Tjena, tänkte bara berätta att jag gjort en liten sida om hur man på ett väldigt enkelt sätt kan kläcka artemia:
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
Hm... Prova att klicka på "refresh" på sidan när det händer. Det beror antagligen på att det är 10 personer inne på sidan, och min server accepterar inte mer än 10 anslutningar.Ursprungligen skickat av ICEBOX
Azur!
Jag kan inte se dina bilder =(
Det är bara ett rött kryss...
I latinska namn lägger man betoningen på tredje stavelsen från slutet, dvs det bör bli Artémia (betoningen på "te").Hur uttalar man "Artemia"?
Ursprungligen skickat av ViZiR
Har jag fattat det rätt?
Behövs det bara:
2 Liters glasspaket
20 gram bordsalt
Kryddmått artemiaägg
Lampa
Slang
nylonkaffefilter/ artemiasåll
Såll brukar finnas i de zooaffärer som säljer artemiaägg - sållet på min hemsida är t.ex. nyinköpt. Inte alla zooaffärer har artemiaägg/artemiasåll, men lite mer välsorterade affärer har.Då undrar jag: VAR FÅR MAN TAG PÅ ARTEMIASÅLL? :P
Artemiaägg gissar jag finns i djuraffärer.. förvaras i kylskåp, eller?
Ursprungligen skickat av Pär J.
Jag hittade min artemiasil hos en lite mindre butik och på aksen stod det "Made in west germany" så den var nog inte inköpt i år ;-)
Så det var du som köpte den...
Ursprungligen skickat av ViZiR
Förvaras amtemiaäggen i kylskåp eller?
landstrykeren skrev:verkar ju riktigt lätt de här, nästa gång jag drar till djuraffären ska jag köpa lite ägg.
Azur skrev:Tjena, tänkte bara berätta att jag gjort en liten sida om hur man på ett väldigt enkelt sätt kan kläcka artemia:
Mr_alex skrev:Det står sidan kan inte visas!!
NIC skrev:F*n...
Har försökt komma in på din artemia sida vid olika tillfällen under hela dagen men länken vägrar öppna sig...
Ligger den fortfarande uppe?
Håller på att läsa mig till ett första försök att kläcka egen artemia och du verkar ha bra koll i dina inlägg så jag är grymt nyfiken på denna sidan..
NIC skrev:Delat av en plastlåda i två kammare, tillsatt en liter ljummet vatten, ca en matsked salt, ca ett kryddmått artemia ägg,
(som är helt nyköpta, vet ej hur länge de har varit i affären innan..) Har provat både med vattenberedningsmedel, (aquasafe) och utan, försöket som står nu är utan vattenberedningsmedel,
(har stått i 4 timmar i skrivande stund)
Har använt salt med jod, vilket skulle funka ändå..
NIC skrev:(Azur)
Är det så lätt att få kläckning annars? Ja, då lär det ju vara som du säger...
Har gjort ett sista tappert försök, denna gången utan jod.
Funkar det inte nu heller bär det av till zoogiganten för en diskussion...
En bild bara..
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1906538#
NIC skrev:(Azur)
Är det så lätt att få kläckning annars?
Azur skrev:Japp. Artemia är extremt tåliga, det spelar ingen roll vilket pH är, vilket salt du använder, och de accepterar en mycket vid räcka temperaturer. Är äggen bra är det svårt att misslyckas.
EDIT: ...och precis som Oaken säger skall man inte ha i för mycket ägg.
Sultanen skrev:Är det viktigt att äggen flyter eller kan även de som sjunkit till botten kläckas?
Skall man eftersträva att hålla dem flytande?
Azur skrev:Tror inte det spelar någon roll om de flyter eller sjunker.
Jag brukar om jag kommer ihåg det vispa lite med fingret så de flesta sjunker, men jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad i resultat.
Azur skrev:Tjena, tänkte bara berätta att jag gjort en liten sida om hur man på ett väldigt enkelt sätt kan kläcka artemia:
Dre skrev:har du kvar denna sida?
Det låter ineffektivt, men funkar det för dig så... Anledningen till att man kanske inte vill ha äggskal i karet, eller vattnet från artemiaburken, är att yngel ofta är känsliga mot salt och bakterier, och det finns massor av bägge i artemiaburken. Det är också därför man vanligen sköljer artemian, för att få bort salt & bakterier.Dre skrev:Ett råd jag nu följer är att bara kläcka artemia ungefär som du nämner och sedan skopa i en deciliter vatten var 2-3 timme i yngelkaret med saltvatten och äggskal allt i ett
Ja, förutsatt att det inte blir FÖR varmt. Försök hålla äggen mellan 20 och 30 grader.Nubi skrev:Kan man ha glasspaketet på ljusrampen för att få en jämn temperatur?
Nubi skrev:Måste man ha syresten?
erikthur skrev:Lagom mängd - det man vill mata med - i och för sej kan man ha klart för sej att ganska stora fiskar gärna äter nykläckt artemia med. 2004 lyckades jag dra upp några nothos upp till fullvuxen storlek på enbart nykläckt artemia men det är inte något jag vill rekommendera eller göra om idag - men det går...
I kylskåpet i en liten bytta med samma salthalt som kläckningsvattnet.
Finessen med artemian är att den är vid liv och lockar till att bli uppäten.
Och räkmixen görs mycket bättre med räkor från frysdisken på Bengtssons t ex...
Neptun skrev:Till hur många fiskar/yngel räcker ett kryddmått artemia?