54 - 28 januari 2005 16:38
Rör om lite grand och låt dem sedan vara. De kommer att kläckas ändå.

Guy
#55 - 28 januari 2005 16:40
Tackar för infon!!

/Daniel
#56 - 28 januari 2005 16:46
Jag rör aldrig om - finessen med Azurs metod är att skalen skall avskiljas från själva nauplierna genom att nauplierna simmar ut mot ljuset.
Rör man om virvlar ofta okläckta ägg och skal ut till området där man skördar nauplierna.
#57 - 28 januari 2005 20:01
Jag gjorde faktiskt en riktigt trevlig variant av Azurs lilla glassbyttekläckare.

Jag skar lite glas så jag kunde bygga mig ett litet 1,5L "akvarium", sedan skar jag till en liten mellanvägg som delar av det lilla karet i två delar.

Jag använde glas till skiljeväggen men det är nog enklare med en plexiskiva (med fördel mörk eller svart.) eller dylikt för i mitten på skiljeväggen gjorde jag ett hål som jag stoppade in en liten stump VP-rör i. Limmade fast röret i skiljeväggen och skiljeväggen i karet och snickrade till en kork så den passade i röret.

Ena sidan klädde jag med svart gaffatejp utvändigt så att den andra sidan skulle vara ljusare. i med äggen i den tejpade sidan, vänta tills dom är kläckta och sen dra ut korken. förhoppningsvis ska artemian simma över till den ljusare sidan. =)

Jag har länge irriterat mig på att skal och okläckta ägg antingen hamnar på botten eller flyter på ytan av burken men nu kanske jag kan lura igenom artemian mitt i karet istället för vid botten och på så sätt slippa alla skalbitar.

Jag kan tyvär inte säga om det fungerar då den laddningen artemia jag köpte nu är totalt obrukbar. 0% kläckning.
#58 - 10 februari 2005 20:36
hej!

nu har jag minsann letat fram en bra tråd..

bra sida azur!

jag har nu köpt mina allra första artemiaägg och sedan jag läste på din sida azur blev det hela lite enklare och mer begripligt..allt jag nu måste inhandla är den där silen

när jag läste på min burk trodde jag man behövde en värmare typ i en petflaska.. men icke

ok jag kan ju lika gärna sätta igång med glass burken nu då..

men en fråga, ska burken alltid ha ljus på sig? även på natten? behövs verkligen konsant ljus?
#59 - 10 februari 2005 20:47
Svar nej...
Ljuset behövs för att artemian skall hitta rätt...
Men det behövs inte hela dygnet runt.
#60 - 11 februari 2005 13:56
hej!

satt igång odlingen igår, dock läste jag ditt svar om ljuset Erikthur imorse så jag hade en lampa över hela natten..
#61 - 11 februari 2005 14:55
Vilken bra sida! Jag kunde inte vänta med att börjat bygga en egen likadan kläckare för det verkar ju jättebra! (Rotade fram en Bigpack ur frysen och hällde ur brysselkålen som var i...hehe) Jag har haft problem med att mata mina yngel med babystar, och artemia har varit för krångligt, men det här verkar hur lätt som helst, måste prövas på en gång!
#62 - 11 februari 2005 16:45
nu om några timmar har äggena varit i vattnet i 24h och än syns inget...!

dock slaravade jag nog med avskiljningsväggen då det är ägg påbåda sidorna :/
#63 - 11 februari 2005 16:59
Det är lugnt. Några äggskal dör de inte av (stora mängder däremot kan bli problem).
#64 - 11 februari 2005 19:35
hmm ok..
vid närmare eftertankt var det kanske lite klantigt av mig att börja 22 på kvällen, nu har det inte gått 24 h så jag får vänta till imorrn eftermiddag. Blir de förstörda av att stå längre än 24h? på burken stod 24-48 h
#65 - 11 februari 2005 19:40
Nej inte alls
#66 - 12 februari 2005 00:15
hmm ok
ska bli intressant att se om det blivit nåt när jag kommer hem imorrn

undrar hur stora de är.. av äggen att dömma är nauplierna väldigt små..? De kanske t.o.m är för små för mina sebrafiskyngel (5-10mm stora)? Kan man mata med artemia även om man har grus? Tänkte ifall de typ lever, de som inte äts upp, och om de kan förpesta akvariet på något sätt?
#67 - 12 februari 2005 06:52
Artemianauplierna är väl cirka 0,2-0,3 mm i storlek har jag för mej.
De lever inte många timmar i sötvatten men om du inte matar på tok för mycket så kommer de flesta nog att hinnas ätas upp. Artemia är riktigt smaskens för fiskar och fiskar upp till åtminstone 5 cm (och en del ännu större) kommer att försöka äta så många som möjligt.
I ett rent yngelakvarium är det bättre att köra utan bottenmaterial så att eventuellt döda artemianauplier är lätta att suga upp. Snäckor kan också hjälpa till.
#68 - 12 februari 2005 14:19
hmm okej
kollade nyss i burken och ja jäklar, där fanns massa minimala simmande saker.

