har två själv
dagaktiva livliga och riktigt lustiga små saker
snyggt när de svävar genom akvariet
mina noteringar så långt:
de är dagaktiva
de är svåra att mata(de andra fiskarna släpper inte fram å när lyset går av drar de sig tillbaka)
har gett broccoli nu med gott resultat
de äter dagtid och där har de ett övertag mot de andra fiskarna eftersom de täcker hela broccolibuketten.
undrar om inte många sewillor svälter ihjäl för algbildningen i sällskapskar är inte nog åt dem som enda föda.
i övrigt så har jag vanlig pump i karet och har lagt till syrepump som går 12 timmar om dygnet för att öka syresättning av vattnet och de växer på fint så ytterligare tror jag inte man behöver gå för de här.
i sitt naturliga habitat är det visserligen flodbäddar som gäller men de är ofta mer eller mindre stillastående gölar förutom vid vårflod osv och temperaturerna kan variera enormt
dessutom helt utan gömställen vilket kan förklara deras nyfikna attityd=)
Skulle inte säga att det är presist svårt att mata dem, när man släpper ner en algtablett så är den med de samma på den och vaktar den som om den vore gjord av guld, attakerar allt som kommer i närheten! väldigt roligt att se:) den tycks också ha ett litet revir på en platt sten i mitt kar som den inte heller släpper andra fiskar till. Annars är den en lustig liten krabat! :)
rekomenderas varmt!!