Sera costapur+malar = ??

#1 - 26 oktober 2009 15:05
Har trots alla försiktighetsåtgärder med karantän osv. lyckats få vita prick i vårt 450L. Hade det även för några veckor sedan men eftersom jag fiskade upp alla tetror direkt jag såg första pricken hoppades jag att övriga invånare skulle slippa bli smittade [:o]
Tetrorna tillfrisknade så gott som helt redan nästa dag men självklart fick de gå kvar i sjukstugan och få 3:e dagens dos oxå (medicinering dag 1 & 3). Efter en vecka i sjukstugan och inga prickar sedan dag 2-3 så släppte vi tillbaka tetrorna.
Nu några veckor senare upptäckte jag att tetrorna var prickiga igen och vid närmare titt så var så gott som alla malar prickiga med :(
Bara plecon Sigge som jag än så länge inte sett någon prick på men eftersom jag bara ser en liten del av honom ur sitt gömställe kan jag inte vara säker.

Nu till frågan. Jag har Sera costapur hemma och undrar om det är ok att medicinera hela 450L med det eller innehåller det giftiga ämnen för malarna :confused:
Har 3 mil till närmsta butiker som har olika mediciner så funkar denna medicinen är det bra och då kan vi medicinera direkt. Annars måste jag ge mig ut imorgon på jakt efter lämpligare medicin.

Invånare i karet:
Svart neontetra
Siamesiska algätare
Guldancistrus + massor av yngel
Kuhliiålar
"Pleco"
Anatome helena

Tacksam för hjälp [:o]
#2 - 26 oktober 2009 16:20
Ingen som har erfarenhet av medicinering av sera costapur :confused:
#3 - 26 oktober 2009 18:45
Nåja.. Bära eller brista [:o]. Nu åkte medicinen i iaf.
Plockade dock upp 3st. Anatome helena som jag såg och lagt i eget kar för säkerhets skull.

Hur är det med smittspridning via snäckor? Kan de bära på smittan om jag tänkt ha dem i annat kar sen?
#4 - 26 oktober 2009 18:59
Hej Nina,

Jag kämpar med samma sak. Hur går det för dig?

Mina Kardinaler rök med slutet av förra veckan och under helgen så dog 1 utav mina L046.

Nu har min andra L046 fått ett väldigt konstigt beteende.
#5 - 26 oktober 2009 19:44
Ullisbaby skrev:
Hej Nina,

Jag kämpar med samma sak. Hur går det för dig?

Mina Kardinaler rök med slutet av förra veckan och under helgen så dog 1 utav mina L046.

Nu har min andra L046 fått ett väldigt konstigt beteende.

Inte kul :(
Upptäckte prickarna idag och tänkte göra som innan, medicinera i karantän men när jag håvat upp 16 tetror av 30 så såg jag att våra små guldancistrusyngel oxå var helt prickiga så då gav jag upp håvandet. Insåg att enda lösningen nu var att medicinera i stora karet men lät de tetror jag håvade upp vara kvar i karantän för medicinering där.

Efter att ha sökt hela kvällen i forumet och inte hittat något som tydde på att costapur skulle vara skadligt för malar/ålar så chansade vi och öste i 11ml enligt rekommendationen.
Än så länge verkar allt vara frid och fröjd så jag hoppas att det går vägen [:o]

Snäckorna som jag släppte över i eget litet kar med luftpump försöker dock smita ;):D
Hade jag inte haft lock på plastkaret hade de varit på andra sidan för två av tre sitter över ytan, nästan på locket [:o]

Hoppas du får rätt på ditt kar snart... Lycka till :)
#6 - 26 oktober 2009 22:25
Varför inte bara använda EXIT? Går på en hundring.
Droppa i skiten i 4-5 dagar sen är prickarna bara ett minne blott!
Gör ett delvattenbyte efter behandling sen e d klart.
Har de få gångerna jag använt det inte märkt någon/några bieffekter på vare sig malar eller andra fenprydda varelser. Ej heller på filtermedia.
:)
#7 - 26 oktober 2009 23:00
NIC skrev:

Har de få gångerna jag använt det inte märkt någon/några bieffekter på vare sig malar eller andra fenprydda varelser. Ej heller på filtermedia.

Låter som en bra medicin att ha hemma...
Nu har vi ju redan pytsat i detta så nu får vi ju köra på det [:o]
Man är ju inte i storstan dagligen om man säger så, tar ju sina 40min enkel resa när man bor ute på vishan så man tar ju helst vad man har hemma så länge det funkar.
#8 - 26 oktober 2009 23:06
Nina82 skrev:
Låter som en bra medicin att ha hemma...

Nu har vi ju redan pytsat i detta så nu får vi ju köra på det [:o]

Man är ju inte i storstan dagligen om man säger så, tar ju sina 40min enkel resa när man bor ute på vishan så man tar ju helst vad man har hemma så länge det funkar.

Så e d ju.. ;)
Hoppas ni får rätt på det!!
#9 - 27 oktober 2009 08:41
NIC skrev:

Har du någon aning om var man köper EXIT i Malmö? Ska åka till akvarietjänst idag. Tror du dem har?

Är det förresten medlet eller märket som heter EXIT. Om det är medicinen, vilket märke är det då? Lättare att söka... EXIT får man ganska många träffar på:-)
#10 - 27 oktober 2009 08:53
Hittade en bild på EXIT och jag har kollat på den innan ser jag nu när jag googlade men gillar inte att allt står på tyska. Minns att vi valde den andra medicinen just därför [:o]
http://www.freewebs.com/turboblackghost/2007-05-23%20002.jpg
#11 - 27 oktober 2009 08:56
Ullisbaby skrev:
Har du någon aning om var man köper EXIT i Malmö? Ska åka till akvarietjänst idag. Tror du dem har?

Är det förresten medlet eller märket som heter EXIT. Om det är medicinen, vilket märke är det då? Lättare att söka... EXIT får man ganska många träffar på:-)

eSHa EXIT är märket.
Har eSHa 2000 hemma.. Vad är skillnaden på eSHa EXIT och eSHa 2000 tro :confused:

Annons