nu ska jag bara försöka hitta nån form av passande sil...
#69 - 12 februari 2005 14:32
Melita flergångsfilter till kaffe bryggare (nylon filter) är ganska vanliga, tydligen är inte "riktiga" artemia silar särskilt vanliga i handlen längre...

B!
#70 - 12 februari 2005 14:38
[quote=erikthur]Snäckor kan också hjälpa till[/quote]Snäckor är GULD i yngelakvarier, städar bottnen, gynnar infusorier, och stör inte ynglen.
#71 - 12 februari 2005 15:17
det jag inte gillar med sniglar/snäcker vad man än kallar dem... de har en tendens till att flytta in i filtermassan, och sen vara helt hopplösa att bli av med... iofs lutar jag mer o mer åt att alla skumpatroner och liknande ska ut ur mina system i alla fall... frågan är bara om det kommer att funka... kan ju komma att bli en hemsk massa partiklar som flytter runt tillsist om det vill sig illa.

Ber om ursäkt då det ser ut som om jag kommit lite väll långt från ämnet i fråga, nämligen artemia kläckningen...

B!
#72 - 12 februari 2005 15:55
perfekt!

hej igen

jag hittade ett kaffefilter och precis nyss matade jag mina sebrafiskyngel med dom... MMMMMMMMMM såg de ut att tänka :) Så nu har alla mina yngel en liten kula till mage hehe.
hmm men det är ju massor av nauplier kvar.. nästa gång jag startar det där ska jag nog bara ta en knivsudd ägg, det borde räcka till mina yngel (30-50 st..)

prövade även att lägga ner några skedar hos fullvuxna sebrafiskar och svarta neontetror och de blev som galna...! Särskilt neontetrora, och trots storleken på nauplierna åt fiskarna upp dom. Dock tror jag inte de fick i sig särskilt mycket..

Senaste igår tänkte jag "vad mycket snäckor det blivit i akvariet, hur ska jag bli av med dem" och se läste jag att snäckor var "guld i yngelakvarier" hehe!

slutligen, mycket bra sida Azur

ps: Mr B, om du minns var det jag som skrev om min trasiga doppvärmare med kondens i, den är nu utbytt mot en väl fungerande och tempen är normal igen, ds
/Lenis med fiska
#73 - 25 april 2006 00:16
Jag kläcker med denna metod och har gjort ett tag detta är mina erfarenheter.

har 1msk salt till 1l vatten

Ju mer ägg du använder ju sämre kläcker det.
rumstempratur ger lite för dålig kläckning ställ dom på akvarierampen eller nån annan värmekälla som inte blir för varm
Vanliga engångs kaffefilter duger perfekt till detta kan vara smidigt med en pipett så du kan suga upp dom små rackarna ur filtret

För att få upp dom ur glassburken använder jag en tun slang o hävertar ur dom ner i kaffefiltret.
alla kläcks ju inte direkt så jasuger upp dom kläckta sen häller ja tillbaka de filtrerade vattnet sakta .. väntar nån timme o sen fortsätter de kan kläcka i 3 dagar har jag märkt.
Vattnet filtrerar jag sen och återanvänder 1gång MAX.

Tycker du att du får för mycke artemia så dosaera ut det i knäckformar o släng i frysen .. fungerar utmärkt

Att mata med en isbit met frys ger en rolig uppvisning när ynglena klättrar på varandra för komma åt isbiten som flyger omkring hejvilt i akvariet.
#74 - 17 augusti 2007 16:06
Jag vet att det här är en gammal tråd men väcker den till liv igen med en när-relaterad fråga :)

Jag har kanske en liten dum fråga... Men frågar man inte så får man inte veta heller ;)

Varför ska man filtrera och skölja artemian?
#75 - 17 augusti 2007 16:16
Filtreringen är för att artemian kläcks i saltvatten, vilket inte de flesta fisk-yngel tål. Det blir dessutom mycket bakterier i vattnet där artemian kläcks - äggen är tydligen rätt skitiga - och det vill man inte ha in hos ynglen.

