sera co2 tabletter....

#1 - 19 februari 2004 08:50
Någon som har testat dessa och kanske vet var dom finns att köpa i stockholmsområdet?

Utvecklar dessa mycket co2? hade tänkt att köra med en petflaska via en reglerventil.... kanske är detta inte riktigt kostnadseffektivt.... men men vore kul att testa.

Kanske finns det andra märken o preparat? typ till ölbryggning eller så.

Mvh Oskar
#2 - 19 februari 2004 16:59
när du gör öl får du ju CO2 när det jäser så det är ju lite onödigt att tillsätta nåt annat preparat där.. varför gör du inte som alla andra med jäst, vatten, socker? :)
#3 - 20 februari 2004 09:47
anledningen är attjag inte vill ha en potentiell mäskbomb i vardagsrummet... frugan röstade ner mitt förslag ganska fort.

förmodligen blir det inga lukter överhuvudtaget och ser inte lika grisigt ut som med bubblet i flaskan.
#4 - 20 februari 2004 10:04
Jag använder Seras CO2-tabletter sedan ett halvår och är väldigt nöjd. Jätteenkelt att släppa ner en brustablett en eller två gånger per vecka istället för att hålla på med krångliga, fula och bökiga PET-flaskor med mäsk och annat i. Dock avråder jag från att köpa deras startpaket med medföljande plastbehållare som dom beskriver som "reaktor" där man stoppar ner tabletterna, denna plastbehållare fyller inte någon som helst funktion, utan det blir billigare och samtidigt lika bra att enbart köpa rören med CO2-tabletterna (kostar ca. 75:-/rör som innehåller 20 brustabletter), och slänga ner tabletterna direkt i akvariet. Smidigt, enkelt och förhållandevis billigt i jämförelse mot att investera i dyr CO2-utrustning som bubbelräknare, gastank etc, som man dessutom bara kan använda till ETT akvarium. Seras brustabletter går utmärkt att släppa ner i alla sina växtakvarier. Så för att efterlikna en inställsam datorförsäljare: Köp den - Jag har själv en där hemma!
#5 - 20 februari 2004 10:34
Är dessa tabletter svåra att få tag i eller finns de i välsorterade zooaffärer?
#6 - 20 februari 2004 10:49
De finns i de flesta akvariebutiker och zoobutiker. De kallas för "Sera CO2-Tabs Plus" och kostar som jag ovan skrev runt 75:-.
#7 - 20 februari 2004 11:31
Har aldrig hört talas om dessa tabletter. Hur många tabletter slänger man ner i ett 180- liters t ex och hur ofta?

#8 - 20 februari 2004 12:16
Berätta mer kampfisken, detta låter lovande. Det måste ju finnas nån nackdel, annars skulle väl folk inte hålla på med stora anläggningar o flaskor o ventiler o mäsk o f-n vet allt?
#9 - 20 februari 2004 12:21
dyrt kanske? när gäst och socker i princip är gratis. Får säkerligen inte ut i närheten av samma mängder co2? Sen är det nog fler med mig som tycker att allt runt omkring också är en ganska rolig del av hobbyn. Ska det bara vara enkelt så finns det ju en tv? =)
#10 - 20 februari 2004 12:37
Nu har jag varit inne o beställt 3 paket. Det var en tysk variant, Prodac co2 plant, men det ska nog fungera det också. Kostade 51:- (OBS danska) för 20 st. Ska bli spännande.

Du, gosatta, har man familj o hus o tvätt o handla o trädgård o gudvetallt, så är man glad om saker emellanåt kan göras enkelt...
#11 - 20 februari 2004 12:45
Hur länge bubblar en sån tablett, och hur fort är det utvädrat ur karet. För att hålla en jämn och hög co2 halt så tror jag inte att tabletterna funkar. Däremot som ett glatt tillskott till växterna i ett "vanligt" kar, där man inte optimerar för växterna.
#12 - 20 februari 2004 12:51
Det står såhär om "Prodac"

"CO.2 PLANT
Sometimes even the best illumination in an aquarium is not sufficient to have the satisfaction of seeing the plants growing strong and healthy. It is now well-known that aquatic plants in an aquarium need nutritional elements, which we can sum up in three main points:

abundant carbon dioxide present in an aquarium,
fertilising substances in a liquid form containing nitrogen, phosphorous and potassium (see NUTRONFLORA),
iron and trace elements (see NUTRONFERRO) to prevent the leaves from yellowing and breaking.
Some years ago PRODAC introduced onto the market a new type of integrator for fresh water with really excellent results. This is BIOTRIX, a solution that contains chloride, sodium, sulphate, magnesium, potassium, lithium carbonate, zinc, nickel, amino-acids, humic acid, fulvic acid, protein, vitamin, glucides, growth substances, polypeptides and peptides. Biopromoters: auxines, folic acid, quinones, etc. Macro-, meso- and micro-elements:

(N, P, K, Ca, Mg, S, Fe, Zn, Mn, B, Co, Mo).

It has been only in recent years that the importance of fertilisation with carbon dioxide has been recognised. However we often consider that the best procedures and the best apparatus for CO2 diffusion cannot be of any use if even one of the other nutritional substances is missing (The "law of minimum" known since 1840).

With Co2 PLANT, the carbon dioxide does not come out of a bottle, but is liberated from a tablet by a chemical reaction. At the same time, the remaining fertilising components change into a soluble form which is easily absorbed by the plants. Each tablet is made in such a way as not to leave traces of excipients in the water. The active products consist exclusively of fertilising substances which are precisely proportional to the plants.

