Mina förökar sig hela tiden. Har dom i ett sällskapsakvarium på 160 lit där även jag har ganska hög cirkulation. Har under en längre tid haft problem(?) med alger i det akvariet. Har aldrig sett någon av dom ta något foder jag släppt ned, däremot äter de konstant av alger på rutor och rötter och stenar. Tofsalgerna ratar de dock. Jag såg de första ynglen strax efter det första utbrottet av alger. Bilder på yngel finns i
min blog. Sedan jag första gången postade om ynglen har det fötts 10-20 yngel till. De största av dessa är nu runt 4 cm och håller på och bråkar om revir med de ursprungliga hanarna så jag gissar att de har hunnit bli könsmogna nu.
Jag har inte speciellt kallt, tempen i det här akvariet brukar ligga på 27-28 °C. Det finns gott om rötter och stenar som ger bra gömställen. Mäter inte vattenegenskaperna, men kranvattnet här är mjukt till medelhårt. Jag satte in CO2 via mäsk en tid efter det att de första ynglen fötts så med andra ord har vattnet haft både "vanligt" pH och nu senare lägre pH med CO2. Det verkar inte ha påverkat förökningen utan det har fortsatt dyka upp nya yngel både före och efter CO2-tillsatsen (sänkningen av pH't).
Sewiellorna är ofta ute och visar sig, men jag har fortfarande inte lyckats få se parning eller eventuell romskötsel. Jag har läst någonstans att de skulle vara romspridare. I mitt akvarium går de tillsammans med ett stim dvärgkardinalfiskar som gillar att äta rom. Har också läst om att folk hittat yngel i ytterfiltret och brukar kolla i mitt lite nu och då, men har aldrig sett till rom eller yngel där.
Så sammanfattningsvis så har jag inte några konkreta tips annat än att se till att de har gott om alger att äta. Kanske triggas de av att ha bra tillgång till föda precis som många andra fiskarter. Lycka till! :)