SERA Nitrit-test (NO2)

#1 - 15 januari 2007 18:23
Nu e jag fundersam. är det någon som använt detta test?
hat mätt flera ggr nu och i början var Nitriten på 0.3. och då började jag med massa delvatten byten som det rekommenderat.
men i förrgår hade det stigit till 0.5 så jag gjorde delvatten byte och spillde i Nitirvec och det har fortfarande inte sjunkit. Tar det lite tid för Nitrivecen? På en annan tråd läste jag att det vart skillnad typ på en gång?
Så jag undrar om jag läst manualen rätt. Det står ju att man ska fylla röret med 5ml vatten och sen 5droppar Sera Nitrit test1 och 5 droppar Nitrit 2??
Men på skalan kan man ju mäta av NO2-N och NO2 och jag har inte en aning om vad det e så jag tänkte om det kanske vara att man använde 5 droppar från ena flaskan för att mäta ena värdet och andra flaskan för värde nr 2?
Annars borde de ju kunnat ha vätskorna i samma flaska tycker jag om de ändå ska blandas???
Tacksam för hjälp på mina test frågor :)
#2 - 15 januari 2007 19:00
[INDENT]
[INDENT]
Audion skrev:
Nu e jag fundersam. är det någon som använt detta test?
[/INDENT]
Audion skrev:

[INDENT]hat mätt flera ggr nu och i början var Nitriten på 0.3. och då började jag med massa delvatten byten som det rekommenderat.[/INDENT]

[INDENT]men i förrgår hade det stigit till 0.5 så jag gjorde delvatten byte och spillde i Nitirvec och det har fortfarande inte sjunkit. Tar det lite tid för Nitrivecen? På en annan tråd läste jag att det vart skillnad typ på en gång?[/INDENT]

[INDENT]Så jag undrar om jag läst manualen rätt. Det står ju att man ska fylla röret med 5ml vatten och sen 5droppar Sera Nitrit test1 och 5 droppar Nitrit 2??[/INDENT]

[INDENT]Men på skalan kan man ju mäta av NO2-N och NO2 och jag har inte en aning om vad det e så jag tänkte om det kanske vara att man använde 5 droppar från ena flaskan för att mäta ena värdet och andra flaskan för värde nr 2?[/INDENT]

[INDENT]Annars borde de ju kunnat ha vätskorna i samma flaska tycker jag om de ändå ska blandas???[/INDENT]

[INDENT]Tacksam för hjälp på mina test frågor :)[/INDENT]

[INDENT]Jag har haft det testet och det fungerade utmärkt, man blandade dropparna med flaska 1 med flaska 2. [/INDENT]

[INDENT]Sen tycker jag inte att du ska hälla i nitrivec om du vet att du ska göra fler vattenbyten, då blir det dyrt för dig, utan byt vatten om och om igen.....morgon och kväll tills Du ser skillnad...när du ser att testet är på väg åt rätt håll kan du hälla i de nyttiga bakterierna....lite salt för fiskarnas gälar...om Du ser att de mår dåligt och kliar sig och så...[/INDENT]

[INDENT]Mvh acinna[/INDENT]

[/INDENT]
#3 - 15 januari 2007 19:00
NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit
NO2 mängden nitrit.
Nitritinnehållet (NO2) är ca 3.2 gånger större än (NO2-N) eftersom då räknas även syrets vikt med.
NO2 ska va under 0,3.
Du ska stänga kyvetten efter 5 droppar av 1 omskaka försiktigt, tillsätt 5 droppar ur 2 stänga kyvetten omskaka försiktigt, läs av efter 3-5 minuter.

Det tar ca 12 tim för nitrivec att "verka".
#4 - 15 januari 2007 19:15
acinna skrev:
[INDENT]

[INDENT]Jag har haft det testet och det fungerade utmärkt, man blandade dropparna med flaska 1 med flaska 2. [/INDENT]

[INDENT]Sen tycker jag inte att du ska hälla i nitrivec om du vet att du ska göra fler vattenbyten, då blir det dyrt för dig, utan byt vatten om och om igen.....morgon och kväll tills Du ser skillnad...när du ser att testet är på väg åt rätt håll kan du hälla i de nyttiga bakterierna....lite salt för fiskarnas gälar...om Du ser att de mår dåligt och kliar sig och så...[/INDENT][INDENT]Mvh acinna[/INDENT]

[/INDENT]

Oki. Jag var tvungen att testa med nå nytt för jag har prövat byta närmare hälften av vattnet flera dagars tid nu. Men jag testar köra hela det här Nitravec programmet så får man se vad som händer :)

Annons