Sera Aquatest kH/pH/gH/NO2

#2 - 31 maj 2005 19:35
Jag har hela stora väskan med Seras tester, men jag kommer nog aldrig att använda något annat än JBL.

Bland annat visar NO3 kraftigt fel samt KH och pH något fel, förmodligen annat också men det är dessa som är viktiga för mig.

Fe testen fungerar bra, fast nu var det ju inte det du frågade efter....
#3 - 31 maj 2005 19:37
Okej. Jo jag har hört en del skit om Sera.
#4 - 31 maj 2005 20:10
Nej vad ledsen jag blir! Har ju just köpt del lådan... Jag har mätt i båda mina och tyckte det verkade ok, stämde iaf i kranen ned vad de sa på vattenverket att pH.t skulle vara. Har inget att kontrollmäta med, så jag får nog gå på de värden jag får. Jobbigt bara om NO2 visar fel...? :eek:
#5 - 31 maj 2005 20:36
Det är inget fel på Seras tester de är inte sämre eller bättre än andra, vi har testat olika fabrikat i klubben och den skillnad som kan bli är om du har 5 ml eller 6 ml i testglaset.
Tiden påverkar också resultatet.
De flesta nitrat tester är svåra att få exakt då det är på tex Seras svårt att få rätt mängd av reagens 2.
#6 - 31 maj 2005 20:40
Puuhhh, känner mig lite lättad! Får vara noga med 5 ml-sprutan bara då!
#7 - 31 maj 2005 20:52
[QUOTE=Kramfors]Det är inget fel på Seras tester de är inte sämre eller bättre än andra, vi har testat olika fabrikat i klubben och den skillnad som kan bli är om du har 5 ml eller 6 ml i testglaset.
Tiden påverkar också resultatet.
De flesta nitrat tester är svåra att få exakt då det är på tex Seras svårt att få rätt mängd av reagens 2.[/QUOTE]

Tror inte många "växtmuppar" håller med dig om detta !

Jag har själv mätt upp att mitt kranvattnet skulle innehålla 30-40 ppm nitrat med Seras tester. Då mätte jag mängden med JBL's milliliterspruta.

Samma vatten mätte noll med JBL !

Sen är det ju svårt att tyda Seras datummärkning, jag fick detta resultat med 2 SERA-test. Det ena är ett år gammalt och det andra är 3 månader om jag minns rätt. Ojämn kvalité eller "bara" kort livslängd ?

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2156
#8 - 1 juni 2005 06:14
Hej
Bara en liten tanke, om man nu mäter med två olika tester, vilken visar rätt? Den som visar ett svar vi köper eller?
Det är svårt som nybörjare som jag är och man köper det test som finns i affären, går hem och testar och om allt visar ok är man ju nöjd till man läser att det eller det testet är värdelöst:confused:
#9 - 1 juni 2005 07:39
Bra tanke aliback! Hade jag inte läst detta så hade jag utgått ifrån att mitt test är ok, så länge inte fiskarna visar tecken på annat. En del tycker stickor är jättebra (det använder de i djuraffären tom), andra att dropptester är bäst, men hur ska man få fram de rätta värdena om alla visar olika???
#10 - 1 juni 2005 08:38
Kolla den här lilla "undersökningen" här på forumet:http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=61652&highlight=tester
#11 - 1 juni 2005 09:17
Jag började undersöka detta när jag inte fick mina växter att växa som de borde med de värde jag hade.
NO3 testen verifierade jag vid olika nivåer genom att göra en känd blandning av KNO3, vilket visade att Sera inte gav rätt resultat men JBL gjorde det.

KH jämförde jag med resultat från vattenverket.

pH med en för området kalibrerad elektronisk pH-mätare.

Sera och JBL har visat väldigt olika för mig, men detta kan klart också ha med vilken nivå man ligger på.

NO3 är ett kärt ämne för en växtnörd, normalt har man nästan ingen NO3 i ett "vanligt" akvarium, då visar Seras runt 5ppm alltid och typ 0 med JBL, men vid 20ppm tillsatt visade JBL 20ppm och Sera 80+ppm vilket inte är så bra.
#12 - 1 juni 2005 11:33
Jag har bara haft seras Fe test. Den var dock allt annat än konstant, man kunde pulsa i massa Fe utan att testet visade nåt. Bytte till JBL och fick en fin förklaring till mängden staghorn som jag fick i julklapp...
#13 - 2 juni 2005 06:34
Undrar om ni rekomenderar JBL's multitester?
#14 - 2 juni 2005 08:09
Ja - som en "snabbtest". Visar om något av värdena är helt åt skogen. Ger dig en vink om vart du skall börja söka om du har problem.

Annons