Co2 PLANT is the complete effective fertiliser that contains all that aquatic plants need: all three types of food in a single tablet.

Instructions for use:

Every week use 1 tablet for each 50 litres of water in the aquarium. The tablets dissolve slowly, releasing the CO2. When using more than one tablet, drop them into different parts of the aquarium, so that the water becomes uniformly saturated with carbon dioxide.

The aerator and filter can be left to operate even with activated carbon. Even repeated overdoses are harmless.

With Co2 PLANT, the hardness does not increase"
#13 - 20 februari 2004 13:18
Even repeated overdoses are harmless.
Konstig gödning dom har i tabletterna, om det går att överdosera utan att det är någon fara...
#14 - 20 februari 2004 13:23
För att få ut mera på tabletterna kunde man ju ha en co2-klocka, som samlar upp gasen...
Jag ska nog köpa sådana där tabletter idag. Personligen får jag, som bor ihop med familjen, inte ha co2-flaskor längre, sedan en svämmade över och fyllde ett helt golv. Ca 2 liter ut, heltäckningsmatta förstörd mm=(
#15 - 20 februari 2004 13:34
Jag bor i Örebro och här, efter en rundringning till några zoobutiker, tycks inte dessa tabletter finnas i deras sortiment. Det är ju Gibbon som är distrubitör av Zeras produkter och tabletterna fanns inte heller på deras hemsida, konstigt. Var finns de?

Kan någon uppge namn eller tfn till någon försäljare?
#16 - 20 februari 2004 14:02
Kolla nätet, ake. Jag köpte mina genom Akvanet, men de är danska. Vad med Hjortgatan, som alla pratar om?
#17 - 20 februari 2004 14:07
Tror att hjortgatanszoo har dem, men alla djurmagazinet brukar ha dem hemma. Är det inte sådana tabletter som egentligen tillhör en liten mäskflaska mm, (påfyllningstabletter)?
#18 - 20 februari 2004 15:16
Tack för alla tips...Hjortgatans har dem inte. Jag försökte att beställa på Akvanet, men det verkar som om de bara levererar inom Danmark.

mohlin... Hur klarade du av att beställa till Sverige egentligen från Akvanet ?

I Örebro finns inget Djurmagazinet, men man kan nog ringa något i en annan stad och beställa.
#19 - 23 februari 2004 11:21
ake, jag bor i Danmark...

Jag ska kolla med dem, verkar konstigt att de inte skickar utanför landet.
#20 - 23 februari 2004 11:46
Nå, jag sökte på nätet (google) och fick tag i denna affären http://www.akvarieshopen.com/

Sök på CO2, så finns det co2 piller 20 st för 67 kronor.

Du kan säkert hitta andra internetaffärer om du letar lite.
Lycka till. Eva
#21 - 23 februari 2004 17:27
Tack, för hjälpen mohlin. På akvarieshopen måste man handla för 300:-, så jag beställde Sera Co2- tabletter hos min akvariehandlare för 87:-, 20 st. Om jag tycker att de fungerar bra så kan det ju löna sig att framöver beställa 4-5 stycken i taget från akvarieshopen.
#22 - 23 februari 2004 18:11
Dom går att beställa via nätet från www.guldfisken.se (eller åka dit om man bor i närheten av Kalmar)
Tror han tar runt 65:- för ett rör.
#23 - 23 februari 2004 18:54
Tänkte smyga in lite snyggt med en fråga 8-)
Hur gör jag för att koppla av min CO2 anläggning under natten? Eftersom växterna andas när det inte än tänt så blir det dåligt med syre under natten om skiten står på och fiskarna lär inte må bra?! Vad för koppling behöver jag?
En T koppling där man bara kan skruva av ena delen så det pyser ut innan det kommer in i akvariumet?

/Tacksam för svar.
#24 - 23 februari 2004 20:50
Om du har en mäskanläggning så lätta på korken.
#25 - 23 februari 2004 21:01
Ni som hade dessa tabletter: hur länge bubblar de?
#26 - 6 mars 2004 11:26
Tabletterna bubblar i ett par minuter och behållaren som följer med spelar visst en stor roll utan den går ju CO2 ut ur vattnet direkt.
Den funkar som en reaktor.
#27 - 6 mars 2004 18:11
Hur gör jag för att koppla av min CO2 anläggning under natten? Eftersom växterna andas när det inte än tänt så blir det dåligt med syre under natten om skiten står på och fiskarna lär inte må bra?! Vad för koppling behöver jag?

En T koppling där man bara kan skruva av ena delen så det pyser ut innan det kommer in i akvariumet?

Syrebrist får du inte, däremot kan pH sjunka till för låga nivåer. Fiskarna kan då stå och flämta vid ytan, därav missförståndet med syrebrist.
Använd som du säger en t-koppling med en av anslutningarna ner i karet och den andra som du kan öppna på natten, antingen manuellt eller mad en timerstyrd magnetventil.

#28 - 6 mars 2004 18:30
Vart kan man köpa en timerstyrd magnetventil och vad kostar de?
#29 - 6 mars 2004 19:00
I Sverige:
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=227&avd=10

I Tyskland:
http://store.aquaristic.net/AQ631f6021d4d90bb9da4de83cff94acad/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2649,,0,

En annan butik i Tyskland:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=868012&t=temartic_e&userid=sWLzTvRQOyUjwyl3NsQiLPeV9w2Ga3qcVup

Som timer använder du en vanlig "lamp-timer" för några tior på typ Clas Ohlsson eller Jula.

Annons