Sewellia lineolata

#1 - 16 april 2006 04:15
Vet inte vart jag ska placera frågan...är nybörjare, kör därför här i mitt första akvarium.

Vi letade efter en bra algätare till vårt 60l yngelakvarium. Vi var inne i en akvarieaffär på Kungsholmen, Stockholm. Blev rekomenderad sewellia lineolata. En jättegullig liten fisk. När vi kom hem sökte jag info på nätet om denna fisk, hittade inte speciellt mycket och framför allt hittar jag inte att den är specifik algätare... Har någon info om denna fisk? Äter den verkligen alger? Den har inte varit i närheten av nån alg sen den kom hit ialla fall. Ser att den finns med i fishbase men är superdålig på engelska. Kan någon hjälpa mig med översättning??
#2 - 16 april 2006 08:56
Pja, jag har inte haft den arten, men det är en strömgrönling, och de äter visserligen lite alger, men huvudsakligen äter de smådjur som de hittar bland algerna.
#3 - 16 april 2006 09:29
Jag har oxå köpt en sån. Den håller mest till på mitt innerfilter. Tror inte den äter värst mycket alger, men söt är den. :D
#4 - 19 april 2006 11:50
Vad ska jag ge min lilla nykomling att äta?? Den tar inte vanliga flingorna (möjligtvis på botten) och den äter inte av algtabletterna jag provat.

Annons