Siamesen bestulen på maten!!!

#1 - 2 oktober 2003 22:39
Hej!
Jag har startat upp ett 96l akvarium till mina två
guldfiskar(kometer) och en siamesisk algätare.
Dessa fick flytta in ikväll och allt gick fint tills en tanke slog mej! Vad ska siamesen äta då det inte finns några alger ännu?
Har provat med algtabletter tidigare, men dessa gör guldfiskarna helt galna av frosseri, och de hittar dem även om jag smyger ner mitt i natten och gömmer dem under en rot eller nåt...
Siamesen äter i och för sej vanlig fiskmat, men man vill ju inte övermata så här tidigt och guldfiskarna slukar det mesta på ytan direkt...
Skulle jag kunna lägga ner lite gurka? Det kanske inte guldisarna äter, fast det kanske skitar ner mer än fiskmaten...?
Nån som har nån ide?
#2 - 2 oktober 2003 23:07
Prova med gurka Funkar inte det så finns det typ spenat sallad ärtor osv osv det är ju inget jag egentligen förespråkar då det är mer gifter i dessa produkter än vad vi egentligen Vill veta"
#3 - 3 oktober 2003 01:15
Om du skaffar en hel del stora växter, övermatar några dagar med flingfoder (du kan ju ta upp guldfiskarna just vid matningen och ha dom i en bytta tills maten har sjunkit ner till botten), exponerar akvariet med dagsljus (solljus) eller låter lysrören stå på mer än 14 timmar/dygn några dagar samt matar guldfiskarna lite extra några dagar så de skiter mera, så borde det växa alger rätt snabbt i ditt akvarium. Detta pga. att sönderfallet från växter, rötter, överbliven mat samt fiskskit (fiskbajs) normalt brukar främja algtillväxningen, det blir mer näring åt dom i akvarievattnet. Man kan även hälla i ammoniak och andra kemikalier för att snabbare få en bra bakteriekultur i ett nystartat akvarium, men det är något jag helt saknar kunskaper i och förhåller mig skeptisk till sådant. Hoppas mina ord kan vara en liten hjälp på traven!
#4 - 3 oktober 2003 06:20
Elliegirl - skaffa nåt foder som inte flyter, eller blöt upp torrfodert i en kopp innan du häller i det, så kommer siamesen inte att ha några problem att hinna med. Den är minst lika snabb på maten som guldfisk.
Jag skulle inte råda dig att provocera fram alger - du kommer att få alger så du storknar tids nog i alla fall.

#5 - 3 oktober 2003 06:59
Skaffa ett lysrör, typ sunglo, om du inte har det! Alger älskar det ljuset! :)
#6 - 3 oktober 2003 07:03
Jag har två sunglo och två aquarelle. Jag har inga problem med alger.
MVH
Magnus
#7 - 3 oktober 2003 07:44
Nej, menar inte problem, men de växer bättre med sunglo - enligt de uppgifter jag fått, bla av Richard när jag köpte mina lysrör... Men alla kan ha fel iof!
#8 - 3 oktober 2003 07:52
Vad jag menar är att växter och alger har samma krav på både ljus och näring. Men om växterna växer bra så blir det svårt att få alger.
MVH
Magnus
#9 - 3 oktober 2003 07:54
Har inte algerna lite lägre krav på ljus och särskilt näringen?
#10 - 3 oktober 2003 08:02
Samma krav, men inte så kräsna. Ger du mer ljus och inte mer näring får du alger. Mer gödning men inte mer ljus ger alger. OSVOSV
MVH
Magnus
#11 - 3 oktober 2003 08:37
komplement till kampfiskens inlägg. Ammoniak skall inte hällas i ett akvarium om du vill ha kvar fiskarna. Detta kan snabbt (om ph höjs) förvandlas till ammonium (eller om de va tvärtom) som i väldigt små mängder kan döda alla fiskar i akvariet.

detta är vad jag har lärt mig. Jag har lärt mig detta när jag läste om ph-höjning i ciklidboken av ad konings eftersom jag håller på med malawi och tanganyika-ciklider.

de va allt från mig, hoppas att allt går bra. Ursäkta mitt tidigre inlägg, jag missupfattade kampfiskanes inlägg.
#12 - 3 oktober 2003 09:09
Jaa, att jag aldrig har tänkt på det förut kampfisken. Jag tror att jag ska börja att lägga mina guramis i ett kar och mina corydoras i ett annat, mina neoner i ett tredje osv när det är matdags, så jag är säker på att alla får lite käk.[;)]

//E

Förlåt men jag kunde inte låta bli!
#13 - 3 oktober 2003 09:15
Kampfisken säger att han helt saknar erfarenhet av det. Dessutom så säger han att det endast gäller nystartade akvarium samt att han ställer sig skeptisk till det. Tycker jag personligen inte är något fel. Det kan ju kanske vara bra med ett tillägg att vara mycket försiktig. MEN att utgå från att algerna kommer att växa mer om man har en mer stabil bakteriekultur är rakt fel. Förhållandet är klart tvärt om. Om man nu vill göda alger (vilket jag inte förordar) så kan man ju docera kaliumnitrat och kaliumfosfat. Detta göder algerna utan att påverka nitrificeringsbakterierna. Tänk bara på att nitrat reverseras i processen om det går högt. Jag skulle inte rekomendera nivåer över 30 mg per liter (mycket vanligt i akvarium). Oftast är problemet det omvända.
MVH
Magnus
#14 - 3 oktober 2003 11:19
Elliegirl: du behöver inte vara orolig för siamensisen. Den är blixtsnabb och lär sig att hålla sig framme vid matdags. Jag har fem i olika storlekar/åldrar som konkurrerar med matvrak som barber och neontetror dagtid och praktbotior, ancistrus och pansarmalar nattetid. Mina siamensisar ser ut som runda cigarrer eftersom de äter dygnet runt. ;O)
#15 - 3 oktober 2003 17:58
Jag provade att blöta några flarn så att de sjönk. Det gick kanonbra! Siamesen hann få sitt så att han klarar sej.
Ett himla enkelt och bra tips! Tack så mycket!

Annons