Sewellia lineolata

#1 - 29 december 2008 16:59
Skulle vilja få lite information av er som har erfarenhet av sewelian nu innan jag får hem dom.
Tex hur ska dom ha miljön
värme
hur lyckades ni odla dom
vad ska man tänka på för att dom ska trivas och överleva
Jag har läst lite på en engelsk sida men skulle villja ha er erfarenhet av lyckande och olycka så att jag kan få ut det bästa möjliga av dom [:-15][:-58]
#2 - 30 december 2008 14:01
Jag vet inte så värst mycket om dem, mera än att de trivs bäst i strömmande vatten och vill ha bra syresättning. Så sätt pumpen på max. ;)
#3 - 30 december 2008 18:35
Jens A. skrev:
Jag vet inte så värst mycket om dem, mera än att de trivs bäst i strömmande vatten och vill ha bra syresättning. Så sätt pumpen på max. ;)

Jag har på max men undrar om dom vill ha mer så att jag skulle ha två pumpar på olika nivåer (högt och lågt) får klura lite på det där:)
#4 - 1 januari 2009 16:05
#5 - 1 januari 2009 18:53
Jättebra länk tack.
Är också nyfiken på erfarenhet av odling, hur det ser ut i akvariumet, temp, beteende, om det är jätte strömt vatten eller inte[:o].
#6 - 1 januari 2009 21:28
Jag har mina i ett 450-Liters, filterhörna med 3 pumpar med en kapacitet på ca 4000 liter i timmen, försöker ha så kallt som möjligt vilket är svårt i lokalen så just nu ligger väl tempen runt 25-26, sommartid mer,men försöker alltid sänka 3-4 grader vid varje vattenbyte, dom skall väl trivas bäst i en 18-24 grader, Dom har lekt endast en gång för mig och det var förra sommaren, då hade jag tid att göra dagliga vattenbyten och tempsänkningar,ofta tom 2 gånger om dagen,jag har mycket sten i olika storlekar och former så jag ser nästan aldrig till dom, dock har jag en ganska ljus bottensand och jag är inte riktigt säker på om det är rätt,tror en mörkare vore bättre, Vad jag har hört är det endast Mal-Janne Ekström och jag som lyckats få yngel på dom i sverige, men jag hoppas det är fler för jag tar gärna emot tips så jag får dom att leka igen;), Så jag hoppas verkligen att det finns någon mer som lyckats:)
#7 - 2 januari 2009 10:30
Mina förökar sig hela tiden. Har dom i ett sällskapsakvarium på 160 lit där även jag har ganska hög cirkulation. Har under en längre tid haft problem(?) med alger i det akvariet. Har aldrig sett någon av dom ta något foder jag släppt ned, däremot äter de konstant av alger på rutor och rötter och stenar. Tofsalgerna ratar de dock. Jag såg de första ynglen strax efter det första utbrottet av alger. Bilder på yngel finns i min blog. Sedan jag första gången postade om ynglen har det fötts 10-20 yngel till. De största av dessa är nu runt 4 cm och håller på och bråkar om revir med de ursprungliga hanarna så jag gissar att de har hunnit bli könsmogna nu.

Jag har inte speciellt kallt, tempen i det här akvariet brukar ligga på 27-28 °C. Det finns gott om rötter och stenar som ger bra gömställen. Mäter inte vattenegenskaperna, men kranvattnet här är mjukt till medelhårt. Jag satte in CO2 via mäsk en tid efter det att de första ynglen fötts så med andra ord har vattnet haft både "vanligt" pH och nu senare lägre pH med CO2. Det verkar inte ha påverkat förökningen utan det har fortsatt dyka upp nya yngel både före och efter CO2-tillsatsen (sänkningen av pH't).

Sewiellorna är ofta ute och visar sig, men jag har fortfarande inte lyckats få se parning eller eventuell romskötsel. Jag har läst någonstans att de skulle vara romspridare. I mitt akvarium går de tillsammans med ett stim dvärgkardinalfiskar som gillar att äta rom. Har också läst om att folk hittat yngel i ytterfiltret och brukar kolla i mitt lite nu och då, men har aldrig sett till rom eller yngel där.