Sköljningen är för att få bort ytterligare salt & bakterier. Det är inte helt nödvändigt att skölja, men har man känsliga yngel är det starkt rekommenderat.
#76 - 17 augusti 2007 16:31
verkar ju riktigt lätt de här, nästa gång jag drar till djuraffären ska jag köpa lite ägg.
#77 - 18 augusti 2007 21:03
verkar ju riktigt lätt de här, nästa gång jag drar till djuraffären ska jag köpa lite ägg.

har bara en varning, det stinker!

fick en rejäl överdos när jag praoade på akvarielagret :S aldrig mer artemia xD
#78 - 18 augusti 2007 21:12
Det stinker när det surnat, och surnar gör det efter ett par dagar.
#79 - 20 augusti 2007 08:51
Är det någon här som har försökt att olda artemian till vuxen ålder? Vad matar ni dem med då? Jag har hört att de är levandefödare... men hur får man ägg då?
#80 - 20 augusti 2007 09:04
Det finns det nog flera stycken som gjort. Jag testade fr a 2004. mina anteckningar om detta finns i dagboken från det året på min zoon. Jag fick fram några nauplier genom att använda lägre salthalter.
Slutsatsen blir väl att det kan vara skoj. Är man riktigt duktig kan man odla upp artemia för att mata fisk med men inte som produktion av nauplier. Men alltså mest för det är skoj att göra det. Och det finns andra mer produktiva levande foder som dessutom inte behöver saltvatten.

"Artemiaäggen" är ju ändå relativt billiga och hållbara i många år bara man fått tag på bra kvalitet som start.
#81 - 20 augusti 2007 12:04
hejsan! jag har en liten fråga..kan man köpa artemia ägg på nätet, om man kan i sådanna fall kan non kanske ge mig non adress till sidan...

Azur jag läste att du mated artemina med torr jäst...hur mkt ger man då...och hur exact sk man gå till väga när man ska odla,för jag har fått tag på en väldigt liten mängd vuxen artemian...och jag kulle vilja ge mig på odling av dem...

jag läte på SSG om artemia odling där...jag fatta lite men det va aldeles för mkt information och man blev lätt förvirrad...specielt om matningen...för jag har matat mina med flinger foder...men det verkar inte som om dem uppskattar det...sen skulle jag vilja veta hur man får tag på Infusorier...använde du dig utav dem....skulle inte du kanske ge mig lite info om hur du gick tillväga...

/ Blup!! =)

Ps: en suverän sida!! tummar upp för dig!! Ds.
#82 - 20 augusti 2007 12:08
en sak till som jag glömde...måste det vara torr jäst...går det bra med vanlig jäst?
#83 - 20 augusti 2007 12:32
De första nauplius-stadierna äter inte, och innan artemian är nästan vuxen kan den inte tugga maten, och kräver encelligt foder. Grönvatten eller torrjäst funkar. Det är ruskigt lätt att förstöra vattenkvaliteten med torrjäst, men i princip tillsätter man precis så mycket att vattnet blir *mycket* svagt mjölkigt, och sen väntar man tills vattnet klarnat upp (dvs artemian ätit upp) innan man tillsätter mer.

Det går säkert bra med vanlig jäst också.

Du skall dock veta att det är rätt svårt att föda upp artemia; oftast surnar vattnet och artemian dör.
#84 - 20 augusti 2007 19:14
Ajdå, inte så lyckat om de skulle dö... Vad finns det annat för levande foder man skulle kunna försöka odla som kaske är lättare?
#85 - 21 november 2007 21:47
Hittade denna länk på google. Sidan funkar inte:( skulle behöva att kolla..har stora problem att få fram artemia till mina yngel..ett jävla jobb.
#87 - 23 november 2007 15:53
Bra och instruktiv sida!

Tillverkaren som tillverkar de gröna artemiasilarna heter Hobby. Kan din zooaffär ta in det märket kan de ta in artemiasilar.

För övrigt har jag slutat sila mina artemia, jag bara suger upp dem med en bit luftslang (med ett rör längst ut för styrsel), och sprutar ner dem till ynglena. De få millilitrar saltvatten som följer med kan knappast inverka negativt i ens det minsta akvariet.

