Seriös akvarist -NOT!

#1 - 18 september 2004 03:00
http://www2.blocket.se/view/3249669.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0

Lägg även märke till komentaren
"Även doppvärmare ingår, har inte orkat
koppla in den bara"

Nå hoppas det säljs till någon litet mer intresserad, och som orkar ge de stackrarna lite värme...
#2 - 18 september 2004 06:56
Ganska snyggt akvarium annars.
Med fler växter.
#3 - 18 september 2004 07:33
Jag har inte heller doppvärmaren inkopplad i mitt stora kar..
#4 - 18 september 2004 07:36
oj, vad det är jobbit att koppla in en värmare.....man måste kanske böja sig och sätta i kontakten.....
#5 - 18 september 2004 07:39
Vem vet om det behövdes värmare? konstigt att kommentera något som man inte vet nått om...

Jag har 6 akvarium och bara värmare i ett av dem, de håller 26 grader utan värmare och jag använder värmare endast i ett av dem där jag vill ha temperaturen på 28 grader..
#6 - 19 september 2004 00:02
ja ja ja skit i att värmaren inte har vart ikopplad... (herregud)
själva syftet med tråden var att visa att det inte verkade särskilt genomtänkt att investera en himla massa pengar på akvarium, tillbehör & fisk, för att bara en månad senare tröttna o sälja allt...
Djurvän som man är tänker då på de stackars firrarna som än en gång måste utstå transport och allt sådannt!

Tack för ordet...
#7 - 19 september 2004 00:53
Oftast behövs det inget värmare...om man bor i en väl isolerad lägenhet, karen håller ändå en temp på runt 24-25 gr, där många arter trivs i...Jag har värmare vare i ett av mina 15 kar som är igång, just nu... å det ä uppväxtkaret på 160L.
#8 - 19 september 2004 07:24
Tror inte att det behövs doppvärmare. Jag har 26 grader utan värmare och guppies är inte särskilt värmekrävande så hon klarar sig nog utan det.

Snyggt akvarium tycker jag.
#9 - 19 september 2004 08:44
Ursprungligen skickat av nattportier

själva syftet med tråden var att visa att det inte verkade särskilt genomtänkt att investera en himla massa pengar på akvarium, tillbehör & fisk, för att bara en månad senare tröttna o sälja allt...

Djurvän som man är tänker då på de stackars firrarna som än en gång måste utstå transport och allt sådannt!
Jag anser att personen gör helt rätt. Det finns inget värre akvariefiskar kan råka ut för än en ägare som har tappat intresset. Det är väl bättre att fiskarna får en ny chans hos en ny ägare som kanske har intresse att ta hand om dem än att de sakta ska plågas ihjäl hos en ägare som struntar i dem.
#10 - 19 september 2004 08:50
FI hann före! Och håller med.
Inget fel att prova på en hobby, och då är det lämpligt att börja med ett skapligt kar. Försvinner intresset, så är det bästa att avsluta aktiviteten direkt innan eventuell vanvård börjar...
Men det finns inget i artikeln som säger att fiskarna skulle ha fått "utstå" nåt.
Sorgligt att en del sitter å bevakar andra människor på detta sättet, och insinuerar att det skulle vara djurmisshandel på gång!
#11 - 19 september 2004 09:42
Håller med Anli. Inget tyder på att fiskarna skulle ha farit illa. Av bilden att döma ser det mycket bra ut. Lite omt men rent och prydligt. Hon har bara haft karet i en månad. Anser att de är lite olämpligt att hänga ut folk på forumen. Särskilt då det inte verkar som om någon har gjort fel. Vad vet vi om personens tidigare intressen.
#12 - 19 september 2004 09:59
Doppvärmarna har jag ligger i lådan, där ligger dom bra. Har en stadig temp på 26 i samtliga kar.

Mvh Jari
#13 - 19 september 2004 10:20
Jag tycker mest synd om personen som säljer akvariet, det kan inte kännas kul att lägga ut en massa pengar och sen känna att det inte var rätt grej och att det mest bara känns drygt, helt rätt att sälja sakerna då :)

och värmare har jag inte använt dom senaste 10 åren......