Så sammanfattningsvis så har jag inte några konkreta tips annat än att se till att de har gott om alger att äta. Kanske triggas de av att ha bra tillgång till föda precis som många andra fiskarter. Lycka till! :)
#8 - 2 januari 2009 10:35
Har aldrig haft just Sewellia, men de gör säkert som andra strömgrönlingar, dvs gräver en grotta under en sten, där äggen läggs och sen vaktas tills de kläcks.

Den lär vara lättodlad.

De är tropiska men kommer från snabbströmmande vatten på rätt hög höjd; nånstans mellan 20 - 25 är säkert rätt nära dera "vild-temperatur", men de tål förstås både lägre och högre än så.
#9 - 2 januari 2009 11:20
Azur skrev:
Har aldrig haft just Sewellia, men de gör säkert som andra strömgrönlingar, dvs gräver en grotta under en sten, där äggen läggs och sen vaktas tills de kläcks.

Enligt den här artikeln: http://www.loaches.com/articles/breeding-sewellia , så verkar de leka vid ytan (eller åtminstone en bit från botten) och alltså sprida rommen.
#10 - 2 januari 2009 12:47
Sewellia lineolata är romspridare och har ingen form av rom/yngelvård, man kan beskriva leken som när 2 fjärilar uppvaktar varandra. Hanen följer efter honan frisimmande i vattenkolumnen, de stannar till och "fladdrar" rytmiskt varvid några få romkorn släpps, de kan göra det horisontalt eller vertikalt medan de stiger upp mot vattenytan, de kan hålla på ganska länge men jag vet inte hur många romkorn de lägger totalt. Romkornen är mycket små och vita, i storlek med mindre tetrors rom och dessa sjunker ner i sanden/gruset eller som många upptäckt sugs de in i filtret och kläcks där. De äter säkert sin egen rom om de kommer åt och det gör alla andra fiskar i akvariet också, mina gick i ett akvarium med flodgrus från 5-6 mm upp till 10 cm stenar så det mesta av rommen sjönk ner i gruset så övriga fiskar inte kom åt den.

Mvh Janne
#11 - 2 januari 2009 16:25
Tack så jättemycket för alla svar:d
Nu har jag lite mer att tänka på, mina sewellior kommer väll om några veckor och jag vill ha bästa möjliga miljö och levnadstandard för dom.
Jag hade några för några veckor sen men i affären hade dom blivit tuktade av svärdbärarna så jag tog dom sista som var där, den som var mest skadad dog efter några timmar och dom andra 2 efter några dagar så dom var väll sönder stressade:((kollade värdena på vattnet och dom var perfekta)det är mycket därför som jag vill ha all hjälp jag kan få av er.
Längtar efter mina nya sewellior.(jag får dom gratis denna gången eftersom att dom vet om vad som hände i affärna);)
#12 - 2 januari 2009 16:33
Janne E skrev:
Sewellia lineolata är romspridare och har ingen form av rom/yngelvård, man kan beskriva leken som när 2 fjärilar uppvaktar varandra. Hanen följer efter honan frisimmande i vattenkolumnen, de stannar till och "fladdrar" rytmiskt varvid några få romkorn släpps, de kan göra det horisontalt eller vertikalt medan de stiger upp mot vattenytan, de kan hålla på ganska länge men jag vet inte hur många romkorn de lägger totalt. Romkornen är mycket små och vita, i storlek med mindre tetrors rom och dessa sjunker ner i sanden/gruset eller som många upptäckt sugs de in i filtret och kläcks där. De äter säkert sin egen rom om de kommer åt och det gör alla andra fiskar i akvariet också, mina gick i ett akvarium med flodgrus från 5-6 mm upp till 10 cm stenar så det mesta av rommen sjönk ner i gruset så övriga fiskar inte kom åt den.

