Server död mellan 15.00 lördag - 10.00 söndag

admin
Christian Alfredsson
#1 - 22 augusti 2010 08:21
Servern dog igår eftermiddag. Den ska starta om sig automatiskt om den får fel på någon process det gjordes inte denna gången. På förmiddagen idag så hade en tekniker från box.se möjlighet att hjälpa oss med att starta om den.

Kommer leta efter anledning till varför den bara stannade.

Det sista den sa var: Aug 16 15:00:33 zoopet pcscd: winscard.c:309:SCardConnect() Reader E-Gate 0 0 Not Found

Någon som sett det innan? Google har inte sett det så ofta.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 augusti 2010 08:38
Bör väl också nämnas att vi inte har övertidsjour hos webbhotellet för vår server eftersom det kostar för mycket (per år 12.000 kr i fast avgift + 1.000 kr för varje påbörjad arbetstimme + moms).
Denna gång fick vi dom ändå att starta upp Zoopet mot att vi betalar 1.000 kr + moms. Detta skall vi dock inte räkna med att det kommer att funka alltid - utan normalt så hade Zoopet denna gång kommit igång ytterligare ett dygn senare.

Sedan kan vi oxå tipsa om att när Zoopet inte funkar så anger vi vad som händer på Zoopets facebooksida
#3 - 22 augusti 2010 08:39
winscard är iallafall rörande smartcard läsning. Trasig enhet eller felkonfigurerat system om nu inte smartcards används? :-)
admin
Christian Alfredsson
#4 - 22 augusti 2010 08:48
Det är den Dell server och den har inte sagt så innan. Vi har haft den servern i ett par år. Använder inte smartcards.
#5 - 22 augusti 2010 08:52
Tråkigt att det hände, men ändå gott att Zoopet är på G igen:D!
#6 - 22 augusti 2010 09:01
Har inte riktigt fattat vitsen med vad som är så bra FB, men det har sina ljusa stunder... som tex idag :).
Sen en dum fråga; kan ett helt forum bara försvinna ut i cyberrymden och försvinna för alltid:confused::confused::confused:?
#7 - 22 augusti 2010 09:16
admin skrev:
Det är den Dell server och den har inte sagt så innan. Vi har haft den servern i ett par år. Använder inte smartcards.

Har den inbyggd smartcard läsare? Om så, och den inte används, är den inaktiverad?
Vet inte vad ni kör för OS? Fedora?, jag hade för en tid sedan lite problem med läsarna+debian som inte ville lira som jag ville :)

Kan ju vara en sån där lite "bara denna gång"-grej som man inte ser till igen. Men är felet återkommande så bör man nog felsöka mer grundligt. Används inte smartcards så kanske man kan avinstallera winscard(pcscd) och kompilera om kernel om så behövs.

Är några år sen jag satt med linux/unix så är inte helt 110% :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 augusti 2010 09:31
Sen en dum fråga; kan ett helt forum bara försvinna ut i cyberrymden och försvinna för alltid:confused::confused::confused:?

Ja i princip så kan detta ske. Dock så betalar vi för en automatiskt uppdaterad kopia hos webbhotellet. Tror att denna kopia tas 1 gång per dygn och försvinner Zoopet så kan vi alltid gå tillbaka till den senaste kopian och starta om från denna - i så fall försvinner ju bara det som lagts in på Zoopet efter att denna kopia togs.
admin
Christian Alfredsson
#9 - 22 augusti 2010 12:16
Jag har bett att de kollar på vad det kan vara. De har ju många Fedora-servrar och mer erfarenhet av dem.
Bilagor:
#10 - 22 augusti 2010 12:34
Det kanske låter dumt men jag tänker på åskväder... finns inget som slagits pga detta, vi har ju haft lite åskigt i hela Sverige.

Annars är det ju JÄTTE konstogt vad som hände:O
Och väldigt jobbigt om man inte får reda på det:/ Det kan ju hända igen...
admin
Christian Alfredsson
#11 - 22 augusti 2010 12:59
Servern står i en datorhall som ska vara skyddad mot det mesta. Vi ska troligen köpa ett DRAC-kort som gör att jag kan starta om den hemifrån, eller starta den även om den inte har ström.

Annons