//Marcus
#14 - 19 september 2004 15:25
Seriöst kan väl också vara att inse sina begränsningar och ta sin mats ur skolan.
Kanske bra för sin egen självbild att ta ner någon annan ?
#15 - 19 september 2004 19:05
Utan värmare skulle jag bara ha 20-21 grader i mitt kar, jag tyckte på bilden att det var fiskar som behövde varmare. Hur varmt har ni i era hus för akvariet ska hålla 26 grader?
Jag köpte värmare nu i somras så sa hon i akvarieaffären behövs det? (det var värmebölja) Ja, för mina akvarie var bara på 24 grader! Vi reagerade på anonsen p.g.a. att han eller hon inte hade orkat sätt in doppvärmaren...
#16 - 19 september 2004 19:13
Men visst känner man igen sig, gå in helhjärtat för något och sen tappa intresset fort...

Inom akvarievärlden har jag gjort något liknande, fått för sig att man ska en viss typ av inredning för att veckan efter byta ut den och stå där med en antal kilo sten som inte passar...

Dessutom har man väl en del oigenomtänkta fiskinköp på sin meritlista..
#17 - 19 september 2004 19:19
De flesta lägenheter idag håller en temperatur betydligt mer än 20 grader inomhus. 23-24 grader är rätt vanligt. (Är det mycket mer brukar det bli rätt så jobbigt att bo där). I ett akvarium med en ljusramp ovanpå som är tänd 10-12 timmar/dag, och därtill en filtermotor som går konstant, så brukar det bli några grader varmare i akvariet än i luften.

Jag är rätt säker på att väldigt många akvarister idag har en värmare i akvariet utan att ha en aning om vad som skulle hända om man tog bort den. Det som skulle hända är att temperaturen går ned ett par grader på natten (så är det även i naturen) och man får en väsentligt lägre elräkning. Man eliminerar också risken för att det blir kortis i värmaren en dag och det blir kokt fisk i akvariet. (En rätt så vanlig "dödsstöt" för många akvarier)

Nu är dock detta inget försvar för den akvaristen som gett upp efter att ha burit och släpat, sköljt sand och prövat på det här med vattenbyte. Uppenbarligen har denne heller inte förstått vitsen med värmare.
#18 - 19 september 2004 21:10
Jag har inte använt värmare på år...endast när jag behöver få upp värmen fort vid t ex ett helvattenbyte.

I övrigt håller jag med FI och Anli. Ingen vet anledningen till det plötsligt tappade intresset. Felköp kanske?...pengabekymmer?...som sagt det kan finnas många orsaker till detta. Lustigt att det blir ett helt ämne av en annons. Hoppas att tjejen får det sålt snabbt då![:D]
#19 - 19 september 2004 23:13
Jag använder bara värmare på vinterhalvåret, men då trippar jag runt i yllesockor och tjocktröjja... Snål hyresvärd är anledningen... Nåja, det tycks inte vara så att fiskarna lider mer än av flytt/transport, men det är nog inget i jämförelse med hur de skulle lidom om hon behåller dem och lite slentrianmessigt sköter akvariet!

Måste erkänna att när det skiter sig får jag lust att slänga bort mina akvarium ibland... men jag vet att jag gillar dem längst in i hjärtat, så de är alla kvar :)

Alla har rätt att ångra sig, om det går!
#20 - 20 september 2004 10:11
Det värsta jag sett annonsväg är 2 discus i 50 liter + att det var andra mindre fiskar också (om jag minns rätt) Ett sådant åttakantigt. Funderade på att köpa för jag tyckte synd om fiskarna men gjorde det ej, hoppas att de fick det bättre..
#21 - 20 september 2004 17:05
Just som solbacka säger! Så var det tänkt att bli en diskussion ang olika akvarieanonnser inte på något sätt hänga ut en stackars tös som tappat intresset efter bara en månad o säg 5000 spänn...
och vad gäller värmaren så behövs den som sagt säkert inte...

vad som kanske var lite anmärkningsvärt var att man i självaste annonsen skriver att man inte -orkat- koppla i den.
man hoppas att hon iallafall -orkat- mata dem...

Annons