Mvh Janne

Är det samma med borneo sucker? För igår när jag tittade så var den ena efter den andre hela tiden tillslut så var dom nos mot nos och puttade lite försiktigt, men å andra sidan vet jag ej vad det är för kön på dom.Storleksmässigt är den ena lite större och mörkare än den andre som är ljusare, men igår så skiftade den färg hela tiden från ljus till mörk till ljus(jag trodde nästan att min tredje borneo fanns kvar vet ej om den är död har aldrig hittat den)nästan säker på att det var samma.
#13 - 2 januari 2009 16:34
Hmmm... Ja, jo, jag har sett den där odlingsrapporten, och tvivlar inte på att den är sann, men det vore ovanligt att forslevande fiskar släpper ägg mitt uppe i vattenkolonnen. Det vore intressant om nån kunde bekräfta att leken verkligen går till så, så att det inte bara var så att, t.ex., det saknades möjlighet att bygga grottor i akvariet.
#14 - 2 januari 2009 16:50
Arter ur Gastromyzon och Beaufortia leker på det sätt Azur beskrev, hanen gräver en liten fördjupning intill en sten där rommen läggs och hannen vaktar fram till kläckning. Det var så jag förväntade mig att även Sewellia arter skulle leka men det gjorde de inte i mina akvarium, de lekte i flera akvarier antingen med sandbotten blandat med grövre grus och tillgång till både större stenar och rötter eller bara grus blandat med större stenar och rötter. Jag såg och studerade leken ett flertal gånger och de lekte alltid på samma sätt, de är lättlekta men kanske inte så lättodlade då deras yngel är mycket små vid kläckning.

Mvh Janne
#15 - 2 januari 2009 17:09
är det någon som vet hur man får alger för jag har inga där och jag vill inte att dom ska svälta eller finns det något annat att mata med.
#16 - 2 januari 2009 17:15
Algae waffers
#17 - 2 januari 2009 17:50
Vad kul att andra lyckats:)
Skall nog ta och byta ut mitt bottenmatrial till grövre och mörkare grus/sten
och kanske inte försöka hålla tempen nere mer än att sänka lite vid vattenbytena.
Jag har matat med flingor,bottentabletter,frysta räkor, fiskbullar och moina.
Fiskbullar och räkor verkar dom förtjusta i
#18 - 2 januari 2009 18:18
Hur mycket fiskbullar och räkor ger du dom, är dom hela eller delade, ruttnar det inte i karet?
Vad bra att ni hjälper mig med allt detta.
Tror ni jag kan behöva 2 pumpar i 105 liters karet eller räcker det med en när man ser att fiskarna har lite problem att simma mot strömmen, mellanynglen har stora problem att komma fram åtminstone i övredelen av karet.
#19 - 2 januari 2009 18:38
Jag brukar smula sönder dom en del, och det händer att det blir för mycket både där och i andra burkar,men det brukar jag suga bort med en mindre slang dagen efter
Jag har bara Sewellia i min burk och därför ganska kraftig cirkulation för att efterlikna en fors/bäck så mycket som möjligt, har ca 4000l/h.
Kollad i dag på Ola Åhlanders strömakvarium som står uppstäld på husdjursmässan, och där satt en sewellia rakt ut från utblåset på rutan(ca 4000l/h på 100-150l akvarium) och den verkade stormtrivas där:)
#20 - 2 januari 2009 18:45
Ja dom andra fiskarna blir väll inte glada om det blir för mycket flås men jag ska lösa det så att det blir någorlunda mycket:p
Vad är moina förnågot:confused:
#21 - 2 januari 2009 19:03
Moina är en japansk vattenloppa om jag inte missminer mig;)
Vi odlar dom i akvarier eller större plastbackar, matar dom med torrjäst
#22 - 2 januari 2009 20:00
Okej hade aldrig hört det förut.:p
#23 - 2 januari 2009 20:15
Dom är större än artemia, perfekt levande foder till yngel, dessutom är det kul att se fisken jaga dom, skall vara bra för att trigga lek,men det är inget jag märkt av.
#24 - 2 januari 2009 20:23
Jag hoppas att jag kan odla sewellia för dom är mina favoritfiskar just nu.
Får yngel var och varannan dag just nu mest levandefödare men även pansarmalar, jag springer mellan två kar och fiskar upp[:-98] och det tredje är yngelkar.
Dessa fiskar är ju ingen match att få yngel på men det är ändå roligt. Ska prova med skäggmalen när dom är stora nog men sewellia är önskedrömmen.:rolleyes:
#25 - 26 januari 2009 19:28
Janne E skrev:
Arter ur Gastromyzon och Beaufortia leker på det sätt Azur beskrev, hanen gräver en liten fördjupning intill en sten där rommen läggs och hannen vaktar fram till kläckning. Det var så jag förväntade mig att även Sewellia arter skulle leka men det gjorde de inte i mina akvarium, de lekte i flera akvarier antingen med sandbotten blandat med grövre grus och tillgång till både större stenar och rötter eller bara grus blandat med större stenar och rötter. Jag såg och studerade leken ett flertal gånger och de lekte alltid på samma sätt, de är lättlekta men kanske inte så lättodlade då deras yngel är mycket små vid kläckning.

