Har trots alla försiktighetsåtgärder med karantän osv. lyckats få vita prick i vårt 450L. Hade det även för några veckor sedan men eftersom jag fiskade upp alla tetror direkt jag såg första pricken hoppades jag att övriga invånare skulle slippa bli smittade [:o]
Tetrorna tillfrisknade så gott som helt redan nästa dag men självklart fick de gå kvar i sjukstugan och få 3:e dagens dos oxå (medicinering dag 1 & 3). Efter en vecka i sjukstugan och inga prickar sedan dag 2-3 så släppte vi tillbaka tetrorna.
Nu några veckor senare upptäckte jag att tetrorna var prickiga igen och vid närmare titt så var så gott som alla malar prickiga med :(
Bara plecon Sigge som jag än så länge inte sett någon prick på men eftersom jag bara ser en liten del av honom ur sitt gömställe kan jag inte vara säker.
Nu till frågan. Jag har Sera costapur hemma och undrar om det är ok att medicinera hela 450L med det eller innehåller det giftiga ämnen för malarna :confused:
Har 3 mil till närmsta butiker som har olika mediciner så funkar denna medicinen är det bra och då kan vi medicinera direkt. Annars måste jag ge mig ut imorgon på jakt efter lämpligare medicin.
Invånare i karet:
Svart neontetra
Siamesiska algätare
Guldancistrus + massor av yngel
Kuhliiålar
"Pleco"
Anatome helena
Tacksam för hjälp [:o]