Sexkantigt räk-kar 35-40l.

#1 - 24 mars 2008 17:49
Jag fick ett sexkantigt 35-40l gratis som jag ska ha räkor i och platy yngel black molly mm

1.Hur stor doppvärmare behöver jag ha och ska jag ha pump och filter?

Akvariumet kommer också ha 2 ancistrus malar som jag tar ifrån mitt 95l
(Har redan för många ancistrus malar där 7st)

2.Och räkor äter väll inte yngel om jag har rätt?:D

3.Ska jag ha grus eller sand?

4.Och hur många växter?
#2 - 24 mars 2008 18:03
du behöver inte ha någon doppvärmare om du inte har kallt där karet ska stå mina räkor har 26-28 grader utan doppvärmare.
filter ja om du ska ha fiskar så kan jag rekomendera ett filter kanske ett fluval +1 skulle funka? eller ett ryggsäcksfilter som man hänger på kanten av akvariet.
2. rätt de äter inte yngel
3. jag hade tagit sand elr såna små små leca kulor (vill själv testa det ngn gång)
4. hur många växter bestämmer du själv men jag hade nog kastat i lite fin bladiga växter och en algboll eller javamossa eller någon annan mossa för den delen. :D

hoppas att det blir fint :)
Bilagor:
#3 - 24 mars 2008 18:16
I mitt hus är det 20 grader så då blir ju vattnet 20 grader så jag köper nog en doppvärmare
Filter jo jag ska bara ha yngel kan det bli så jätte smutisigt då
Dom som ägde akvariumet förut hade inge filter och det var väldit rent i vatnet ändå
#4 - 24 mars 2008 19:12
skulle skaffa ett hang-on filter. räkorna kommer vilja krypa in i ett vanligt innerfilter
#5 - 24 mars 2008 19:12
minsta doppvärman för typ 60l kar räcker väl
#6 - 25 mars 2008 06:23
tack mm ska köpa en doppvärmare snart och ev filter
Och några växter.

Växer ynglen snabbare i ett 35l kar en en liten yngel kasse?
#7 - 25 mars 2008 07:40
Japp, ynglen växer fortare däri. Tänk på att mata sparsamt & 3-4 ggr om dagen istället för en gång så växer dom till sig bra. Tänk på att plocka bort dom innan dom vuxit till sig för mkt bara annars tar dom räklingarna & kalasr på.

Lycka till!

Mvh Eva
#8 - 25 mars 2008 08:43
De växer fort som sjutton när de går tillsammans med räkor. Platyyngel som annars är så skygga simmar omkring och är såå nöjda..
Jag undrar hur stora de är när de kan äta räklingar, jag misstänker nästan att det är därför de trivs så bra och växer så fort...

Men absolut att du ska ha pump och då speciellt för vattencirkulationen, det verkar som att räkorna gillar det och att man inte får räklingar att klara sig utan, iaf färre räklingar... Det finns en tråd om räksäkra pumpar... Jag har ett luftdrivet med en stor utanpåliggande filterpatron, Djurmagasinet har dem, i mitt 8 kantiga 30 L, men det låter mycket...

Sen har jag kommit fram till att det är jobbigt med planterade växter i så litet 8 kantigt, man kommer inte åt att fånga in djuren sedan. Speciellt som jag har en stor trärot i också eftersom jag har Crystal. Så nu har jag mossbollar som ligger fritt på botten och sedan har jag en stor flytväxt som breder ut sig över hela ytan.. Räkorna älskar skuggningen från stora eller mycket flytväxter. De sitter gärna i flytväxter också...

Jag tror att man ska hålla 25 grader om man vill ha räklingar, annars verkar de inte klara sig efter kläckning, inte lika många iaf. Yngel vill ju också ha minst 25 grader om de ska växa bra och Black Molly vill väl ha 28 grader helst om jag inte minns fel!?
Så bor du normalt med en normal belysning så måste du ha doppvärmare.[:-174]
#9 - 25 mars 2008 08:46
Vilket bra & välformulerat svar, Katharina! :-)

Mvh Eva
#10 - 25 mars 2008 08:54
EvaPeva skrev:
Vilket bra & välformulerat svar, Katharina! :-)

Mvh Eva

Är du ironisk nu och tycker att jag är svamlig?? [:o] :D

Du får ge mig lite kredit här.. Nyvaken och småkrasslig, hemma med en liten sjuk son..
Renoverar hela köket och karln har fått för sig att han ska bygga ett köksbord :eek:

Jag börjar att känna mig som en gammeldagskaffekokare som har stått på spisen för länge... :D :D :D
#11 - 25 mars 2008 08:58
Det var bara beröm, Katharina. Så bara ta åt dig!!!

Mvh Eva
#12 - 25 mars 2008 09:13
EvaPeva skrev:
Det var bara beröm, Katharina. Så bara ta åt dig!!!

Mvh Eva

Hå hå... Tackar... Och nu skiner solen ute.. Ska sätta lilleman i en pulka och ta en promis, tror jag... [:-174]
#13 - 25 mars 2008 10:46
ja här skiner solen men de e snö till knäna!
#14 - 25 mars 2008 11:03
Tack så mkt för svaren!!!:D

Annons