Nog är väl det fantasy :D Shawn of the dead - sett den? Man garvar ihjäl sig...
Jepp den är skit bra!
Bra zombie:
Night, day och dawn of the dead: Klassikerna!.
Dawn of the dead 2004: Jag var så orolig att de skulle slakta originalet, men denna är nog t.o.m. bättre om man ser det objektivt. Kul att man kan ha påkostade c.g.i effekter utan att resultatet blir för Matrix.
The dead next door: Härligt lågbudget, men man märker att de som gjort filmen är riktiga zombie fantaster.
Shawn of the dead: Super rolig film, det är också roligt att se icke amerikansk zombie film, eftersom vi européer inte har en dröse skjutvapen hemma så blir det lite annorlunda.
Resident Evil: Enbart första filmen! Vem hade trott att denna skulle va bra? inte jag iaf, men jag fick så jag teg.
28 dagar senare: Kanske inte klassik zombie men den räknas nog ändå, helt klart se bar, mest för att adrenalinet pumpar rätt bra när zombiesarna kutar så snabbt.
28 Veckor senare: En av de bästa filmerna 2007 inget att klaga på förutom möjligtvis att farsan ska dyka upp både här och där helt utan anledning.
Braindead: Alla "ringen" fans har säkert redan sätt den, super kul rulle.
The Resurrected: Inte en riktig zombie rulle efter som den bryter mot några viktiga regler (se nedan) men det är jäkligt bra om man ser den som en deckare ;)
Nu är hjärnan potatismos så jag kommer inte på vad alla filmer heter, återkommer om jag kommer på nått mer.
Innan jag tar upp dårliga zombiefilmer tänkte jag diskutera lite allmänt om changern, och ta upp några grund regler för vad en zombie kan och inte kan göra.
Det finns två typer av zombies Naturliga och övernaturliga. Övernaturliga blir odöda av en övernaturlig kraft, och naturliga blir det av tex virus eller kemikalier.
Zombiefilmer tar upp svåra frågor om livet och döden, fast förpackat i härligt underhållningsvåld. Om din vän blir biten av en zombie vad gör du då? Om du blir biten? Liknande frågor ställs i Aids-draman och filmer om aktivdödshjälp, men sådana somnar man ju av.
I bra zombiefilmer är det aldrig zombiesarna som gör så det går åt helvete, de är bara med som en yttre kraft (kan jämföras med ett vulkanutbrott i en katastroffilm). Utan det är människorna som förstör allt, pga någon mänsklig egenskap som tex girighet, rädsla eller högmod.
I bra zombiefilmer är det den lilla människan som blir hjälte, när allt kommer till kritan så spelar det ingen roll om du är ekonom, hjärnkirurg eller diskplockare. (detta är förövrigt vad jag gillar med krigsfilmer)
I de bästa zombiefilmerna är det alltid någon som offrar sitt eget liv för att rädda de andras.
Så vet du att du är en zombie.
1 Du du besitter inte förmågan till någon som helst tanke verksamhet. Om du kan tänka så passar du nog bra i en skräckfilm, men du är ingen zombie för det!
2 Du kan inte prata! (se regel 1)
3 Du har blivit en zombie för att du blev biten av en annan zombie, om du inte blev det så hoppas jag att du har en bra anledning till varför! Annars förstör du nämligen filmen du är med i, driv kraften i alla zombirullar är nämligen att man ska undvika att bli biten av zombies för att inte bli en själv.
4 Du vill tugga på alla levande människor
Allt detta är ju rätt självklart, men gång på gång så ser man kassa filmer som utger sig för att vara zombiefilmer, dessa är den största anledningen till changerns dårliga rykte.
Dåliga filmer:
Land of the dead: Bryter mot regel 1-3
Eller jag orkar inte ens börja det finns för många se reglerna.