Jag vill aboslut inte peka med fingret och säga "du MÅSTE göra något fel". Men det kanske finns något sammanband, alltså något som görs eller inte görs. Kanske det är från vart du köper fiskarna? Kanske det är hur du gör med akvariet?
Som sagt, jag vet inte. Men det kan ju inte skada att reflektera över vad det kan vara
Jag är öppen för alla tankar som kan leda till friskare kar så kritisera på! Jag försöker byta 10-30% varje vecka. Har 180L. Köper på Herkules Zoo i Göteborg, en affär med gott rykte. Tyvärr har jag märkt att fiskar har dött ganska snabbt efter flytten. Har 25 grader i karet, höjt till 27 nu i och med medicinering. Har 6 räkor tillsammans med 3 skalarer, 2 guramis, 1 sjuk siamesisk algätare, 1 ancistrus, 10 mini rasboras, 8 blodfenstetror, 1 silverhaj. Antalen beror på att fiskar dött av.
Döda fiskar de senaste 15 månaderna: 2 Ancistrus, 1 Gurami, 5 Fjärilsciklider, 3 kuhliålar, 2 silverhajar, 2 siamesiska algätare, 3 kampfiskar. Ancistrusarna fick blåsor och svällde upp, guramin blev ful över tid på fenorna främst. Kampfiskarna blev fula också och fick vitt jox runt munnen.
Jag har alltså inte köpt in alla dessa fiskar samtidigt utan kompletterat efter att vissa dött osv.
Jag göder med PMDD och har märkt att en av flaskorna verkar ha mögel eller något liknande i sig. Det kom tillbaks snabbt och nu filtrerar jag det innan jag häller i det. Potentiell dödsrisk? Växterna växer så det knakar i varje fall.