Jag använder inte heller någon lampa, avdelare eller lock utan kläcker dem i öppna burkar numera. Artemian samlas alltid täta stim i en hörna eller vid en kant så det är inga problem att suga upp dem. Det blir naturligtvis lite spill eftersom en del artemia inte följer med upp men det är priset jag får betala för en ultrasimpel kläckningsmetod. Är man försiktig och inte suger med ytvattnet följer det sällan med några ägg trots att jag inte delar av kläckningsburken.

Jag har prövat Mikes metod och den är den perfekta kompromissen mellan enkelhet och avkastning, men en burk är lättare att diska och sätta upp än en burk, en avdelare, ett lock och en sil så jag offrar lite avkastning. Så lat är jag...
#88 - 27 november 2007 15:05
Azur skrev:
Tjena, tänkte bara berätta att jag gjort en liten sida om hur man på ett väldigt enkelt sätt kan kläcka artemia:

Det står sidan kan inte visas!!
#89 - 10 december 2007 14:57
Mr_alex skrev:
Det står sidan kan inte visas!!

Antar att samma innehåll finns här nu...gammal tråd.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206
#90 - 25 mars 2008 20:20
F*n...
Har försökt komma in på din artemia sida vid olika tillfällen under hela dagen men länken vägrar öppna sig...
Ligger den fortfarande uppe?
Håller på att läsa mig till ett första försök att kläcka egen artemia och du verkar ha bra koll i dina inlägg så jag är grymt nyfiken på denna sidan..
#91 - 25 mars 2008 20:24
#92 - 25 mars 2008 20:25
NIC skrev:
F*n...

Har försökt komma in på din artemia sida vid olika tillfällen under hela dagen men länken vägrar öppna sig...

Ligger den fortfarande uppe?

Håller på att läsa mig till ett första försök att kläcka egen artemia och du verkar ha bra koll i dina inlägg så jag är grymt nyfiken på denna sidan..

Kolla Kats länk, så gör vi och det funkar sk*tbra :D
#93 - 25 mars 2008 20:26
Ja ha, då var jag inte snabb nock igen :D
#94 - 25 mars 2008 20:29
ar TEmia typ? xD tänkte fråga samma sak:P:D:D
#95 - 25 mars 2008 20:30
Jaha, e det glasspakets metoden..
Den verkar hur enkel och bra som helst, tack!
#96 - 25 mars 2008 20:36
Så Lätt :o:o:oo:o:
#97 - 25 mars 2008 20:44
sidan funkar inte för mig[:-118][:-118][:-118][:-118]
#98 - 26 mars 2008 09:58
kollar på: Artiklar -> foder -> DIY - Det enkla sättet att kläcka artemiaägg
#99 - 27 mars 2008 09:28
(drd) Jag köpte en artemia sil igår på zoogiganten i lomma, (de har fler) kostade ett par tior.
#100 - 27 mars 2008 09:32
Har haft artemia på kläckning i 16 timmar nu..
Ska bli intressant!!!
#101 - 27 mars 2008 09:57
jag e lat. kör med skalade artemia
#102 - 27 mars 2008 09:59
Var fick du tag på skalade ägg?
(Undrar vem som skalar de...) hehe..
#103 - 28 mars 2008 07:06
38 timmar å det har inte hänt ett skit :(
Bilagor:
#104 - 28 mars 2008 07:54
NIC skrev:
38 timmar å det har inte hänt ett skit :(

Då har det nog inte funkat. Vårt blir klart efter 24 timmar och ibland snabbare.
#105 - 29 mars 2008 08:07
Ja, har det inte hänt nåt efter 63 timmar så e d nog kört...
Ska jag testa med mer salt eller vad?
Tog en liter vatten, en matsked salt, en knivsudd med ägg, vattenberedningsmedel och en lampa i ena hörnan.
#106 - 29 mars 2008 08:31
Oftast är det tyvärr artemiaäggen som inte är tillräckligt bra.
Dom kanske har förvarats olämpligt på något sätt någon gång.
De skall helst förvaras hermetiskt tillslutit och fuktfritt i kylskåpstemperatur.
Har du köpt artemian nyligen kan det vara värt att ta en diskussion med försäljaren.
#107 - 29 mars 2008 14:27
Håller med erikthur. Dåliga ägg är helt klart vanligaste anledningen till dålig kläckning.
#108 - 29 mars 2008 16:05
När jag hällde i mina ägg så flöt alla, då petade jag ner dom så nu ligger de flesta på botten, skulla jag göra så?

