hej : ) vet att denna tråden kanske är lite död, men ni verkade kunna så mycket om ampullarie så jag ville fråga lite... Är nybörjare med ett 40L akvarium med 2 ampullarie, växter och lite andra snäckor. Hur många ampullarie kan jag ha i ett 40L? jag kanske inte kan ha mer än två? Skulle gärna ha en eller två till, men är dels rädd att det ska bli trångt och dels att dom kanske börjar lägga en massa ägg... då skulle det verkligen bli trångt!
Sen undrar jag också om kalkhalten i vattnet... när jag köpte snäckorna var dom rätt så "söndervittrade" på dom älsta delarna av skalet, har förstått att det beror på för låg kalkhalt i vattnet. Stämmer det? I alla fall så tror jag inte att det har blivit värre sen jag fick dom, men det är ju svårt att avgöra. Har krossat lite snäckskal (saltvattensnäckskal, spelar det nån roll?) i vattnet, borde det räcka? eller måste man köpa några tillsattser och hälla i? Har också läst att dom är känsliga för koppar... hur vet man om man har mycket koppar i vattnet?
Ojså många frågor det blev : / Hoppas nån har tid att svara på nåt av det iaf : ) Tack!