Mvh Janne

Glömde fråga hur det såg ut när dom lekte[:o]läste om allt och såg att du beskrivit leken(det var några olika beskrivningar så jag blev lite förvirrad [:o]) har ni några speciella grejor i karet så att dom trivs och vill leka.
Vet ni om borneo sucker vill ha det på samma sätt och om någon lyckats odla dom?
#26 - 2 februari 2009 22:06
Nu har mina sewellior äntligen kommit:D:D:D:D
det blev spotted sorten men det är helt okej .
Just nu håller jag på att vänja in dom i akvariet hoppas att alla överlever men det återstår att se.
Har någon några goda råd så här nu i början med mat och sådant, har fasa för att dom ska dö med tanke på vad som hände med dom andra sewelliorna.:(
#27 - 3 februari 2009 11:35
solis skrev:
Nu har mina sewellior äntligen kommit:D:D:D:D

det blev spotted sorten men det är helt okej .

Just nu håller jag på att vänja in dom i akvariet hoppas att alla överlever men det återstår att se.

Har någon några goda råd så här nu i början med mat och sådant, har fasa för att dom ska dö med tanke på vad som hände med dom andra sewelliorna.:(

Mina sewillor gillar mysis å räkor så de är mitt tips på mat
strömtvatten verkar dom gillar också som nån skrev innan
3.300liter i timmen pumpar jag genom mitt med rätt bra fart genom karet...verkar vara tåliga å robusta enligt mitt tycke i alla fall dom vit/gul prickiga...dom brun prickiga verkar vara lite känsligare för båda mina har struckit med efter några månader...
#28 - 3 februari 2009 16:33
KoiKe skrev:
Mina sewillor gillar mysis å räkor så de är mitt tips på mat

strömtvatten verkar dom gillar också som nån skrev innan

3.300liter i timmen pumpar jag genom mitt med rätt bra fart genom karet...verkar vara tåliga å robusta enligt mitt tycke i alla fall dom vit/gul prickiga...dom brun prickiga verkar vara lite känsligare för båda mina har struckit med efter några månader...

Vad är mysis förnågot?
Dom har klarat invänjningen och lever fortfarande hoppas att dom fortsätter med det, har ju som sagt lite dålig erfarenhet av dom.[:o]
Mitt flås är just nu bara 1680 l/h men jag har ju både kampisar och yngel där så dom klarar kanske inte mer just nu.
#29 - 3 februari 2009 20:33
solis skrev:
Vad är mysis förnågot?

Dom har klarat invänjningen och lever fortfarande hoppas att dom fortsätter med det, har ju som sagt lite dålig erfarenhet av dom.[:o]

Mitt flås är just nu bara 1680 l/h men jag har ju både kampisar och yngel där så dom klarar kanske inte mer just nu.

Mysis är småräkor som man kan fånga i havet med hov när de är lite varmare ute...går fint å fånga ett par kg om man är ute en stund å sen fryser man sånna kartor som man kan köpa.... gratis å "levande foder" är ju aldrig dumt...

Dom e robusta!
köpte 2 till idag när jag körde förbi zoobutiken påvägen hem å dom slängde jag bara rätt över i lilla malkaret å de var inga problem
#30 - 3 februari 2009 20:47
KoiKe skrev:
Mysis är småräkor som man kan fånga i havet med hov när de är lite varmare ute...går fint å fånga ett par kg om man är ute en stund å sen fryser man sånna kartor som man kan köpa.... gratis å "levande foder" är ju aldrig dumt...

Dom e robusta!

köpte 2 till idag när jag körde förbi zoobutiken påvägen hem å dom slängde jag bara rätt över i lilla malkaret å de var inga problem

Tack för tipset, får köra ut till havet när det är [SIZE=1]lite[/SIZE][SIZE=2] varmare och håva in lite räkor.[/SIZE]

Är det sewellian du menar är roubsta eller:confused:
Villken sort köpte du?
#31 - 3 februari 2009 22:42
solis skrev:
Tack för tipset, får köra ut till havet när det är [SIZE=1]lite[/SIZE][SIZE=2] varmare och håva in lite räkor.[/SIZE]

Är det sewellian du menar är roubsta eller:confused:

Villken sort köpte du?