Ska de ha en lampa på helatiden?
#109 - 29 mars 2008 16:09
Jag har läst någonstans att äggen skall flyta eftersom nauplien tydligen tidigt hänger under skalet (sk fallskärmsfasen)...
#110 - 29 mars 2008 16:10
axeisi skrev:
När jag hällde i mina ägg så flöt alla, då petade jag ner dom så nu ligger de flesta på botten, skulla jag göra så?

Ska de ha en lampa på helatiden?

Låt dem flyta och ha lampan tänd hela tiden ;)
#111 - 29 mars 2008 16:22
tack så mycket:)
#112 - 30 mars 2008 16:33
Har gjort ett nytt försök med havsalt från Sicilien, 29 timmar å det har inte hänt någonting alls... Ger snart upp...
#113 - 30 mars 2008 18:58
NIC skrev:
Har gjort ett nytt försök med havsalt från Sicilien, 29 timmar å det har inte hänt någonting alls... Ger snart upp...

Skriv exakt hur du gör, punkt för punkt...
#114 - 30 mars 2008 21:17
Delat av en plastlåda i två kammare, tillsatt en liter ljummet vatten, ca en matsked salt, ca ett kryddmått artemia ägg,
(som är helt nyköpta, vet ej hur länge de har varit i affären innan..) Har provat både med vattenberedningsmedel, (aquasafe) och utan, försöket som står nu är utan vattenberedningsmedel,
(har stått i 4 timmar i skrivande stund)
Har använt salt med jod, vilket skulle funka ändå..
#115 - 30 mars 2008 21:21
NIC skrev:
Delat av en plastlåda i två kammare, tillsatt en liter ljummet vatten, ca en matsked salt, ca ett kryddmått artemia ägg,

(som är helt nyköpta, vet ej hur länge de har varit i affären innan..) Har provat både med vattenberedningsmedel, (aquasafe) och utan, försöket som står nu är utan vattenberedningsmedel,

(har stått i 4 timmar i skrivande stund)

Har använt salt med jod, vilket skulle funka ändå..

Okej, låter ju rimligt. Vi använder inte vattenberedningsmedel. Håller ganska varm temperatur (under belysningen i en gammal bokhylledel)
#116 - 30 mars 2008 21:22
har gjort samma som NIC,
Mitt har stått i 30h och det har inte hänt något. =\
#117 - 30 mars 2008 21:23
axeisi skrev:
har gjort samma som NIC,

Mitt har stått i 30h och det har inte hänt något. =\

Du kan nog hälla ut den då :p
#118 - 31 mars 2008 20:44
27 timmar senare och ännu ett misslyckat försök...
Har haft lampan på hela tiden och denna gången haft byttan på fönsterkarmen ovanför elementet... Sikket skit :(
#119 - 31 mars 2008 20:59
Alltså, om dina ägg är döda spelar det ingen roll vad du gör, du får ingen kläckning ändå. Om dina ägg vore av bra kvalitet hade du fått bra kläckning i alla tre försöken.

Sensmoral: skaffa nya ägg.
#120 - 1 april 2008 00:35
Vilka artemia ägg använder ni?
Själv köpte jag en JBL NovoTemia 40ml, fick den för 70kr, vilket kändes rimligt:)
Har nu min första artemia kläckning pågång, skall se vad resultatet blir imorgon kväll.
#121 - 1 april 2008 17:55
(Azur)
Är det så lätt att få kläckning annars? Ja, då lär det ju vara som du säger...
Har gjort ett sista tappert försök, denna gången utan jod.
Funkar det inte nu heller bär det av till zoogiganten för en diskussion...

En bild bara..

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1906538#
#122 - 1 april 2008 18:05
NIC skrev:
(Azur)

Är det så lätt att få kläckning annars? Ja, då lär det ju vara som du säger...

Har gjort ett sista tappert försök, denna gången utan jod.

Funkar det inte nu heller bär det av till zoogiganten för en diskussion...

En bild bara..

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1906538#

Det är inga konstigheter med att kläcka artemia.. De enda problem jag har stött på är att man antingen häller i för mycket ägg, eller att äggen är dåliga. När man häller i för mycket så verkar det av någon anledning alltid resultera i extremt dålig kläckningsprocent, alltså inte att artemian kläcks och dör av syrebrist utan bara att det blir väldigt få ägg som kläcks.
#123 - 1 april 2008 18:10
NIC skrev:
(Azur)

Är det så lätt att få kläckning annars?

