sewellia lineolata!

#1 - 30 mars 2008 18:43
Jag köpte en sewellia lineolata för nåra veckor sen... jätte fin å tyrevlig fisk som aldrig tycks sitta stilla :)
Är det någon som har information om denna fisk? Skulle vara tacksam om någon skrev allt dom vet om den eller om någon har egna erfarenheter om denna lilla krabat?
#2 - 30 mars 2008 19:02
Ja dom är kanon trevliga men tyvär så har jag lyckats ta död på 2 st. Det är dom enda fiskar som dött i det karet. Har ingen aning varför. Men men så kan det vara ibland,blir inga fler nu.Hoppas du lyckas bättre.
#3 - 30 mars 2008 19:04
Heddon skrev:
Ja dom är kanon trevliga men tyvär så har jag lyckats ta död på 2 st. Det är dom enda fiskar som dött i det karet. Har ingen aning varför. Men men så kan det vara ibland,blir inga fler nu.Hoppas du lyckas bättre.

den ser iaf. ut att trivas super bra :)
#4 - 30 mars 2008 19:07
Det trodde jag mina gjorde oxå!
#5 - 30 mars 2008 19:11
Heddon skrev:
Det trodde jag mina gjorde oxå!

just så... hoppas min verkligen mår bra då :)
#6 - 30 mars 2008 20:37
Kolla på http://www.loaches.com.
De gillar strömt vatten, sand och lite större stenar. Har förökat sig i akvarium utan några speciella åtgärder.
#7 - 30 mars 2008 22:30
Toppensida - tacker så mycket
Lilleulv
#8 - 31 mars 2008 11:29
suzanne.h skrev:
Kolla på http://www.loaches.com.

De gillar strömt vatten, sand och lite större stenar. Har förökat sig i akvarium utan några speciella åtgärder.

Tackar! super bra sida!
Bilagor:
#9 - 2 april 2008 13:15
har två själv

dagaktiva livliga och riktigt lustiga små saker
snyggt när de svävar genom akvariet

mina noteringar så långt:
de är dagaktiva
de är svåra att mata(de andra fiskarna släpper inte fram å när lyset går av drar de sig tillbaka)
har gett broccoli nu med gott resultat
de äter dagtid och där har de ett övertag mot de andra fiskarna eftersom de täcker hela broccolibuketten.

undrar om inte många sewillor svälter ihjäl för algbildningen i sällskapskar är inte nog åt dem som enda föda.

i övrigt så har jag vanlig pump i karet och har lagt till syrepump som går 12 timmar om dygnet för att öka syresättning av vattnet och de växer på fint så ytterligare tror jag inte man behöver gå för de här.

i sitt naturliga habitat är det visserligen flodbäddar som gäller men de är ofta mer eller mindre stillastående gölar förutom vid vårflod osv och temperaturerna kan variera enormt
dessutom helt utan gömställen vilket kan förklara deras nyfikna attityd=)
#10 - 2 april 2008 20:00
Diwa skrev:

i övrigt så har jag vanlig pump i karet och har lagt till syrepump som går 12 timmar om dygnet för att öka syresättning av vattnet och de växer på fint så ytterligare tror jag inte man behöver gå för de här.

En syrepump ökar inte nämvärt syremängden i akvariet. Det är ytrörelsen som gör att syre binds till vattnet. Däremot kan det minska koldioxidmängden i akvariet, vilket är en nackdel om man vill ha välmående vätxter.
#11 - 13 april 2008 14:40
Diwa skrev:
har två själv

dagaktiva livliga och riktigt lustiga små saker

snyggt när de svävar genom akvariet

mina noteringar så långt:

de är dagaktiva

de är svåra att mata(de andra fiskarna släpper inte fram å när lyset går av drar de sig tillbaka)

har gett broccoli nu med gott resultat

de äter dagtid och där har de ett övertag mot de andra fiskarna eftersom de täcker hela broccolibuketten.

undrar om inte många sewillor svälter ihjäl för algbildningen i sällskapskar är inte nog åt dem som enda föda.

i sitt naturliga habitat är det visserligen flodbäddar som gäller men de är ofta mer eller mindre stillastående gölar förutom vid vårflod osv och temperaturerna kan variera enormt

dessutom helt utan gömställen vilket kan förklara deras nyfikna attityd=)

Skulle inte säga att det är presist svårt att mata dem, när man släpper ner en algtablett så är den med de samma på den och vaktar den som om den vore gjord av guld, attakerar allt som kommer i närheten! väldigt roligt att se:) den tycks också ha ett litet revir på en platt sten i mitt kar som den inte heller släpper andra fiskar till. Annars är den en lustig liten krabat! :)
rekomenderas varmt!!

Annons