Shopping o Svärdbärare-frågor =)

#1 - 10 oktober 2003 23:03
Var iväg i en annan Zooaffär än den här hemma idag...
Oj, vad det blev shoppat! [:D]

Köpte en del växter till mitt 50-liters som har varit under uppbyggnad ett tag, och nu bor mina guppysar där o verkar trivas jättebra [:-145]

O så skulle jag ju ha fiskar dårå... Var meningen att jag bara skulle ha några Otocinclus, men ojojoj va de e svårt att hålla sig ibland [;)]

Har länge funderat på Mollys eller Svärdbärare, och jag kan ju säga att när jag fick syn på svärdbärarna så var saken klar [:D]

Med mig hem följde två hanar o fyra honor.
Den första hanen jag såg var ju bara görsnygg! Han är ca 8 cm lång, svart o vit med ett enormt svärd... Typ halva hannen e svärd [:-9]
Och i ljuset i mitt akvarium så ser man att han dessutom skimrar svagt blått... Tjusigt tjusigt [:D]

Nu till mina frågor om svärdbärare:

* Jag har hanar o honor i lite olika färger, kommer dom ändå att ev. para sig med varann? Tex. den svartvita hanen o en röd hona?

* Jag köpte även en hane som är knallorange, men anledningen till att jag föll för honom är att han har TVÅ svärd... Ett uppe o ett nere, han har en ganska stor stjärtfena o ryggfena. Är han en "vanlig" svärdbärare eller ngn "korsning"???
Jag har då aldrig sett en svärdbärare med TVÅ svärd förut?

Tacksam för svar snarast [:)]

Mvh. Sara
#2 - 10 oktober 2003 23:29
* Jag har hanar o honor i lite olika färger, kommer dom ändå att ev. para sig med varann? Tex. den svartvita hanen o en röd hona?

Ja sålänge det är samma sorts fisk så kan du räkna med det =)

* Jag köpte även en hane som är knallorange, men anledningen till att jag föll för honom är att han har TVÅ svärd... Ett uppe o ett nere, han har en ganska stor stjärtfena o ryggfena. Är han en "vanlig" svärdbärare eller ngn "korsning"???
Jag har då aldrig sett en svärdbärare med TVÅ svärd förut?

Det Finns ju tex guppy i alla olika former samma sak gäller svärdbärare, dock är det lite svårare att få tag på dessa "ovanliga" sorter ! så ett grattis är nog på sin plats =)

Lycka Till med dina nya fiskar och växter !
MVH Do`h
#3 - 10 oktober 2003 23:39
I den butiken hade dom iaf den röda hannen jag köpte + en röd hane med svart ryggfena o svart stjärtfena... också den med två svärd...

Är bara konfunderad då jag som sagt inte sett den varianten förr, men vacker e han =D

Mvh. Sara
#4 - 11 oktober 2003 00:35
Svärdbärare med två svärd dyker upp i affärerna lite då och då, inte alltför ovanligt. Svärdbärare är inte renrasiga utan är korsade hej vilt. Svärdbärare och platy kan para sig utan problem tex.

Jag har försökt få min vita svärdbärarhona gravid ett längre tag men det verkar inte lyckas. Hon kanske är steril.
#5 - 31 oktober 2003 08:30
Jag funderade på samma fråga som du hade...om olika färger kan para sig med varandra. Har nämligen haft ett svart svärdbärar-par som hållt ihop som ler och långhalm, nu dog honan igår. Tycker hanen ser så ensam ut, men då borde han "få kompisar" bland de andra Platy/svärdbärare jag har, eller?

Han ser så vilsen ut stackarn!

:-)
#6 - 31 oktober 2003 10:53
Jag kan tillägga att min vita svärdbärarhona inte var steril. Hon har fått sin första kull för ett tag sen med en orange hane.
#7 - 3 november 2003 09:52
Sværdbærer og platy kan også krydses!!!!!

Annons