Mysis går å ge till typ vilken fisk som....i somras vart jag ute 2 runder å tog totalt 2-3kg...räcker rätt länge å e billigt om man jämnfört med fryst köpemat från djuraffären, går ibland å fånga mysis in i november så jätte varmt vatten behöver de inte vara...

Mm sewillan tycker jag verkar vara robust...
Lineolata var de jag köpte

Har haft lineolata å "borneo" eller vad den andra sorten heter nu i närmare 1 år tror jag..borneo sorten dog efter några månader men lineolatan lever vidare...
#32 - 4 februari 2009 08:22
Jag hoppas också att mina sewellia lineolata spotted lever länge, här verkar de svåra att få tag i, jag fick tag i dessa genom en vän som hade kontakter, det var dina spotted som strök med efter ett tag då?:(
Mina borneosucker prickig verkar det som man måste köpa dubbelt av för hälften dör, jag har fem kvar av 10.
Var lyckades du bara köra inom och köpa sewellia (lite avundsjuk när jag letat efter dom med nöd och lyckta;)) jag skulle ha guldringad sugmal med men dom var ju slut.
#33 - 4 februari 2009 11:10
solis skrev:
Jag hoppas också att mina sewellia lineolata spotted lever länge, här verkar de svåra att få tag i, jag fick tag i dessa genom en vän som hade kontakter, det var dina spotted som strök med efter ett tag då?:(

Mina borneosucker prickig verkar det som man måste köpa dubbelt av för hälften dör, jag har fem kvar av 10.

Var lyckades du bara köra inom och köpa sewellia (lite avundsjuk när jag letat efter dom med nöd och lyckta;)) jag skulle ha guldringad sugmal med men dom var ju slut.

Mm mina prickiga borneo var de som strök med...
dom verkar vara lite lustiga...

Båda sorterna av sewilliorna finns å köpa här i 2 butiker i stan... dock 120-140kr stk... men de finns rätt många i alla fall...

djurkompaniet har tex sewillorna i deras sortiment
#34 - 4 februari 2009 14:09
Då var det inte sewellia lineolatan spotted som strök med då utan borneon, trodde att du menade att den prickiga sewellian var känsligare än den guldringade, då kanske jag kan pusta ut.
Tyvärr så är det ingen kort resa dit men det är bra att veta om man skulle åt det hållet någon gång.
#35 - 4 februari 2009 18:22
solis skrev:

djurkompaniet finns i arlöv å hyllinge så jättelångt å köra är de inte

Mvh
#36 - 4 februari 2009 21:02
Tack för tipset, visste inte att djurkompaniet också fanns i hyllinge (det är väll den affären som finns inne i ett jättestort hus med en massa affärer i), det ligger väll ca 6 mil dit från mitt. Det var ju bra att dom har det i sortimentet, jag får ringa dit och kolla om dom har inne, trodde att det bara var där du bor som dom alltid hade det inne. Litet missförstånd av mig.[:o]
Nu har jag väll säkert varit ute och vimsat igen,det stället jag trodde det var på är ju väla men hyllinge ligger väll inte så långt därifrån eller
#37 - 4 februari 2009 21:48
solis skrev:
Tack för tipset, visste inte att djurkompaniet också fanns i hyllinge (det är väll den affären som finns inne i ett jättestort hus med en massa affärer i), det ligger väll ca 6 mil dit från mitt. Det var ju bra att dom har det i sortimentet, jag får ringa dit och kolla om dom har inne, trodde att det bara var där du bor som dom alltid hade det inne. Litet missförstånd av mig.[:o]

Nu har jag väll säkert varit ute och vimsat igen,det stället jag trodde det var på är ju väla men hyllinge ligger väll inte så långt därifrån eller

