Sera bilifilter och luftpump!

#1 - 6 februari 2007 15:45
Någon som vet hur stor luftpump som man bör ha för att driva två st, sådana bilifilter? Vill ha lite mer drag i det så det blir lite syretillförsel också.
Eller ytcirkulation.
Några märken ni rekomenderar?
#2 - 8 februari 2007 20:03
Ingen som vet???
#3 - 8 februari 2007 21:26
billifilter och drag é inget som går hand i hand....

genereltsett så.. ju högre kar du har lufftdrivna filter i, desto mer "sug" ger dom..., men allså bilifilter är såååå ute, vad skall du ha det till ? odlingskar?... MKT små tetror eller räkor?...
#4 - 8 februari 2007 22:36
billifilter och drag é inget som går hand i hand....

genereltsett så.. ju högre kar du har lufftdrivna filter i, desto mer "sug" ger dom..., men allså bilifilter är såååå ute, vad skall du ha det till ? odlingskar?... MKT små tetror eller räkor?...

Varför är billifilter ute? Jag vet otroligt många som använder dem till odling. Finns många fördelar med dem:
¤ Man behöver inte oroa sig för att yngel sugs in i filtret
¤ Yngel kan hitta foderpartiklar på filtret
¤ Lätt att rengöra
¤ Relativt effektiv

Något vidare drag blir det kanske inte om man inte använder en kraftig luftpump.

stegu75 skrev:

Någon som vet hur stor luftpump som man bör ha för att driva två st, sådana bilifilter? Vill ha lite mer drag i det så det blir lite syretillförsel också.

Eller ytcirkulation.

Några märken ni rekomenderar?

Det beror på hur djupt du tänker sätta filtret, desto djupare för luften att transporteras desto starkare pump behöver du. När jag använder mina Hagen Billifilter så sitter de så högt upp de kan (~15cm) i akvariumet, då behövs det kanske 50-60l/h för att få ett effektivt sug. Så för att driva två filter riktigt effektivt kanske du skulle satsa på en pump som ger 150l/h. Finns många som gör bra luftpumpar, Rena, Eheim, Tetra. Har dock inte erfarenhet av alla men de sägs vara bra. Jag kör dock med ett billigare märke Schego som låter mer, fast ljudnivån spelar för mig ingen roll.

Annons