Japp. Artemia är extremt tåliga, det spelar ingen roll vilket pH är, vilket salt du använder, och de accepterar en mycket vid räcka temperaturer. Är äggen bra är det svårt att misslyckas.

EDIT: ...och precis som Oaken säger skall man inte ha i för mycket ägg.
#124 - 1 april 2008 18:28
Är det viktigt att äggen flyter eller kan även de som sjunkit till botten kläckas?
Skall man eftersträva att hålla dem flytande?
#125 - 1 april 2008 18:54
Azur skrev:
Japp. Artemia är extremt tåliga, det spelar ingen roll vilket pH är, vilket salt du använder, och de accepterar en mycket vid räcka temperaturer. Är äggen bra är det svårt att misslyckas.

EDIT: ...och precis som Oaken säger skall man inte ha i för mycket ägg.

Ska göra ett försök till, sist så hände det inget.
Kanske var det för mycket ägg så ska testa med lite mindre nu..
Annars, vart kan man få tag i bra ägg?
#126 - 1 april 2008 21:44
Sultanen skrev:
Är det viktigt att äggen flyter eller kan även de som sjunkit till botten kläckas?

Skall man eftersträva att hålla dem flytande?

Tror inte det spelar någon roll om de flyter eller sjunker.
Jag brukar om jag kommer ihåg det vispa lite med fingret så de flesta sjunker, men jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad i resultat.
#127 - 1 april 2008 22:08
Azur skrev:
Tror inte det spelar någon roll om de flyter eller sjunker.

Jag brukar om jag kommer ihåg det vispa lite med fingret så de flesta sjunker, men jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad i resultat.

Tack så mycket! Bra att veta har läst lite olika saker men bra att du delgav dig utav dina erfarenheter.:)
#128 - 3 april 2008 08:41
Funkade inte denna gången heller.. Nu bär det av till zoogiganten...
#129 - 9 maj 2008 18:40
Nytt rör, 24 timmar har gått...:confused:[:(!]
#130 - 2 juni 2008 07:28
Tjohoo!
Startade min första Artemiaodling igårkväll.
Det var förvånandsvärt enkelt!

Tyvärr gjorde jag nog alla nybörjarmissar som finns.
Började ganska sent, rörde om så att de kom massa över på andra sidan avspärrningen och massa som fastnade på "väggarna".

Får se hur det går.
Nästa gång kommer jag i alla fall inte göra samma misstag :D

Grymt bra manick!
#131 - 2 juni 2008 21:52
Nu börjar de kläckas, de små kräken!
Lite sent på natten - som beräknat...

Är de fortfarande lika goda och näringsrika som fiskmums i morgon när man kommer hem från jobbet efter kontorstid?
#132 - 2 juni 2008 22:24
Näringshalten sjunker stadigt, men ett eller två dygn är säkert OK.
#133 - 3 juni 2008 16:15
hmm..dehär gick inte så bra... de e MASSA äggskal på fel sida... och så fårt man rör paketet så virvlar de över ennu mer.

när ja sänker ner artemiasilen så får ja miljarder små äggskal med...
är de dåligt om ja skickar ner altihopa i akvariet?

Annars får ja hälla ut allting och göra ett nytt försök :(
#134 - 3 juni 2008 16:19
Sätt lampan så nauplierna samlas i en tät svärm nånstans mitt på väggen. Sug med en pipett eller t.ex. en luftslang ut dem till sållen.

Om några äggskal kommer med gör inget.
#135 - 3 juni 2008 16:22
okej, tack så hemskt mycket
#136 - 31 december 2009 13:18
Azur skrev:

har du kvar denna sida?
#137 - 31 december 2009 14:31
Dre skrev:
har du kvar denna sida?

Jag håller på att flytta mina sidor till wordpress, men just denna sida finns också här på zoopet:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46
#138 - 31 december 2009 14:33
NIC skrev:
Funkade inte denna gången heller.. Nu bär det av till zoogiganten...

Lyckades du kläcka några till sist igentligen Nic ? :D
#139 - 31 december 2009 15:13
Suveränt, tackar. Jag ser att du inte har någon syresten eller liknande, flera jag talat med säger just att det inte behövs om vattenytan är hyggligt stor.

Men de flesta verkar också säga att det inte gör något om kläckta artemiaägg skal följer med i yngelkaret. Ett råd jag nu följer är att bara kläcka artemia ungefär som du nämner och sedan skopa i en deciliter vatten var 2-3 timme i yngelkaret med saltvatten och äggskal allt i ett och det är från en mycket pålitlig källa!

