Jag har ett Juwel Rio 180, men jag tror att filtren är ungefär likadana på bägge modeller. I alla fall, det är inte så väldigt krångligt - inte som det kan verka av bruksanvisningen. Kanske ett par gånger om året (max) brukar jag byta en av de fyra blå filtersvamparna. Men åtminstone i mitt akvarium brukar det inte behövas göras speciellt ofta, för filtren blir inte så smutsiga. Överst ligger det ett vitt filter som är ett finfilter, och det brukar jag däremot byta ofta, ca 1 gång i veckan. Där fastnar sådant som växtdelar och liknande, och det kan ju bli rätt unkigt om det får ligga för länge. Observera att man inte måste använda Juwels egna svindyra vita finfilter där, utan det går bra att köpa stora påsar med vitt filtermaterial som man själv klipper till så att det blir rätt storlek.
I manualen står det också att man ska använda kolfilter, men det behövs absolut inte till vardags. Det är bara om man behöver filtrera bort medicinrester eller liknande som aktivt kol är nödvändigt. Så strunta i kolfiltret! De blå filtersvamparna och det vita finfiltret är vad som behövs.
En annan sak att tänka på är dock att medan man enligt min mening inte behöver lägga ned mycket möda på filtret, så är det bäst att hålla koll på pumpen. Den behöver göras ren då och då, jag brukar plocka isär min ca 1 gång i månaden och göra rent impellern. Det behövs bara att den blivit lite lite slemmig så tappar pumpen i kraft, och det är ju inte bra.