Jag leker lite med tanken på att bygga en bänk utmed en 2.7m lång vägg. På denna bänk skulle jag sedan ställa gisningsvis 3 akvarier (ca 200l,150l och 80l). Storlekarna beror lite på mått och vad jag känner jag behöver.
Nu leker jag med tanken på att seriekoppla dessa akvarier ihop med en sump. Man skulle då få en mycket stor vattenvolym och man kan säkert göra sumpen på ett bra sätt för att få både biologisk och mekanisk rening.
Tanken är då att man pumpar vatten från sump till akvarium ett. Man har sedan hävertar mellan akvariena och avslutar med en ytavrinningsanordning ned till sump från sista akvariet. Givetvis ordnar man ytavrinning och sumppump på ett sådant sätt att man inte får översväminging om pumpen stannar eller om det blir stopp i rör osv (inkluderar även säkerhetsmarginal i sump för att ta hand om extra vatten om pump dör).
Jag är dock inte helt säker på att detta blir bra i praktiken.
Får man tillräckligt med syre i vattnet? Speciellt i det sista akvariet.
Med tanke på att akvarierna har olika volym blir de olika höga. För att detta skall fungera måste alla ytorna ligga på samma nivå. Finns det något snygt sätt att "palla upp" ett akvarium med lägre höjd så att ytorna kommer i nivå? Stor frigolitkloss kanske? Klarar det vikten? Fult blir det.
Finns det andra bättre sätt att göra detta? Separera alla tankar, men köra mot gemensam sump?
Efter att jag insett vad en sump är och varför man har den känns det som att det nästan vore dumt att inte använda det om man har utrymme och som i mitt fall vill ha flera akvarier. Förutsättning givetvis att alla akvarier skall ha samma vattenvärden, men så är det i mitt fall.
Tänkte att man kanske delar sumpen i två delar. En med mycket växter och en med mekanisk filtrering. Är man helt ute och cyckar om man gör så?
Det blev flera lite förvirrade tankar, men någon kanske förstår hur jag tänker och kan kommentera lite.