Jagh har matat mina 50 yngel ett par doser på detta sätt och de är tydligt röd-bruna om magen. :D Fylld med artemia!

Jag har en film på alla 1000 yngel i min 936liter projekttråd, om ni vill se. 50 av dessa är flyttade alla andra är nu uppätna.
#140 - 31 december 2009 16:08
Kan man ha glasspaketet på ljusrampen för att få en jämn temperatur?
Jätte bra och pedagogisk sida! :D
Ska testa att kläcka Artemia efter nyår :)
#141 - 31 december 2009 16:49
Jag sattë upp en laddning i förrgår och jag har nu en massa artemia, men väldigt mycket okläckt. Kanske var det för mörkt, jag hade också ett lock på burken som var dubbelt så stor som en glassburk. Nu tänkte jag ställa glassburken på värmegolvet och ställa en lampa som lyser in i den.

Jag har ingen syresten.
#142 - 31 december 2009 16:51
Måste man ha syresten?
#143 - 31 december 2009 17:32
Dre skrev:
Ett råd jag nu följer är att bara kläcka artemia ungefär som du nämner och sedan skopa i en deciliter vatten var 2-3 timme i yngelkaret med saltvatten och äggskal allt i ett
Det låter ineffektivt, men funkar det för dig så... Anledningen till att man kanske inte vill ha äggskal i karet, eller vattnet från artemiaburken, är att yngel ofta är känsliga mot salt och bakterier, och det finns massor av bägge i artemiaburken. Det är också därför man vanligen sköljer artemian, för att få bort salt & bakterier.

Nubi skrev:
Kan man ha glasspaketet på ljusrampen för att få en jämn temperatur?
Ja, förutsatt att det inte blir FÖR varmt. Försök hålla äggen mellan 20 och 30 grader.

Nubi skrev:
Måste man ha syresten?

Nix. Det ska inte vara syresten med "glasslåde" metoden, däremot om man kläcker i PET flaska.
#144 - 31 december 2009 19:05
Funkar och funkar, idag är första dagen som jag någonsin matat med artemia. :p
Och jag är intresserad av alla råd jag kan få, men det verkar finnas en gedigen erfarenhet vad gäller att bara hälla i äggskal och artemia rätt i.

Jag kanske ändå ska göra som du föreslår och dela burken och belysa från sidan så slipper man skalen och kanske hitta på ett sätt att suga upp artemian. Känns lite krångligt att sila och skölja, hmm får se hur ambitiös jag orkar vara denna gång.
#145 - 13 januari 2010 19:44
Jag har nu matat med detta ett par veckor utan större problem, men jag ser att när jag följer anvisningarna så är det ändå svårt att få med all artemia på den ljusa sidan, en hel del stannar påskalsidan. Jag funderar på om det går att mörka ned den sidan mer genom att måla locket svart eller liknande. Någon som har erfarenhet av en lösning på detta?

iofs så åker säkert 90% över till den ljusa sidan, men man vill ju optimera.
#146 - 15 januari 2010 00:45
Jag skulle testa med att måla hela sidan nr 1 i svart och se vad som händer, ju mörkare det är på ena sidan desto större chans att få över alla artemior till sida nr 2 :)

Kan man frysa ner artemia efter kläckning?
#147 - 15 januari 2010 05:59
Visst kan man det men varför då? Kläcka lagom är bättre. Man skall kunna hålla levande nykläckt artemia i kylskåpet i upp till en vecka om man nu vill kläcka med större mellanrum. Jag har testat detta själv tidigare men det är bekvämare att kläcka regelbundet.
#148 - 15 januari 2010 15:59
När man gör räkmix och vill ha lite gott och blandat i mixern så är det bra å veta att artemian går att frya ner :)
Hur förvarar man de i kylskåpet och vad är kläcka lagom mängd?
#149 - 15 januari 2010 20:35
Lagom mängd - det man vill mata med - i och för sej kan man ha klart för sej att ganska stora fiskar gärna äter nykläckt artemia med. 2004 lyckades jag dra upp några nothos upp till fullvuxen storlek på enbart nykläckt artemia men det är inte något jag vill rekommendera eller göra om idag - men det går...
I kylskåpet i en liten bytta med samma salthalt som kläckningsvattnet.
Finessen med artemian är att den är vid liv och lockar till att bli uppäten.
Och räkmixen görs mycket bättre med räkor från frysdisken på Bengtssons t ex...
#150 - 15 januari 2010 23:01
erikthur skrev:
Lagom mängd - det man vill mata med - i och för sej kan man ha klart för sej att ganska stora fiskar gärna äter nykläckt artemia med. 2004 lyckades jag dra upp några nothos upp till fullvuxen storlek på enbart nykläckt artemia men det är inte något jag vill rekommendera eller göra om idag - men det går...

