seriekoppla filter?

#1 - 6 januari 2004 23:42
Hej!
Har ett Eheim 2217/ytterfilter (1000 l/tim) i ett 540 kar men det är aningen i underkant då jag funderar på diskus som käkar en hel del mat.
Vilka BRA/billiga alternativ finns? Går det att seriekoppla ytterfilter så att det fortfarande bara är ett utblås/insug och då kanske borra några extrahål i utblåset för att utjämna utströmmningen=ingen mer synlig apparatur i karet+att det enda som behövs är ett ytterfilter+ngn. koppling/slang emellan filtrena.
Har back to nature bakgrund värt att tillägga...
Då mitt filter står i möbeln under akvariet så sjunker ju pumpkapaciteten drastiskt så 1000 l/tim är det ju inte på långa vägar ens nu då det tar kraft att pumpa genom slangar/höjdskillnaden.
Tacksam för synpunkter!
#2 - 7 januari 2004 00:03
Köp Eheim 2250 lr 2260
#3 - 7 januari 2004 00:20
Du kan ju alltid köpa ett ytterfilter till (utgår från att du har ett golvfilter); koppla insuget från akvariet till det ena filtret, anslut sedan det filtrets utblås till det andra filtrets insug, för att till sist koppla en slang från detta filters utblås ut i akvariet. Då borde du få den sammanlagda effekten av dina ytterfilter så att det fördubblar antalet liter per timme.
#4 - 7 januari 2004 04:14
Antingen köper du ett 2217 till eller ett 2250 el. 2260 som Buckshot föreslår. Jag skulle deffinitivt inte seriekoppla filtren så att de har ett gemensamt utblås.
#5 - 7 januari 2004 06:50
Tänkte bara tillägga att det inte blir nån höjdskillnad eftersom du har en häverteffekt ner till filtret.
#6 - 7 januari 2004 10:54
Tänk på;
Om du har ett filter på 1000l/h ska det andra filtret också ha 1000l/h för att den totala ska bli 1000l/h. Seriekopplar du är det den minsta flödet som avgör det totala flödet. Köper du ett filter som pumpar 2000l/h kommer det totala flödet ändå inte att bli högre än det gamla filtret(1000l/h). Det enda som ökar är uppfodringshöjden, den adderas ihop. Klarar båda filterna t ex. 4 m blir den totala 8 m. Fördel; du kan ha filtret i källaren :-)
#7 - 7 januari 2004 11:06
Ursprungligen skickat av kampfisken

Du kan ju alltid köpa ett ytterfilter till (utgår från att du har ett golvfilter); koppla insuget från akvariet till det ena filtret, anslut sedan det filtrets utblås till det andra filtrets insug, för att till sist koppla en slang från detta filters utblås ut i akvariet. Då borde du få den sammanlagda effekten av dina ytterfilter så att det fördubblar antalet liter per timme.

Då kan vi konstatera att detta inlägget var helt fel. Två seriekopplade filter på vardera 1000 liter/h kommer att cirkulera 1000 liter/h tillsammans när dom är seriekopplade. Ett anat sätt är att ha två filter som har gemensamt inlopp och utblås (paralellkopplade). På detta sättet kan du dubbla cirkulationshastigheten.
Jag vet inte riktigt hur en btn bakgrund funkar, men som jag förstår så finns det massor av plats för filtermaterial bakom den. Borde man inte kunna fylla bakgrunden med filtermaterial och sätta i ett litet pumphuvud som drar vatten genom det?
Kom ihåg att det är inte cirkulationshastigheten som är det viktiga när du har diskus utan filterkapaciteten. Du kan aldrig få så hög cirkulation som krävs för att hålla rent på bottnen och samtidigt ha diskusar som trivs. Jag skulle satsa på att öka filterkapaciteten och kompletera med försiktig rensugning av bottnen i samband med vattenbyten.
MVH
magnus
#8 - 8 januari 2004 20:35
OK! låter som om man skulle skaffa eheim 2250 el.2260 istället.
Vet ej vad volymen är i dessa filter (är det professional II serien?) eller ifall dessa är hyfsat billiga på begagnat marknaden.
Har nu ytterfilter 2217 och tror volymen är på 6 liter i detta.
Parallell koppla låter vettigt, men minst oljud med EN pump kanske...Å ena sidan så försvinner det en del bakteriekultur vid rengöring istället för att man har 2 filter och rengör dessa vid olika tidpunkter.
Tack för alla synpunkter ! ! !
#9 - 9 januari 2004 08:06
Jag kör själv med två olika ytterfilter (fluval 304 och eheim 2227) Det blir klart smidigar när man rengör för att man slipper riskera nitrittoppar. Om du skall investera i ett nytt filter så rekomenderar jag starkt eheims intervallfilter.
MVH
Magnus
#10 - 9 januari 2004 08:17
2250 har 12 liters filtervolym och 2260 18 liter.
Nej, de hör inte till P2-serien, utan till "Classic"-serien.
2260 har någon sorts "extrapip" i botten (för avtappning/påfyllning ? )
Dubbelkranar underlättar skötseln betydligt, men kostar en bra hacka.

Annons