Brukar sälja växter å fisk till djurkompaniet här i stan, å de är ju ett å samma företag i grund å botten så priserna å grossisterna är nog dom samma hos dig och mig , även om dom inte har för tillfället så kan du nog ringa å be dom beställa

värt ett försök i alla fall
#38 - 4 februari 2009 21:57
Ja det är verkligen vär ett försök för dom är så fina, pratade med en fiskaffär i båstad och hon skulle kolla om deras leverantör hade några sewellia (i morgon skulle jag väll få svar), borneo prickig hade dom i varjefall som dom skulle köpa in så kanske det blir några fler sådana här i varjefall.:p
Hur många sewellia har du?
Är det dom prickiga eller guldringade?
Villken sort är finast?
Har aldrig sett någon guldringad i verkligheten bara på kort.
Bilagor:
#39 - 5 februari 2009 09:23
solis skrev:
Ja det är verkligen vär ett försök för dom är så fina, pratade med en fiskaffär i båstad och hon skulle kolla om deras leverantör hade några sewellia (i morgon skulle jag väll få svar), borneo prickig hade dom i varjefall som dom skulle köpa in så kanske det blir några fler sådana här i varjefall.:p

Hur många sewellia har du?

Är det dom prickiga eller guldringade?

Villken sort är finast?

Har aldrig sett någon guldringad i verkligheten bara på kort.

har bara 4-5 st som de är just nu (odlar ancistrus iställe)
men har väl tänkt skaffa fler å se om man kunde fått dom i lek
jag har lineolata nu å förut även borneo sucker..
borneo:n tycker jag e snyggast då den verkar skifta rätt mycke färg,men dom dog ju som sagt...
#40 - 5 februari 2009 11:29
KoiKe skrev:
har bara 4-5 st som de är just nu (odlar ancistrus iställe)

men har väl tänkt skaffa fler å se om man kunde fått dom i lek

jag har lineolata nu å förut även borneo sucker..

borneo:n tycker jag e snyggast då den verkar skifta rätt mycke färg,men dom dog ju som sagt...

Det jag undrade var om du har sewellia lineolata guldringad sugmal eller sewellia lineolata spotted. Sewellian är mer ljus med sina ljusa prickar och svarta eller mörka sträck på sidorna medans sewellia spotted är svart eller mörkbrun med små ljusa prickar över allt och blir lite större än den guldringade sewellian 1 cm eller så.

Bytte dina borneos också färg, ibland är dom ljusa och ibland är dom helt plötsligt mörka.
#41 - 5 februari 2009 20:40
Detta är sewellia lineolata spotted undrar om det är denna eller guldringad du har?
Har 2 som verkar hålla på och bråka (tror jag)just nu dom simmar runt och verkar suga eller bita varandra har någon varit med om det.
[ATTACH]17267[/ATTACH]

[ATTACH]17268[/ATTACH]
[ATTACH]17270[/ATTACH]
#42 - 5 februari 2009 23:28
Det kan inte vara lekbeteende du ser? :)
#43 - 6 februari 2009 12:21
Man kan ju alltid hoppas, jag har inte lyckas att se villket kön det är ännu dom är ju fyra sammanlagt med.[:-65]
Det var ju ingen av dom som försökte simma därifrån utan dom höll på länge på samma ställe, kanske var det något om revir,vem vet.
[:-176][:-142]
#44 - 27 februari 2009 14:10
I nästa vecka kommer mina guldringade sugmalar, JIPPI.:d:d
Mina prickiga är alldeles tokiga just nu(jag vet att det är 2 pojkar och 2 flickor )dom håller på att simma rundor som aldrig förr, alla fyra håller på i någon slags pardans och lägger sig på ryggen på varandra o simmar hit och dit i grupp, kanske beror det på att jag köpte en ny pump igår så att det är mer flås eller så är det kanske romantik på gång vem vet:p
Dom ser ut att ha roligt ivarjefall.:D
#45 - 12 maj 2009 06:55
Janne E skrev:

Mvh Janne

Igår fick jag uppleva det du beskrev om parningsleken, såg hannen typ pustsa på honan flera ggr och tillslut så gjorde dom det där fjärilsliknande och simmade upp mot ytan tillsammans på det viset, det var riktigt roligt att se.
Undrar om det är dom som är föräldrar till det ynglet jag har.
Dessa två var dom minsta av dom guldringade sewelliorna.
[ATTACH]19608[/ATTACH]ynglet från förra parningen

Annons