I kylskåpet i en liten bytta med samma salthalt som kläckningsvattnet.

Finessen med artemian är att den är vid liv och lockar till att bli uppäten.

Och räkmixen görs mycket bättre med räkor från frysdisken på Bengtssons t ex...

Tack! räkmix är gott och blandad ;)
Gäst
#151 - 26 oktober 2010 09:32
Neptun skrev:
Till hur många fiskar/yngel räcker ett kryddmått artemia?

jag har hört att ett 1 gram ägg är ca. 250000 ägg
#152 - 26 oktober 2010 09:51
jo det stämmer väl ungefär. men det är ju bara 1 dags mat ändå så.
#153 - 26 oktober 2010 14:26
Hej, jag försöker ladda Azurs hemsida men det fungerar inte.
#154 - 26 oktober 2010 17:22
Nä den är borta. Du kan läsa artikeln här istället: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46
Gäst
#155 - 14 september 2011 16:57
wow! en tråd som har varit igång i 6 år!
Gäst
#156 - 14 september 2011 17:00
gud! jag köpte 2 millioner ägg
Gäst
#157 - 14 september 2011 17:01
jag har hört att ett 1 gram ägg är ca. 250000 ägg

gud! jag köpte 2 millioner ägg!
#158 - 13 december 2011 11:36
Måste gnälla lite: senaste två månaderna har jag köpt artemiaägg fyra gånger på fyra olika ställen, och ingen av dem gav acceptabel kläckning. Som tur var upptäckte jag att jag hade 100 gram ägg som legat i frysen ett år, och de kläcktes.

Det kan helt klart vara svårt att få tag i kläckbara ägg.

Tips om att lagra artemiaägg: de måste lagras fullständigt krut-torrt, i lufttät burk, gärna med torkmedel, i kylen eller ännu bättre i frysen. Normal luftfuktighet dödar dem på bara nån månad.
#159 - 13 december 2011 11:55
konstigt.. jag köpte mina ägg för typ ett år sen. ligger i en zip-lock-back i kylen. de kläcks normalt fortfarande.
#160 - 13 december 2011 11:58
Ziploc-påsar ska väl vara lufttäta? I så fall lagrar du dem bra.
#161 - 13 december 2011 12:01
ja jo men det är liksom inte så att jag pressart ut nån luft eller så. jag öppnar o tar mitt kryddmått o sen stänger jag väl den halvbra eller så. brukar inte tänka på det så mycket
#162 - 13 december 2011 15:51
Småburkar med Artemia har jag slutat rekommendera. Brukar vara sanslöst kassa från butiken. Jag köper storpack och fryser in det mesta, alternativt kan man dela upp den på flera personer. De senaste omgångarna har det varit en variant av Silverstar, kläcker otroligt bra även om man gör lite fel eller slarvar. Höll på med småburkar under en period och trodde rätt länge att jag gjorde något fel. Letade saltblandningar, buffrade kläckningsvattnet, duttade med tempen men det blev inte särdeles bättre. Med bra Artemia är det busenkelt att kläcka, med dålig Artemia kan man jobba sig blå...
#163 - 13 december 2011 16:34
Jag håller med att storköp är en bättre idé - dvs 500g- 1 liter. Vad min senaste hette kommer jag inte ihåg men det var från det år skörden inte uppnådde 90% kvalitet. Men i ärlighetens namn var det inte någon större skillnad jmf tidigare. 1 liter räcker långt - många år - och håller sej väl i frysen om rätt förpackat. Jag köper via Skandinaviska Killisällskapet om det nu skall fram.
;)
#164 - 13 december 2011 20:23
Erik,
bra tips allihop - och alla ni andra, se till att ordna några killis, de är perfekta akvariefiskar. Som skapade för små burkar. När ni gjort det, så bli medlem i Skandinaviska Killisällskapet och odla något litet. :)
#165 - 21 december 2011 16:16
hur suger man upp artemian på bästa sätt ?
#166 - 21 december 2011 16:48
Med en tunn hävertslang (jag använder samma dimension som till luftpumpen) och filtrerar genom ett flergångs te- eller kaffe-filter från COOP.
:)

Annons