Shrimp Dissaster!

#1 - 26 juni 2007 10:48
Som flera kanske vet, så köpte jag 4st räkor igår. La i dom i mitt nystartade räkkar som stått och gått utan räkor i, i ca 5dagar. Hade doppvärmare på 26'c och den funka fint för jag hade termometer i och den stängde av sig när den uppått rätt temp. Mycket växter som producerar syre, bla kopian av cabomba. Rådasand på botten, matat med algtabletter, ja rubbet.

När jag tände lampan i morse låg 2st räkor på rygg mitt på botten, 2 andra satt på doppvärmaren och plockade flitigt. Jag kollade tempen, 26'c prick. Gjorde ett 5in1 test som inte visade något negativt.

Vad i helsike har hänt?
#2 - 26 juni 2007 11:18
Problemet är att det är nystartat, man ska låta karet bli ordentligt inkört innan man introducerar räkor.
Jag har gjort precis samma sak, köpte 4 räkor till ett nystartat räkkar, ph, temp och allt var rätt men ett dygn senare var de döda : /

Vad är det för räkor vi pratar om, btw?
#3 - 26 juni 2007 11:48
Aj aj, det va lite för nystartat måste jag säga.
Jag lyckades introducera räkor i ett kar som stått i 6 dagar men då hade jag befintlig bakteriekultur från ett annat redan inkört kar också, plus alla de vanliga kemikalierna.

Sen så tycker jag att temperaturern är lite hög faktiskt, dom vill ha mellan 20-26 så nog tycker jag att 22-23 är mer "lagom" för dom. Du vill ju inte ha kokta räkor ;)

Hoppas dina två resterande överlever.

//C
#4 - 26 juni 2007 11:51
hmm ok, så räkor är så pass känsliga? Jag har flyttat dom till mitt stora kar nu
#5 - 26 juni 2007 11:56
Ja, med vilka fiskar får dom bo nu då? Inte större matglada fiskar va?
#6 - 26 juni 2007 15:13
Jag la i räkor 1 dag efter att jag startade upp mitt. (viste inte då att man skulle vänta) och det gick bra.
jag tror att dom ska vara känsliga mot snabba värme växlingar. hade 2 st som dog nu när det var varmt och jag fick sänka värmen mycket.
hade du samma temp i påsen eller vad dom nu var i som i karet??
#7 - 26 juni 2007 17:43
Kemikalier..

Är något som har pratats om på räktråden. Att man verkligen sköljer och blötlägger nya växter så att de inte har några konstiga ämnen med sig.

Jag tycker mig ha märkt att räkor inte gillar Aqua Safe och förlorade även några stycken.. Jag fick det bekräftat av någon som visste att andra småräkor inte tål vattenberedningsmedel. Kan det vara något sådant???

Jag kör helt naturellt med mina.. ;)
#8 - 26 juni 2007 20:47
Konstigt det där med AquaSafe, våra mår kanonbra med det.

//C
#9 - 26 juni 2007 20:49
Jag körde helt naturellt i mitt också... Men karet är väldigt litet,(12L) så värmen från doppisen kanske inte fördelades bra och det kanske ledde till för stor skillnad i vattentemp för räkisarna?

Hur som hellst så ska jag till en djuraffär som är specieficerad på akvarie imorrn i ludvika. Jag ska bland annat köpa ett större kar, ca 50L. Och även köpa tillbehör och fler räkor.

Jag vill börja odla räkor som INTE behöver saltvatten. Vilka rekomenderas? Och vad behövs? Ska bara ha räkisar i det karet.
#10 - 26 juni 2007 21:10
jag har ett 12 liters med räkor i..i det har jag ingen doppvärmare utan det är belysningen som sköter det..men bara den kan få till vattnet aldeles för varmt...
#11 - 26 juni 2007 21:13
Men hur stort kar har du?

Konstigt det där med AquaSafe, våra mår kanonbra med det.

//C

För jag upplevde inte det först när de gick i ett 115 L och jag startade med räkor utan det var sedan i det lilla 30 L räkkaret som jag upptäckte att de hoppade undan för Aqua Safe men kom fram och simmade i naturellt kranvatten?!

När jag sedan hittade 2 honor med rom döda så slutade jag med Aquan och tog upp det på räktråden. Jag vet inte men det är ju bra att tala om för andra så fler kan tänka på det och andra iakttagelser så vi kan lösa mysterium med räkdöd, tänkte jag... Det var då någon skrev om andra räkor som inte tål det, tyvärr minns jag inte vilken art det var [:o]
#12 - 26 juni 2007 21:16
Doppvärmare..

Jag tog bort min efter jag hörde om de stackars kokta påfåglarna och att alla doppvärmare kan få spel förr eller senare.

När vi fick leveransen med Japaner så trodde Evus att tempen hade varit nere bra lågt men att räkor tål ner till 14 grader... Hellre det än 45 som påfåglarna fick..

Vi har ju iaf minst 20 grader hemma så det duger väl till räkorna också.. ;)
#13 - 26 juni 2007 22:55
hmm ja ok. För jag läste att räkorna skulle ha mellan 24-28'c om man hade mindre än det så skulle dom tydligen bli väldigt sega och slutligen dö.

Hursomhellst så vill jag börja odla räkor, ni som verkar ha lång erfarenhet av räkisar kan väll berätta vad som är bra för mig att veta som nybörjare på räkodlarfronten :)

Ha't bra!
#14 - 27 juni 2007 16:30
Jag har hittills haft 25 grader..

Och de har trivts jättebra, förökar sig som kaniner..
När hösten kommer lär väl tempen sjunka något i det mindre karet, då får jag se om jag måste sätta in doppvärmare om det påverkar dem negativt...
Så läskigt bara med Påfåglarna tycker jag...

Jag tror inte att du ska hålla så mycket som 28 grader, jag har satt det som en gräns för mig själv, då ska jag ingripa och sänka tempen i sommar, frysta PETs ligger redo i frysen... Vi har pratat om idealtemp på räktråden och jag tror att det enades om 25 grader..

Är det någon som har hållit vid 20 grader till räkor???
#15 - 27 juni 2007 17:59
Xzion skrev:
hmm ja ok. För jag läste att räkorna skulle ha mellan 24-28'c om man hade mindre än det så skulle dom tydligen bli väldigt sega och slutligen dö.

Hursomhellst så vill jag börja odla räkor, ni som verkar ha lång erfarenhet av räkisar kan väll berätta vad som är bra för mig att veta som nybörjare på räkodlarfronten :)

Ha't bra!

Vad är det för räkor du har nu? Körsbärsräkor ska ju vara relativt tåliga och bra på att bli fler. Jag skaffade själv sådana för ett tag sedan, och än har ingen dött (förutom två räkungar som sögs in i det "yngelsäkra" filtert). Funkar det med körsbärsräkorna så kan du ju tänka på att avancera senare. Eller om du vill avancera från början.. Hade jag varit du så hade jag gått in och läst på artbeskrivningarna här på zoopet, och valt någon själv. Det är ju du som ska leva med dem.

Annons