Sicce Syncra Silent, ny cirkpump på marknaden?

#1 - 29 december 2013 15:33
http://www.lazybob.se/index.php?main_page=index&cPath=89&zenid=cec5bf4ad1b9e9ec6194d3d0eb3a9744
Någon som har koll på dessa pumpar och i så fall, är det bra/prisvärda grejor?
Tysta?
Slitstarka? (kermisk axel?)
Håller de vad de lovar?
#2 - 29 december 2013 15:46
Nja den har väl funnits med ett bra tag. Det är ju en kopia av Tunze silence, eller om det är tvärt om? De mindre har stålaxel och om man tittar närmare på den mindre pumpen så ser den ut och har lika implleller som Juwel eccoflow.

Min är inte tystgående, den brummar en hel del (när den används inuti akvariet). Nu kör jag den externt till mitt droppfilter och då är den tyst, hållbar tror jag den är också. Bra pump för en billig peng!
#3 - 29 december 2013 16:17
Tackar, tur någon har koll :)
#4 - 29 december 2013 17:20
Vad tänkte du använda den till, lyfta vatten från sump eller kanske ett droppfilter månne?:d
#5 - 29 december 2013 17:39
[QUOTE=åheim;1679762]Vad tänkte du använda den till, lyfta vatten från sump eller kanske ett droppfilter månne?:d[/QUOTE]

Både och kanske, jag är inne i en välja period... fundera på både droppfilter och bakgrundsfilter.
Jag tänker så att ta allt filterflöde via sump/droppfilter tar för mycket kraft med att lyfta vattnet 1,5 m (jag vill inte ha droppfiltert synligt ovan karet eftersom det ska vara i vardagsrummet)
#6 - 29 december 2013 18:10
Sicce är "orginalet" eller tillverkarens märke medan Tunze köper av dom inom en viss spec.
Det finns en skillnad och det är att du kan få en tunze som en DC pump och då är den både styrbar och tyst(man slipper 50hz brummet).
Har en som kör 2400l/h och jag får hålla med åheim, för det jag gav för den så är det inte nån tokig pump.

Vill man ha mycket kapacitet o en tyst pump så bör man titta på DC pumpar, fish street har en Jebao(?)som är populär på saltsidan.
Kör 3000 liter med hyfsat bra lyfthöjd och kommer med en liten styrdosa som har styrning o vissa funktioner som matningspaus om jag inte minns fel.
Hur den pumpen klarar sig i längden vet man ej ännu men när den kostar kring 500 så har många chansat då konkurenterna ibland lägger en nolla till på priset.

//NiXoN
#7 - 29 december 2013 18:16
Ja är det till det där infinity-karet som du hade beställt? En syncra 4.0 - 5.0 vore ju smutt till att driva filtret (;
Jag förstår att du inte vill ställe ett diy droppfilter ovanpå ett sånt kar. Nån gång ska jag bygga en 40-50cm hög topp-kåpa och sätta belysning i den och ett shysst droppfilter!
#8 - 29 december 2013 18:45
[QUOTE=åheim;1679775]Ja är det till det där infinity-karet som du hade beställt? En syncra 4.0 - 5.0 vore ju smutt till att driva filtret (;
Jag förstår att du inte vill ställe ett diy droppfilter ovanpå ett sånt kar. Nån gång ska jag bygga en 40-50cm hög topp-kåpa och sätta belysning i den och ett shysst droppfilter![/QUOTE]

Ja det är det jag planerar för, sedan har jag en konstig grej, vill inte bara ha en pump utan gillar att ha dubbla system.
Det ska bli intressant att se när din höga toppkåpa blir färdigt ;)

Annons