Serpaetetror blir färre och färre

#1 - 20 maj 2007 09:57
Tjenare!

Jag har ett rätt nystartat 220l akvarium, 4 veckor sedan det startade. Jag började ganska lugnt med 8 serpaetetror, 2st dvärgkulfiskar, en plecostomus och en ancistrus.

Först dog min ancistrus, sedan båda kulfiskarna (som jag trodde berodde på de röda mygglarverna jag matade dom med efter vad jag kunde hitta här på forumet), och nu har tetrorna börjat dö en efter en. Har bara 5st kvar nu.

Dom två första tetrorna såg jag inget synligt fel på men den tredje som dog under natten till idag hade sedan igår en vit bula över huvudet samt var ögonen utstickande, men inte jätte mycket. Ingen annan kvarvarande tetra verkar ha något synlig fel.

Någon som vet vad jag ska göra?

Vill ni ha mer info om något så säg till

Tack på förhand
#2 - 21 maj 2007 12:08
Nu har ytterligare en dött och ännu en simmar konstigt. Den snurrar när den försöker simma och kan knappt äta eftersom den missar maten.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan bara titta på när dom dör :(

Jag har haft problem med min doppvärmare, ett tag var temperaturen i akvariet 28 grader i två dagar. Kan det varit orsaken?

Angående alla olika värden man ska mäta har jag bara mätt pH:t som är strax över 7. Vad ska jag köpa för att kunna mäta de övriga värdena?
#3 - 21 maj 2007 13:40
troligen har du nitrit i tanken, blir ofta så i de första veckorna innan vattnet stabiliserat sig. Köp ett nitrit test i affären å testa. Botemedlet är då ett antal vattenbyten, det finns ett mer info under rubriken "mitt första akvarium" alternativt "akvarievatten" i forumet...lycka till
#4 - 21 maj 2007 14:42
troligen har du nitrit i tanken, blir ofta så i de första veckorna innan vattnet stabiliserat sig. Köp ett nitrit test i affären å testa. Botemedlet är då ett antal vattenbyten, det finns ett mer info under rubriken "mitt första akvarium" alternativt "akvarievatten" i forumet...lycka till

Okej tack så mycket för det svaret! Ska iväg och köpa mig ett sådant :)
#5 - 22 maj 2007 20:34
Bulan kan vara svamp och utstående ögon beror ofta på bakterieinfektion, Myxazin mot bakterier! Tillväxten av skadliga bakterier kan berott på för höga halter av NH4 och NO2.

Köpt dropptester, förslagsvis JBL.
Bilagor:
#6 - 24 maj 2007 17:49
quarantino skrev:
Bulan kan vara svamp och utstående ögon beror ofta på bakterieinfektion, Myxazin mot bakterier! Tillväxten av skadliga bakterier kan berott på för höga halter av NH4 och NO2.

Köpt dropptester, förslagsvis JBL.

Hmm det där med svampinfektion verkar inte roligt, men som tur är verkar döden slutat härja i akvariet nu. Har bytt vatten några gånger och nu verkar dom ganska glada..
Det blir till att köpa test i helgen.
Tackar för svaret:)

Annons